سلامت

چگونه از زخم های سطحی مراقبت کنیم؟

زخم های سطحی زخم های بسیار ساده و روزانه ای هستند که ممکن است بر اثر یک بریدگی ساده با اشیاء تیز، خود را به صورت خراش و ساییدگی نشان دهند. این زخم های سطحی تنها بر دو لایه از پوست یعنی درم و اپیدرم اثر می گذارند. کوچکترین خراش و باز شدگیِ پوست بر روی بدن، اجازه ی ورود خاک و آلودگی را به بدنتان داده و باعث ایجاد عفونت می شود. بسیار حائز اهمیت است که مراقبت های لازم از زخم را به درستی انجام دهید تا از بروز عفونت پیشگیری شود. این بار فن تریکس برای شما قصد بیان مراقبت های خانگی از هر گونه زخم سطحی را دارد. اما به یاد داشته باشید برای زخم های عمیق تر با خونریزی زیاد که ممکن است بر اثر هرچیزی ایجاد شود (حتی نیش حشرات) حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از زخم

1- در درجه اول دست هایتان را بشویید.

زخم های باز همانند دروازه ای برای ورود باکتری ها به بدن می باشند. بنابراین قبل از انجام هر کاری جهت مراقبت از زخم های خود، دست ها را به خوبی با آب ولرم و صابون بشویید.

• در صورتی که برش زخم عمیق بوده و خونریزی بسیار شدید است، شستن دست ها را رها کرده، زخم را فشار دهید و خود را به پزشک برسانید.

• اگر برای پاک کردن دست و زخم خود، به آب دسترسی ندارید، از دستمال مرطوب یا الکل استفاده کنید و یا دستکش بپوشید.

• اطراف زخم را کاملا تمیز کرده و خشک کنید.

2- با فشار دادن پارچه ای تمیز خونریزی را بند آورید.

توجه داشته باشید که خونریزی به طور کامل بند نخواهد آمد. جلوگیری از خونریزی زیاد یکی از اصول های مراقبت از زخم می باشد. پس لازم است که محل خونریزی بالاتر از سطح قلب باشد. مثلا دست خود را بالاتر از قلب خود نگهدارید تا خون کمی در آن جریان یافته و خون زیادی از دست نرود. همچنین می توانید برای کاهش خونریزی نیز در اطراف زخم از یخ استفاده کنید. سرما موجب کاهش جریان خون در محل زخم و در نتیجه کاهش خونریزی می شود.

1 مراقبت زخم های سطحی

3- یک لایه ی نازک از پماد ضد میکروبی روی زخم بمالید.

Neosporin از جمله پمادهایی است که خطر ابتلا به عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد. اما به یاد داشته باشید که هرگز برای زخم های عمیق از این پمادها استفاده نکنید. زیرا زخم های عمیق همراه با بافت های خود برش می خورند.

2 مراقبت زخم های سطحی

4- زخم را بانداژ کنید.

3 مراقبت زخم های سطحی

5- باند را هر چند وقت یک بار خصوصا بعد از خیس و کثیف شدن تعوض کنید.

رطوبت یکی از عوامل اصلی عفونت است. پس سعی کنید زخم را همیشه به صورت خشک نگهدارید. باند خود را تعویض کنید و قبل از پیچیدن باند جدید زخم را پماد بزنید. زمانی که لبه های بریدگی جوش خورد و خونریزی متوقف شد، اجازه دهید زخم در هوای آزاد بماند و خشک شود.

4 مراقبت زخم های سطحی

درمان سوراخ ایجاد شده ناشی از ورود اشیاء به بدن

1- قبل از لمس محل آسیب دیده، دستان خود را 30 ثانیه با آب و صابون شسته و آن ها را کاملا خشک کنید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

5 مراقبت زخم های سطحی

2- محل آسیب دیده را زیر شیر آب شسته و هرگونه خرده سنگ و آلودگی را دور کنید.

بعد از انجام این کار جسمی که باعث ایجاد سوراخ روی پوست شده است را سریعا خارج کنید. اما به یاد داشته باشید اگر تکان دادن جسم باعث ایجاد آسیب بیشتر می شود و نمی توان آن را به راحتی خارج کرد، به هیچ وجه به آن دست نزده و به پزشک مراجعه کنید.

6 مراقبت زخم های سطحی

3- پارچه ی تمیزی را آن قدر روی زخم فشار دهید تا خونریزی قطع شود.

برای قطع خونریزی زخم علاوه بر قرار دادن پارچه ای بر روی آن می توانید از کمپرس یخ نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید هر قدر که زخم وسیع و بزرگ باشد، نباید به گونه ای خونریزی کند که غیر قایل پیشگیری باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد. اگر با این مسئله مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

7 مراقبت زخم های سطحی

4- زخم را بانداژ کنید تا از ایجاد عفونت و مشکلات دیگر جلوگیری شود.

در مورد این نوع از زخم ها به هیچ وجه سهل انگاری نکنید. زیرا حتی کوچکترین سنگ و جسم خارجی که به نظر بسیار ساده می آیند نیز باعث عفونت های حاد می شوند و گاهی نیاز است ظرف 48 ساعت واکسن کزار زده شود. در این مورد حتما با پزشک مشورت کنید.

8 مراقبت زخم های سطحی

5- با مشاهده ی هر گونه علائم و عفونت به پزشک مراجعه کنید. همانطور که گفته شد در این نوع از زخم ها باید بسیار محتاط باشید.

در صورتی که هرگونه علائم عفونت مانند زردی، قرمزی، تورم و التهاب را مشاهده کردید یا متوجه شدید که زخم بهبود نیافته و همراه با ترشحات می باشد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

9 مراقبت زخم های سطحی

اقدامات لازم برای زخمی که قسمتی از پوست و گوشته کنده شود.

1- دست ها را کاملا شسته و به هیچ وجه با دست آلوده زخم خود را دستکاری نکنید.

زیرا این کار مستقیما باعث بروز عفونت می شود. حتی اگر دسترسی به آب هم وجود نداشته باشد باید زخم را با دستکش یا پارچه ای تمیز لمس کرد.

2- روی زخم مستقیما آب ریخته تا تمام آلودگی ها و آشغال ها شسته شده و از بین برود.

البته مراقب باشید پوست کنده شده، بر اثر ریختن آب جدا نشود. سپس به آرامی زخم را با پارچه و یا در معرض هوا خشک کنید.

10 مراقبت زخم های سطحی

3- زخم را بانداژ کنید.

قطعه ای از پوست کنده شده را به حالت طبیعی برگردانده و روی زخم و سر جای خود بخوابانید و دور آن باندپیچی کنید. می توانید برای تسریع در بهبود زخم و مراقبت بیشتر ابتدا پدی را روی زخم گذاشته و سپس باند را به دور پد بپیچید.

از آن جایی که بهبود این نوع زخم ها نیاز به زمان بیشتری داشته و بیشتر مستعد عفونت هستند، در مراقبت از باند یعنی جلوگیری از کثیف و خیس شدن و تعویض به موقع آن بسیار محتاط باشید.

11 مراقبت زخم های سطحی

علاوه بر زخم های سطحی ناشی از بریدگی و خراش ها که نیاز به مراقبت و درمان دارند تا خطر ابتلا به عفونت ها کاهش پیدا کند درمان و مراقبت از زخم های ناشی از سوختگی که منجر به ایجاد تاول و قرمزی پوست می شوند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مطالعه متن کامل درمان تاول های ناشی از سوختگی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان تاول ناشی از سوختگی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا