خودرو و وسایل نقلیه

چگونه از گیربکس یا جعبه دنده ماشینمان مراقبت کنیم؟

اگر وسایل نقلیه به خوبی نگهداری شوند، بیشتر آن ها می توانند 100000 مایل یا 160900 کیلومتر مسافت را طی کنند. نگهداری خوب از وسایل نقلیه یعنی تعویض روغن در فواصل زمانی مشخص، توجه به گیربکس و سایر قسمت های مهم و اساسی ماشین. علاوه بر تعویض موتور خودرو تعمیرات گیربکس ماشین نیز بسیار پرهزینه بوده و برای یک خودرو قدیمی، ممکن است هزینه تعمیر گیربکس با قیمت آن خودرو برابر باشد.

در این بخش، به برخی راه های نگهداری از گیربکس در شرایط مناسب اشاره می کنیم پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

1 مراقبت از گیربکس

مراقبت از گیربکس های دستی

اگر شما یکی از معدود راننده هایی هستید که با یک جعبه دنده دستی سر و کار دارید، نگرانی کمتری در مورد مراقبت از گیربکس خودرو باید داشته باشید. یک جعبه دنده ی دستی، مجموعه ای ساده از بخش های مکانیکی و چرخ دنده ها است، برخلاف جعبه دنده ی اتوماتیک که بسیار پیچیده تر بوده و شامل صدها قطعه متحرک از جمله سیستم های هیدرولیکی، الکترونیکی و … می باشد.

گیربکس های دستی در برخی شرایط صدا تولید می کنند، مثلاً زمانی که برای تعویض دنده، کلاچ خوب گرفته نمی شود و دنده خوب جا نمی افتد.

اگر خودرو شما به یک گیربکس جدید نیاز دارد، نکاتی را باید مدنظر قرار دهید.

روغن جعبه دنده یا همان واسکازینِ گیربکس (که برای روان کار کردن اجزای متحرک موجود در جعبه دنده بکار می رود) را در فواصل زمانی مشخص و منظم، بازبینی و چک کنید. جعبه دنده های دستی نسبت به جعبه دنده های اتوماتیک، به تعویض واسکازین کمتری نیاز دارند. هزینه تعویض واسکازین گیربکس های دستی حدود 100 دلار یا 400000 تومان است. همچنین، تعمیرات گیربکس های دستی به هزینه ی کمتری نیاز دارد. قیمت تعویض گیربکس دستی حدود 1500 تا 3000 دلار یا 6000000 تا 12000000 تومان بوده که در مقایسه با قیمت تعویض گیربکس اتوماتیک که 4000 دلار یا 16000000 تومان است، بسیار کمتر است. بیشتر این هزینه ها، دستمزد هستند، زیرا مثلاً خارج کردن و جایگزین کردن گیربکس می تواند یک روز یا یک روز و نیم طول بکشد.

مراقبت از گیربکس‌ های اتوماتیک

سالم ماندن گیربکس های اتوماتیک به نوع استفاده از آنها بستگی زیادی ندارد، البته بهتر است زیاد به آنها فشار وارد نشود. حرارت، دشمن گیربکس های اتوماتیک است، بنابراین اگر در شیب های تند، احساس کردید که ماشین شما با دنده بالا، درگیر است یعنی به سختی حرکت می کند، با استفاده از دنده های کمکی و دستی، دنده را معکوس کنید. اگر متوجه شدید که گیربکس ماشین شما نمی تواند در یک دنده بماند و یا اینکه نمی تواند دنده بدهد، سریعاً آن را به تعمیرگاه برده تا آسیب بیشتری متوجه گیربکس خودرو شما نباشد.

مباحث زیادی در مورد نحوه سرویس گیربکس های اتوماتیک وجود دارد. شستشوی گیربکس ، غالباً باعث می شود ذرات و رسوبات از اطراف آن کاملاً پاک شوند. اما تخلیه گیربکس معمولاً همه ذارت را برطرف نمی کند. گاهی مجبور می شوید که فیلتر روغن را هم خارج کرده و آن را تمیز یا تعویض کنید. برای نصب مجدد فیلتر روغن، به یک واشر جدید نیاز دارید. البته بهتر است که آن را به یک مکانیک یا تعمیرکار بسپارید. برای چک کردن روغن گیربکس هم از سیخ گیج استفاده کنید.

ضمانت نامه های خودرو، گیربکس را بر اساس سال و یا میزان مسافتی که خودرو حرکت کرده است در نظر می گیرند. این ضمانت نامه ها حدود 10 سال یا 160900 مایل دارای ضمانت هستند. بنابراین قبل از پرداخت هزینه برای تعویض یا تعمیر گیربکس خودرو خود، حتماً ضمانت نامه آن را چک کنید.

بعد از آشنایی با نحوه مراقبت از گیربکس خودرو، فن تریکس در مقاله زیر نحوه تعمیر باتری خالی شده خودرو را به شما آموزش می دهد.

>>> راهنمای تعمیر باتری خالی شده خودرو <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مرجان

سلام ، خیلی خیلی ممنون من تازه ماشین خریدم و اطلاعات چندانی هم از ماشین ندارم و مطالب شما برای منه مبتدی خیلی مفید بود

دکمه بازگشت به بالا