پوشاک

چگونه از وسایل چرمی خود مراقبت کنیم؟

چرم ماده ای کلاسیک و با طول عمری طولانی است. همچنین وسایل چرمی بسیار شیک و در عین حال محکم و مقاوم هستند. پس اگر به خوبی مراقبت شوند و البته کالایی اصل و مرغوب باشند، مدت زمان زیادی برایتان کار می کنند. چرم نوع خاصی از مواد است که مراقبت از آن تنها به شستشو خلاصه نمی شود و احتیاج به مراقبت های بیشتری دارد که دانستن آن ها بسیار مهم است. پس اگر کالاهای چرمیتان را دوست دارید با ما همراه باشید.

برای حفاظت از انواع چرم مانند چرم طبیعی و چرم جیر به موارد زیر دقت کنید:

۱- وسایل چرمیتان را دور از آفتاب نگه دارید.

نور آفتاب باعث خشک شدن لایه ی بیرونی چرم شده و باعث ترک خوردن و شکننده شدن آن می شود. چرم زمانی که ترک بردارد خراب شده و از عمرش کاسته می شود.

۲- زمانی که از وسیله ی چرمیتان استفاده نمی کنید آن را در جایی خنک، کاملاً خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

قارچ و کپک می تواند باعث خراب شدن چرم شود. بنابراین هیچگاه  وسیله ی چرمی را در جایی که حتی احتمال می دهید کمی نم و رطوبت باشد، نگهداری نکنید. چرا که رطوبت باعث افزایش رشد قارچ ها شده و به شدت به چرم آسیب می زند. همچنین چرم را نباید داخل نایلون پلاستیکی قرار داد. از بین بردن تهویه و در معرض هوا نبودن هم برای چرم مضر است.

۳- چرم را از ابزاری که باعث سایش یا بریدگی آن می شود دور نگه دارید.

اگر چرم آسیب ببیند هیچ راهی برای ترمیم آن وجود ندارد. به یاد داشته باشید که از این مسئله تنها می توان پیشگیری کرد، پس از آن غافل نشوید. مثلاً وسیله را روی سنگ و شن رها نکنید و یا آن را به هر طرف نیندازید. بیشتر مردم از ظاهر زیبای چرم لذت برده و فکر می کنند که چرم وسیله ای حیاتی برای زندگی است و انرژی مثبتی ساطع می کند. پس نسبت به آن حساس باشید. هیچگاه اجازه ندهید وسایل چرمیتان کهنه شده و ظاهر خود را از دست بدهند. به عنوان مثال اگر کیف چرمتان را بیش از حد پر کنید به طوری که چرم کشیده شود. دیگر هیچگاه به حالت اولیه باز نخواهد گشت و ظاهر زیبای خود را از دست خواهد داد.

1 محافظت از چرم

۴- وسایل چرمیتان را چرب کنید.

اگر احساس کردید که چرم خشک، شکننده و آسیب پذیر شده باید خشکی آن را از بین ببرید. کرم ها، روغن ها و واکس های مخصوصی برای این کار وجود دارند. می توانید زمانی که وسیله را خریداری می کنید از فروشنده راهنمایی خواسته و مواد مناسب جهت مراقبت از آن را تهیه کنید. همیشه و به طور مداوم از وسایل چرمیتان استفاده نکنید. سعی کنید از وسیله ی چرمی به صورتی دوره ای و با فاصله های زمانی طولانی استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید اگر قصد دارید از آن ها به مدت طولانی استفاده نکنید، هیچگاه روی آن نایلون نکشید.

2 محافظت از چرم

تمیز کردن چرم

۱- چرم را همیشه تمیز نگه دارید.

سعی کنید چرم را با یک پارچه ی مرطوب حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید. اگر زود به زود چرم را تمیز کنید هم خودتان راحتتر هستید و هم عمر چرم را افزایش داده اید چرا که کثیفی طولانی مدت روی چرم بسیار سخت تر پاک شده و به طبع عمر آن را کاهش می دهد. این را هم بدانید که اگر ذرات گرد و خاک به بافت چرم نفوذ کند می تواند باعث سوزش جدی آن شود.

3 محافظت از چرم

۲- از یک پارچه ی مرطوب استفاده کنید. ابتدا هرگونه آلودگی و جرم را پاک کرده و سپس پارچه ی مرطوبی را روی سطح چرم کشیده و آن را تمیز کنید.

4 محافظت از چرم

۳- هرگز از صابون یا هرگونه شوینده دیگر برای تمیز کردن چرم استفاده نکنید.

شوینده های شیمیایی باعث از بین رفتن چربی طبیعی چرم که مسبب حفظ و دوام آن است می شوند. بنابراین چرم را خشک کرده و باعث شکننده شدن و در نتیجه از بین رفتن آن می شوند. فقط آب!

5 محافظت از چرم

۴- چرم را به آرامی خشک کنید.

به عنوان مثال اگر یک کت چرم را در باران پوشیده اید و خیس شده است و می خواهید که آن را خشک کنید هرگز آن را مانند دیگر لباسهایتان در کنار آتش یا بخاری یا در معرض آفتاب قرار ندهید. اجازه دهید در دمای اتاق خود به خود و به آرامی خشک شود. خشک کردن سریع چرم ساختار شیمیایی آن را تغییر داده و در نتیجه شکننده خواهد شد. همچنین این کار باعث شده تا وسیله شما کرک کرکی شده و ترک بخورد.

6 محافظت از چرم

مراقبت های ویژه

۱- چرم براق

مراقبت کردن از چرم براق کمی متفاوت تر از دیگر انواع چرم است. شما به یک پارچه ی خشک، مقداری جلا دهنده ی کفش و یک فرچه نرم احتیاج دارید. ابتدا با استفاده از فرچه آلودگی را از کفش پاک کرده و سطح آن را تمیز کنید و سپس مقداری از جلا دهنده (به اندازه ی یک سکه) را به پارچه بزنید. پارچه را روی تمام سطح کفش بمالید. سپس دوباره به کفش فرچه بزنید و جلا دهنده اضافی را پاک کنید. اکنون باید کفشتان بسیار درخشان و زیبا به نظر برسد.

7 محافظت از چرم

۲- چرم جیر را همیشه خشک نگه دارید.

اگر چرم جیر در اختیار دارید که بسیار خیس شده است باید با استفاده از حوله ی کاغذی تا جایی که امکان دارد آب آن را بگیرید. به یاد داشته باشید که مانند دیگر انواع چرم هرگز نباید به آن حرارت دهید. اگر کفش یا کلاه جیر شما خیس شده است آن ها را به طور کامل در یک دستمال حوله ای بپیچانید تا کاملاً خشک شوند. استفاده از یک قالب، متناسب با سایز کفش یا کلاه، برای جلوگیری از انقباض و انبساط و بد شکل شدن کفش و کلاه در حین خشک شدن می تواند بسیار موثر باشد.

8 محافظت از چرم

۳- استفاده از پارچه برای تمیز کردن جیر

برای تمیز کردن چرم جیر به جای استفاده از آب یک حوله ی خشک روی آن بکشید تا همیشه چرمتان پرزدار باشد. همچنین می توانید یک مداد پاک کن را به آرامی و با ملایمت روی قسمت های لک شده بکشید و لکه ها را از بین ببرید. می توانید از سوهان ناخن یا فرچه های سیمی هم برای این کار استفاده کنید. البته به آرامی و با ملایمت.

9 محافظت از چرم

۴- چرم جیر را به یک تمیز کننده ی حرفه ای بسپارید.

اگر با ظرافت و دقت کافی از جیر مراقبت نکنید و یا از شوینده های غیر استاندارد استفاده کنید، آسیب جدی به آن وارد می کنید. اگر چرم جیر برایتان بسیار مهم و با ارزش است پس ارزش این را هم دارد که آن را به یک شوینده ی حرفه ای بسپارید.

۵- چرم جیر را در مکانی تاریک نگهداری کنید.

مطمئن شوید که مکان عاری از هرگونه رطوبت باشد چرا که زدودن کپک و قارچ از روی جیر کاری بسیار دشوار و نشدنی است. جیر را به جای نایلون در یک بالشتک نگهداری کنید تا هوا در آن جریان داشته باشد.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را در رابطه با وسایل چرمی پیشنهاد می دهد.

>>> طرز کندن آدامس از کفش چرم جیر

>>> اصول مراقبت از شلوار چرم

>>> راهنمای خرید کیف چرمی مردانه

>>> از بین بردن بوی بد چرم

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا