خودرو و وسایل نقلیه

چگونه بدنه ماشین را خودمان رنگ کنیم؟

اصول رنگ زدن ماشین

فن تریکس این بار به کمک آن دسته از دوستانی آمده است که قصد دارند رنگ ماشینشان را عوض کنند و جلوه ی جدیدی به ماشین بدهند. مخصوصاً علاقه مندان به خودروهای مخصوص پیست و آفرود که دوستداران ویژه خود را دارند.

برای این کار:

1- مکانی مناسب برای رنگ کردن ماشین بیابید.

برای رنگ کردن ماشین به مکانی دارای تهویه ی مناسب با کم ترین میزان گرد و خاک، داشتن نور کافی و پریز برق احتیاج است.

گاراژهای عمومی یا حتی پارکینگ ها به دلیل وجود منبع گرما برای این کار اصلاً مناسب نیستند؛ زیرا ممکن است باعث بخار شدن رنگ در طول رنگ آمیزی و به وجود آمدن مشکلات شود.

1 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

2- وسایل و موادی که برای این کار لازم دارید را گردآوری کنید.

ابزار و وسایل رنگ آمیزی، رنگ و وسایل ایمنی از مهم ترین ابزار ها می باشند. البته ممکن است به وسایل دیگری نیز نیاز داشته باشید پس هر چه را فکر می کنید نیاز دارید، تهیه کنید.

2 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

3- زنگ زدگی و یا خراش ها را از بین ببرید.

اگر قسمت هایی از رنگ کنده شده یا گودی هایی روی سطح ماشین وجود دارد و یا همچنین قسمت هایی از بدنه ماشین زنگ زده است را تعمیر کنید که بعد از رنگ شدن ماشین، اصلاً مشخص نشود.

3 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

4- وسایل اضافی را جدا کنید.

وسایل موجود روی ماشین که می توان آن را راحت جدا کرد و بعد مجدداً نصب کرد را جدا کنید. چیزهایی مثل باربند، تزئینات روی ماشین و…

4 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

5- مشخص کنید روی چه نوع بدنه ای را باید رنگ کنید.

رنگ جدید را، هم می توانید روی بدنه ی فلزی ماشین بزنید یعنی زمانی که کاملاً رنگ فابریک را از بین برده و پاک کرده اید و هم می توانید روی رنگ فابریک ماشین بپاشید و هم روی رنگی که از قبل زده اید. میزان رنگی هم که استفاده می کنید کاملاً بستگی به خودتان دارد. بهتر است رنگ فابریک را کاملاً برداشته و روی فلز بدنه که هیچ رنگی ندارد رنگ جدید را اعمال کنید. با این کار ماشین بسیار زیباتر می شود.

5 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

6- بدنه ی ماشین را تمیز کنید.

تمام بدنه یا سطح ماشین را باید با یک پاک کننده یا الکل پاک کنید تا هیچ گونه لک یا کثیفی و مخصوصاً چربی و روغنی روی سطح آن نباشد. دقت داشته باشید که از بین بردن چربی و روغن هر چقدر هم که کم و در حد یک لکه ی کوچک باشد، بسیار مهم است؛ پس بهتر است از الکل استفاده کنید تا از نبود چربی مطمئن شوید.

6 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

7- از نوار چسب کاغذی استفاده کنید.

تمام سطوحی که نباید رنگ شود مانند لامپ ها، شیشه ها، دسته ها، آینه ها لاستیک و قالپاق ها و… را با نوار چسب کاغذی بپوشانید. فقط مطمئن شوید که نوار چسب را با دقت بچسبانید تا حتی یک نقطه که باید رنگ شود زیر چسب نیاید و بالعکس نوار چسب پاره و سوراخ نباشد و رنگ به مکان هایی که نباید رنگ شود نفوذ کند. مکانی که ماشین را برای رنگ در آنجا پارک کرده اید را هم با پلاستیک تا جایی که ممکن است پوشش دهید تا در و دیوار و کف زمین هم رنگ نشود.

7 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

حال ماشین را رنگ کنید.

1- اگر رنگ فابریک خودرو را از بین برده اید ابتدا باید آن نقاط را با ضد زنگ رنگ آمیزی کنید.

پس ضد زنگ را آماده کرده و به این نقاط بپاشید. از میزان کافی ضد زنگ استفاده کرده به طوری که کاملاً سطح مورد نظر مسطح شود. در پر کردن فرو رفتگی ها و چاله ها نهایت دقت را داشته باشید. پوشش ضد زنگ باید کاملاً مسطح باشد.

8 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

2- اجازه دهید ضد زنگ کاملاً خشک شود.

حتماً دستورالعمل استفاده از ضد زنگ را مطالعه کنید و به آن عمل کنید زمانی که باید به ضد زنگ استراحت داد تا خشک شود در انواع برند ها متفاوت است. همچین بعضی ضد زنگ ها را باید چند لایه استفاده کرد اما در بعضی یکبار هم کفایت می کند. پس در این مرحله نیز محتاطانه عمل کنید.

9 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

3- بعد از اینکه تمام بدنه با ضد زنگ پوشش داده شد با استفاده از یک سمباده ی کاغذی نم دار ضد زنگ را روی تمام سطح بدنه به اندازه ی مساوی پخش کنید.

یعنی باید سطح بدنه یک دست شده و مثلاً رنگ در نقاطی غلیظ و در نقاطی نازک نباشد. اما یادتان باشد که در نقطه ای آنقدر از سمباده استفاده نکنید که رنگ، کاملاً پاک شده و بدنه مشخص شود. این کار را نیز باید بسیار با ظرافت انجام دهید.

10 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

4- بعد از اینکه ضد زنگ زدن به پایان رسید باید تمام سطح را با یک تمیز کننده پاک کنید تا هرگونه کثیفی و روغن و لکی که در طول رنگ کردن به بدنه چسبیده است از بین برود.

می توانید از استون یا پاک کننده هایی که چربی را از بین میبرند نیز استفاده کنید.

11 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

5- حال رنگ اصلی را روی بدنه اسپری کنید.

رنگ را مطابق دستورالعمل نوشته شده روی آن آماده کنید. حتماً از رنگ های مخصوص ماشین و کاتالیزور استفاده کنید تا نتیجه ی بهتری حاصل شود. از غلظت رنگ هم اطمینان حاصل کنید که مناسب باشد. رقیق کردن زیاد رنگ درخشندگی و براقیت آن را کاهش می دهد و به راحتی به مرور زمان از بین می رود.

12 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

6- اجازه دهید رنگ کاملاً خشک شود.

زمانی که از کاتالیزور استفاده می کنید رنگ باید کمتر از 24 ساعت کاملاً خشک شود. حداکثر زمان برای خشک شدن بسته به انواع رنگ 7 روز می باشد. فقط یادتان باشد که در مدت زمان شروع فرآیند رنگ آمیزی تا زمانی که رنگ کاملاً خشک شود خودرو را به دور از هرگونه آلودگی و گرد و غبار نگه دارید.

13 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

7- برای آخرین بار با استفاده از یک سمباده ی نرم که البته مرطوب نیز باشد تمام سطح رنگ را مسطح کنید.

هر گونه پایین و بلندی و نامتقارنی رنگ را از بین برده و اجازه دهید خشک شود.

14 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

8- از براق کننده ها استفاده کنید.

موادی وجود دارند که برای براق کردن رنگ و سطح ماشین استفاده می شوند. در مرحله ی آخر می توانید آن ها را تهیه کرده و به راحتی با دست روی سطح ماشین بمالید البته با دستگاه های مخصوص که صاف کارها از آن استفاده می کنند هم می توان این کار را راحت تر انجام داد. یادتان باشد اگر این مرحله به درستی انجام نشود می تواند تمام فرآیند رنگ آمیزی را خراب کند.

15 آموزش صافکاری ماشین و نقاشی خودرو

در پایان با مطالعه مقالات “بازیابی ماشین های کار نکرده” و “پاکسازی رادیاتور بخاری ماشین” اطلاعات بیشتری در رابطه با تعمیرات ماشین به دست آورید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
24 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مسعود

سلام خیلی سطحی بود
اموزش یعنی نوع رنگها مقدار.رقیق کردن.نام های مواد مورد استفاده
فرض سیلر کیلر رنگ المانی 21
رنگ پاک کن.بتونه
یاطرز ساخت بتونه اهن.چطور پرداختش کنیم
اینها اموزشه.این که شما نوشتید برا رنگ کردن قالپاق کافی نیس چ برسه بدددددنه
ببخشید روک گفتم بازم سپاس

H A N I

من کاملا با شماموافقم، البته مدیریت محترم سایت فن تریکس بنده قدردان زحمات شما و همکاران شما هستم اما علی ایحال برای این مطلب ،رنگ آمیزی خودرو، با این دوستمان هم نظر هستم، با این آموزش حتی در باک یک خودرو رو هم نباید و نمی توان رنگ نمود

امیر

دقیقاا

سجاد

سلام من چند ساله نقاش ساختمانم وبا پیستوله کار کردم توضیحات خیلی سطحیه،من ماشینمو با رنگ روغنی رنگ زدم تجربه خودمو میگم حداکثر با پیستوله سوزن ۱/۴ رنگ کنید ،فاصله دستتون باید حدود ۱۰سانت باشه،کیلر لازم نداره و نصف مقدار رنگ تینر روغنی باید زد،بعد هربار رنگ زدن یه سنباده… بیشتر بخوانید.

هوشمند

سلام من نقاش اتومبیل هستم
این توضیحات یگسری توضیحات کلی و جامع هستش که البته جزئیات و ریزبینی های زیادی وجود داره که بسته به نوع خودرو ، شرایط و نوع و جنس رنگ متغیر هستن
اگه سوالی باشه خوشحال میشم کمکتون کنم
هوشمند هستم از مازندران

سعید

سلام ضد زنگ بدنه با رنگ استری فرق میکنه؟

جعفر یوسفی

سلام دوست عزیز ماشینم پیکان رنگ روغنیه یه سری ترک داره و یه جاهایی نقطه نقطه شده باید چیکارش کنم خودم ابتونم انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنیید

رضا

سلام طرز لیسه گرفتن بتونه زدن صحیح چطوریع

لانکاسل زارع

سلام میخوام کاپوت پارس را خودم رنگ کنم افتاب سوختگی داره رنگ روغن و تینر و خشک کن وسمباده هم خریدم حالا چکار کنم

امیرامیرl

باسلام ماشین من به علت کثیفی باسمباده خیلی نرم یکی ازدرهایش کدرشده .ازیک نفرنقاش که کارش نقاشی ماشین هست رنگش ساخته میخواهم خودم نقاشی کنم .البته هیچ گونه موجی ندارد.میخواهم برروی رنگ خودش بپاشم .لطف کنیداستادبزرگوارراهنمایی کنید.سپایگزارم

فربود

سلام خوبی من ماشین . دادم دوستم نقاش چوب بود رنگ زد ولی خوب در نیومد پلیش دوتا گرفتم 200گرم رنگ گرفتم چجوری رنگ بزنم ممنون میشم وانت پیکان

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط فربود
حسن

سلام.لطفا واضعتر توزیع دهید که بعد از رنگ چه عملی باید انجام شود وفاصله زمانی بین رنگ و براق کننده چقدر باید باشد.تشکر

مجتبی

سلام اگر روغن دو قلو بخواهید بپاشید باید بیست دقیقه الی نیم ساعت بعد از پاشیدن رنگ انجام بشه

سجاد

این فاصله زمانی رو ژل تایم میگن حدود ۲۰تا۴۰دقیقه بعد پاشش رنگ باید کیلر بپاشی

Mojtaba

بسته به نوع رنگت داره اگه سفید باشه که رنگ و کیلر دوجزئی هست نیازی به کیلر نداره خود رنگ وقتی مخلوط میشه براق هست

کررار

سلام این آموزش روبرای آدمای مبتدی گذاشتن که یکمی اطلاعات عمومیشون بالابر شماکه رنگ آمیزی نقاش حرفه ای هستید لطفاتزندیدبریدبه همون کاره صلاخی مردم بیچاره ادامه بدید اینوبرای آدمای ضعیف مثل من گذاشتن وخیلی هم عالی بود برندخیلی اطلاعات کسب کردم وماشین خودمورنگ کردم خیلی خیلی هم راضی هستم ومتشکرم… بیشتر بخوانید.

حسن

سلام.خواهشا راهنمایی کنید فاصله زمانی بین رنگ امیزی.واستفاده از براق کننده چقدر باید باشد.تشکر

مهرداد

سلام
من یک دوچرخه رو با اسپری رنگ کردم و با کوچکترین تماس رنگ میپره
دوباره همش رو با سمباده و صابون پاک کردم
چه تفاوتی با رنگ خودرو داره که اونها پاک نمیشن؟
جنس رنگ هست یا زیر کاری خاصی داره؟؟؟؟

Mojtaba

عالی بودمنتها سایز پیستوله به مهارت نقاش هم ربط داره هر چی مهارت بیشتر باشه با پیستوله ۱/۶هم میشه باتنظیم فاصله پاشید در نهایت وقتی رنگ کانل خشک شد بعداز یکی دوهفته یه سمباده پولیش بزنی کاملا نرم و زیبا میشه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط Mojtaba
Ali94

سلام، میخواستم بدونم آیا پیستوله با نازل ۱.۵ برای رنگ کاری ماشین مناسبه یا نه؟ مرسی

هوشمند

اگه ماشینتون رنگش روغنیه مثلا پیکان یا یکسری پراید ها
برای استر پیشنهاد میکنم پیستوله ۱.۶ بزنید
و رنگ اصلی هم ۱.۴

حیدری

نخیراگه میخوای رنگ ماشینت حرفه ای دربیاد باید از پیستوله ی 1،3 استفاده کنین این پیستوله رنگ روبه طور یکدست ومنظم وظریف میپاشه به طوریکه اگه باراول کارت روانجام دادی انگار یه حرفه ای کارهستین

یوسف

خیلی جالب بود مرسی

فرهاد

خیلی خوب بود ممنون

دکمه بازگشت به بالا