کودک

چگونه کودک و اتاقش را در فصل زمستان و سرما گرم نگه داریم؟

کودکان و به خصوص نوزادان به سختی می توانند دمای بدن خود را با دمای محیط وفق داده و نسبت به گرم یا سرد بودن محیط مقاوم باشند. مخصوصاً در سرما که اصلاً نمی توانند با آن سازگار شوند. به همین دلیل گرم نگه داشتن کودک و محیط اتاق نوزاد به خصوص در فصل زمستان بسیار اهمیت دارد. بنابراین نسبت به دمای محیطی که کودک در آن نگهداری می شود حساس بوده و شیوه و اصول مناسب گرم نگه داشتن کودک را بیاموزید. تا کودک هیچگاه احساس سرما یا گرمای بیش از حد نکند. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

برای اتاقی که مربوط به نوزاد است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1- اتاقی را انتخاب کنید که حتماً آفتاب گیر باشد.

مطمئن شوید که در فصل زمستان آفتاب وارد اتاق می شود. پرده ها را باز کرده و اجازه دهید کودک از گرما و نور طبیعی خورشید بهره مند شود. نور خورشید برای کودک بسیار مفید بوده و باعث ضدعفونی شدن فضا و اتاق نوزاد نیز می شود. توصیه می شود حتی اگر شاخه های درختان مانع ورود آفتاب می شوند، آن ها را هرس کرده و اجازه دهید نوزادتان حتماً از این نعمت خدادادی بهره مند شود.

2- بهتر است دماسنج یا ترموستاتی را تهیه کرده و در اتاق کودک قرار دهید تا درجه حرارت را تنظیم کرده و به شما نشان دهد.

دمای مناسب اتاق نوزاد بین 21 تا 24 درجه ی سانتی گراد است؛ که باید از دیگر بخش های خانه کمی گرم تر باشد.

3- پرده ها را تعویض کرده و پرده های ضخیم بزنید؛ که یکی از بهترین راه ها برای گرم نگه داشتن اتاق کودک می باشد.

دقت داشته باشید که پرده زمانی می تواند عایق گرما باشد که ارتفاع آن تا زمین کشیده شده و روی زمین بیفتد و حتماً شب ها پرده ها را ببندید.

4- پنجره های اتاق نوزاد را عایق بندی کنید.

درز پنجره ها باعث می شود تا هوای گرم خارج شده و هوای سرد وارد شود. ممکن است اصلاً برای ما بزرگسالان محسوس نبوده و متوجه نشویم. اما کودکان به دلیل حساسیت بالایشان این ورود هوای سرد برایشان قابل تحمل نیست. پس بهتر است پنجره های اتاق کودک را عایق بندی کنید.

1 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان

5- درب اتاق کودک را همیشه ببندید.

دمای اتاق کودک کمی گرم تر از دیگر اتاق های خانه است. بنابراین اگر درب اتاق کودک باز بماند، دمای کل خانه یکنواخت شده و نوزاد سردش می شود. برای این که هم دمای اتاق نوزاد مناسب بوده و گرم باشد، هم خودتان در محیطی با دمایی متناسب خودتان باشید، درب اتاق کودک را دائماً ببندید.

به پوشش کودک نیز توجه داشته باشید:

1- کل بدن کودک در فصل زمستان و مخصوصاً هنگام خواب باید پوشیده باشد.

وقتی کودک را می خوابانید او را لباس نخی پوشانده که همه ی اعضای بدنش را در بر بگیرد. یعنی لباس او باید جوراب و کلاه نیز داشته باشد.

2 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان

2- یک لایه ی دیگر لباس نخی هم که به راحتی پوشانده می شود، به کودک بپوشانید. تا اگر احساس کردید کودک گرمش شده به راحتی بتوانید آن را در آورید.

دو تا سه لایه لباس (لباس زیر) برای کودک کافیست.

3 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه انتخاب لباس خواب مناسب برای کودک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> انتخاب لباس مناسب خواب برای کودک <<<


3- یکی دیگر از راه های گرم نگه داشتن کودک، عایق کاری تخت است.

هنگامی که کودک خواب است دور تا دور تخت را پتو بیندازید تا کودک گرم بماند و احساس سرما نکند. فقط مطمئن شوید که پتوها شل نبوده و روی دیواره ی تخت ثابت باشد که روی کودک سقوط نکنند. می توانید آن ها را در تشک ثابت کنید. پتوهای فلانل بهترین نوع پتو برای این کار می باشند.

4 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان

4- قبل از خواباندن کودک در تخت، جای خواب او را گرم کنید.

اگر اتاق سرد باشد تخت و تشک نوزاد نیز سرد می باشد و خواباندن کودک در محل سرد باعث سرد شدن بدن و سرماخوردن او می گردد. پس با یک کیسه آب گرم یا انداختن پتو روی بخاری، تخت را گرم کنید.

5 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان

5- دقت داشته باشید که نوزاد بیش از حد گرمش نشود.

حتی زمانی که دمای اتاق کودک تنظیم بوده و همه چیز را عالی ترتیب داده اید، باید کودک را چک کرده و نشانه های گرمای بیش از حد را در نظر داشته باشید و کودک را به حال خود رها نکنید. بارزترین نشانه ی گرمای بیش از حد کودک عرق موهایش است. گوش هایش قرمز شده، پشت، شکم و قفسه ی سینه اش نیز عرق می کند. پس با لمس این قسمت ها او را چک کنید. گاهی نیز ممکن است تب کند.

– اگر متوجه شدید کودک بسیار گرم شده، به صورت ناگهانی فضا را سرد نکنید. تنها یک لایه از لباس هایش را کم کنید. اگر دور تخت پتو انداخته اید آن ها را بردارید و کمی درجه حرارت بخاری را کم کنید.

6 اصول گرم نگه داشتن نوزاد در زمستان

همچنین می توانید خودتان برای کودکان کلاه زمستانی بدوزید. برای اطلاع از نحوه دوختن کلاه زمستانی کودک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آموزش دوخت کلاه زمستانی بچه گانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا