حیوانات و جانورانخانه و کاشانه

چگونه از شر بید و لاروهای موجود در داخل منزل خلاص شویم؟

از بین بردن بید و لاروهای منزل

بیدها یا همان لاروها موجودات کوچک و بی صدا بوده که انسان را نیش نمی زنند و زخمی بر روی پوست ایجاد نمی کنند. اما در حبوبات لول خورده و از آن تغذیه می کنند و یا لباس ها را جویده و حفره هایی را در آن ایجاد می کنند. پس کاملاً واضح است که هجوم بیدها خسارت زا بوده و باید چاره ای اندیشید. با راه حل های ذکر شده در ادامه مقاله این موجودات مزاحم را از بین ببرید و از خسارت های احتمالی جلوگیری کنید. پس با فن تریکس همراه باشید.

1 نحوه از بین بردن بید و لارو

1- بدانید که چه نوع بیدی در منزلتان است.

معمولاً بیدهایی که وارد منزل می شوند بر دو نوع هستند. نوع اول بیدهایی که وارد آشپزخانه شده و از مواد غذایی و حبوبات تغذیه می کنند. نوع دوم، بیدهای لباس که پارچه لباس را می خورند. در واقع دلیل اینکه بیدها در محل های خاصی از منزل یافت می شوند به خاطر همین دسته بندی و نوع تغذیه آن ها است.

2 نحوه از بین بردن بید و لارو

گونه های بیدی که در آشپزخانه یافت می شوند شامل شب پره ی هندی است که بیشتر سمت حبوبات و خشکباری مانند گندم و جو، شیرینی، برنج و موادی مانند این ها هجوم می آورند. ممکن است در کابینت های خود تارها و گاهی کرم های کوچکی در درون این تارها ببینید که نشانه دهنده ی مهمانی لاروها در آشپزخانه است.

3 نحوه از بین بردن بید و لارو

بیدهای لباس، کمدها و قفسه های لباس را دوست دارند. لاروهایی که پرهای پولک مانندی داشته و روی الیاف طبیعی مانند نخ، کتان و ابریشم جا خوش می کنند. این آفت ها در کنار حفره هایی که در لباس ها و البته رختخواب ایجاد می کنند، تخم گذاری نیز کرده و نوزاد او که لارو نامیده می شود با تنیدن تار به دور الیاف و ایجاد حفره هایی دالان مانند از پارچه تغذیه کرده، بزرگ شده و به بید تبدیل می شود، سپس دوباره تخم گذاری کرده و همین پروسه ادامه می یابد. به این صورت خسارت بسیار بالایی به لباس و رختخواب وارد شده و کل آن را پاره می کند. پس باید هر چه سریع تر و قبل از به وجود آمدن چنین مشکلی فکر چاره کرد.

2- تمیز کاری را شروع کرده و موادی که مورد هجوم بید قرار گرفته اند را دور بریزید.

اولین اقدام در بیرون کردن و رهایی از بید این است که پاکت های زباله را از داخل منزل و غذاهای فاسد و بسیار آلوده را سریعاً از منزل دور کنید.

اگر بیدهایی از نوع پارچه خوار در منزل دیدید، تمامی لباس ها و رختخوابی را که به صورت کوپه ای در جایی انبار کرده اید را برداشته و آن ها را با آب گرم و پودر بشویید. سپس در جایی خنک پهن کنید تا بیدها از بین بروند. برای این لباس ها و ملحفه ها خشکشویی توصیه نمی شود.

حدالامکان در آشپزخانه، اتاق ها، لباس ها، رختخواب و چیزهای دیگری مانند فرش و موکت، دیوارها، کابینت ها، رخت آویز، کمد لباس و …. جاروبرقی بکشید. سپس پس از اتمام کار بلافاصله محتویات کیسه ی جاروبرقی را از منزل دور کنید. زیرا ممکن است حاوی تخم بید باشد. در پایان، گردگیری و دستمال کشیدن تمام نقاط منزل را انجام دهید.

3- نفتالین ها را دور بریزید.

روش های قدیمی برای از بین بردن بید یعنی استفاده از مواد شیمیایی نفتالین و پارادی کلر و بنزین (paradichlorobenzene) که از مادربزرگ هایمان به ارث رسیده، از نظر علمی ثابت شده است که برای سلامتی خطرناک اند. تحقیقات در کالیفرنیا ثابت کرد که این آفت کش ها سرطان زا بوده و به همین دلیل اتحادیه اروپا استفاده از نفتالین را ممنوع کرد. پس استفاده از این روش را فراموش کرده و به جای آن لباس ها را فصل بندی کنید. یعنی در فصل هایی که یکسری از لباس ها مورد نیازتان نیست، آن ها را در کیسه های پلاستیکی مهر و موم کنید. به علاوه از آفت کش طبیعی سدر هم می توانید استفاده کنید. اما به عنوان را ه حلی ثابت و پایدار به آن بسنده نکنید.

به طور کلی بهتر است باقیمانده ی غذاها را در ظرف های درب دار نگهداری کنید تا از ایجاد رطوبتی که در پی آن آفت ها به وجود می آیند جلوگیری شود. قبل از خرید غذا آن ها را از نظر سالم بودن چک کنید و از مکان های تمیز و بهداشتی که موادی تازه عرضه می کنند خرید کنید. بیشتر لاروها و تخم های بید روی این مواد وجود داشته و از آنجا وارد منزل می شوند.


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه رفع بوی نفتالین به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>>  از بین بردن بوی نفتالین <<<


4- به طور مرتب خانه را جارو کشیده و تمیز کنید.

خانه خود را مرتباً تمیز کرده، سپس گردگیری و نظافت را انجام دهید و نشانه های وجود بیدها را در همه نقاط خانه جستجو کنید. بیدهای آشپزخانه ای معمولاً در غذای پرندگان مانند ارزن وجود دارد. پس این مواد را از منزل خود دور نگه دارید.

بیدهای لباس نیز در وسایل قدیمی که مدت زمان زیادی است که مورد استفاده قرار نگرفته و یا خیلی قدیمی هستند بسیار یافت می شود؛ وسایلی مانند پارچه های پشمی، موادی که از موی اسب با پشم حیوانات پر شده باشند و عروسک های قدیمی با موهای طبیعی. پس در درجه ی اول این وسایل را در منزلتان چک کرده و آن ها را به طور منظم بازبینی کنید.

لازم به ذکر است که اگر در منزل حیوان خانگی دارید از آن و وسایل مربوط به آن نیز غافل نشوید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
19 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد

سلام‌. به تازگی توی خونه ی ما سروکله ی بید پیدا شده .. چندبار سمپاشی کردم ولی انگار با سم پاشی از بین نمیرن .. توی یک قسمت از سقف خونه تخم گذاری میکنن و تبدیل به کرم های کوچیک میشن ..دیگه خسته شدم

کاربر ناشناس

من لابه لایه بلغور و ادویه جاتم ازاین کرمو پروانه ها زده .الان این میوه کاجو بزارم میرن توروخدا یکی کمکم کنه کله خونه رو گرفتن

ساروین رضایی

سلام مدتی منم توخونم ازاین پروانه های عصاب خوردکن دارم کله خونه رو سم پاشی کردم ازبین نمیره توروخدا راه حل دیگه ندارید بهم بگیدلطفا

کاربر ناشناس

من از تنباکو وتتون سیگار استفاده کردم جواب داد

طوبی

سلام
چطوری استفاده کردین با چه روشی میشه توضیح بدین؟

فاطمه

سلام توروخدا منو راهنمایی کنین منم دارم دیونه میشم از دست این پروانه ها کللللل خونه رو گرفتن چیکار باید بکنم چطوری کل خونه به این بزرگی رو تمیز کنم دیوارها هم بتنی هست قشنگ میرن لابه لاشون تخم ریزی میکنن 😭😭😭😭

باران

برای رفع پروانه هایی که ازکرم خارج میشن درخانه چیکار کنیم؟

داودیان

یک روش مطمئن و تجربه شده برای رهایی از شر کرم های موجود در برنج به خصوص در فصل گرما، استفاده از یک عدد میوه درخت کاج خشک در درون کیسه برنج است. این روش ساده به طرز شگفت آوری موجب از بین بردن موجودات پروانه ای شکل و کرم… بیشتر بخوانید.

شرمین

واقعا جواب میده من کله ادویه هامم زده .بعد بلغور دارم اونم زده .داره دیونم میکنه .کرمایه سفید که بعد میشن ازاین پروانه ها به زورم از بین نمیره

سمیه

وای منم اسیر همینا شدم،توروخدا بگید موفق شدید نابودش کنید؟چیکار کردید؟؟

رضا مویدی

۶سلام بیدی که در منزل من امده شکل طاهریس شبیه موهای انسان است چگونه از شرس راحت بسیم

سامی

دوستان واسه ادویه و حبوبات و بلغور میتونید از میخک ایتفاده کنید و اینکه حبوبات رو توی شیشه هایی مث شیشه نوشابه بریزید و لابه لای اون میخک بریزید این روش عالیه واسه اینکه به لباس هاتون بید و لارو نزنه صابون جامد رو رنده یا خُرد کنید و بین… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

این کرمایی که پروانه میشن ،حالا چه جوری از شر این پروانه ها خلاص شم ؟

سجاد

سرعتشون خیلی کمه میتونی از یه دفتر یا کتاب بلا استفاده و یا دست خیس شده برای گرفتنشون در هوا هنگام پرواز استفاده کنی کتاب یا دفتر باز را میگیری زیرش محکم میبندی له میشه خودم امروز با دستم در یک کشتار جمعی حدود 10 تاشونو گرفتم کشتم قبلا حدود… بیشتر بخوانید.

مژگان کمره ای

برا ما هم خونمون پر شدع از این شاپرکا رفتع بودن سراغ آجیل و تخم کرم تو اونا بود اونا رو ریختم دور ولی بازم از اون شاپرکا هس نمیدونم دیگ باید چکار کنم روانی شدم از دستشون اگ کسی راه حلی دارع حتما بگع لطفا😔😭

کاربر ناشناس

بید سیاه وکوچک در تمام خانه پخش شده راه پاکسازی ان چیست راهنمایی کنید

پرستو

منم تمااام خونم پر شده از کرم و پیله و پروانه..از ی کیسه برنج که خریدم و پروانه داشت شروع شد و تمام خونه رو گرفتن.. به پروانه ها پیف پاف زدم میمیرن ولی کرما اصلاااا .. تمااام خونه پر از کرم شده.. رو سقف خونه هم میرن تمام سقف… بیشتر بخوانید.

مجتبی

سلام دوست عزیز احتمالا یک منبع تغذیه دارن ،برید اونو پیدا کنید و از بین ببرید،مثل گردو یا هرنوع آجیل که تو کمد یا کابینت باشه و یادت رفته باشه

ساغر

ممنون از راهنمایی های کاملتون….

دکمه بازگشت به بالا