سلامت

چگونه تاول ناشی از سوختگی را درمان کنیم؟

سوختگی که منجر به ایجاد تاول و پوست قرمز شود از نوع سوختگی درجه‌ی دوم بوده و اگر به درستی درمان نشود بسیار خطرناک است؛ به طوری که درد شدیدی را به وجود آورده و منجر به ایجاد عوارض می‌شود. پس درمان سوختگی خصوصاً اگر روی دست باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا دست عضوی درگیر در بدن بوده و احتمال ایجاد خطر در آن بیشتر از هر عضو دیگری است. اما اگر به درستی و به موقع زخم ناشی از سوختگی درمان شود هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اما چگونه؟


همچنین برای اطلاع از درمان سوختگی های ناشی از عملکرد کیسه هوا و سرکه سیب به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان سوختگی های ناشی از عملکرد کیسه هوا

>>> درمان سوختگی های ناشی از سرکه سیب


اقدامات سریع اولیه

۱- دستتان را زیر شیر آب سرد بگیرید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه نگه دارید.

اگر به شیر آب دسترسی ندارید می‌توانید حوله‌ی خیسی را که سرد است به دور آن بپیچید یا دستتان را در آب سرد برای مدت مشابه فرو ببرید. این کار می‌تواند درد و تورم را کاهش داده و از آسیب بافت جلوگیری کند.

• از قرار دادن دست در آب یخ و یا گرم یا مستقیماً روی یخ جداً خوداری کنید؛ چرا که سوختگی را عمیق‌‌‌‌‌‌تر کرده و درد را تشدید می‌کند.

• آب سرد، سوختگی و تورم را کاهش می‌دهد و به بهبودی سریع تر سوختگی یا زخم‌های کمتر کمک می‌کند.

1 تاول ناشی از سوختگی

۲- انگشتر و جواهرات را زیر آب سرد از دست خارج کنید تا راحت‌تر بتوانید به کار درمان بپردازید.

این کار را به سرعت و به آرامی قبل از اینکه اطراف سوختگی متورم شود انجام دهید.

2 تاول ناشی از سوختگی

۳- از دست زدن و کندن تاول خودداری کنید.

بلافاصله بعد از سوختگی تاول مشاهده می‌شود، که به هیچ وجه نباید دستکاری شود؛ چرا که این تاول مانع ورود باکتری‌ها و عفونت به بدن می‌شود. اگر تاول خود به خود باز شد، تا زمان بهبودی به صورت روزانه آن را با آب و صابون یا شامپو بچه بشویید و با گاز استریل زخم را ببندید.

• به یاد داشته باشید اگر تاول بسیار بزرگ و وسیع است، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد تاول توسط پزشک برداشته و پانسمان شود تا از باز شدن خود به خودی و ایجاد عفونت حاد جلوگیری شود.

3 تاول ناشی از سوختگی

۴- به اورژانس مراجعه کنید.

گاهی اوقات بعضی سوختگی‌ها که موجب تاول می‌شوند، نیاز به انجام اقدامات اورژانسی دارند. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید سریع به اورژانس مراجعه کنید.

• سوختگی‌هایی که تمام انگشت یا چند انگشت را درگیر کرده است.
• درد بسیار شدید یا بر عکس عدم احساس درد
• تاول‌های بسیار بد و ناجور

4 تاول ناشی از سوختگی

شستن و پوشاندن سوختگی

۱- محل سوختگی و اطراف آن را بشویید.

با صابون ملایم و آب به آرامی انگشت خود را بشویید. دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید تا تاول کنده نشود. این کار خطر ایجاد عفونت را به حداقل می‌رساند.

• اگر چند انگشت سوخته است هر انگشت را به صورت جداگانه درمان کنید.

5 تاول ناشی از سوختگی

۲- خشک کردن تاول

سوختگی بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت تماس با جسم داغ گسترش می یابد و چیزهایی مثل تماس با پارچه می‌تواند درد را شدید کرده و ایجاد ناراحتی کند. پس اجازه دهید انگشتتان قبل از پانسمان کردن با پماد و بانداژ در هوای آزاد کاملاً خشک شود. این کار می تواند گرما را از سوختگی بیرون کشیده و شانس انفجار تاول را کم کرده و درد را به حداقل برساند.

۳- با گاز استریل سوختگی را بپوشانید.

قبل از زدن پماد اجازه دهید سوختگی خنک شود. پماد زدن و بانداژ کردن سوختگی، محل سوختگی را خنک نگه داشته و زخم را از ورود باکتری‌ها محافظت می‌کند. اما به یاد داشته باشید هر چند وقت یکبار گاز استریل را عوض کنید. تمیز و خشک نگه داشتن محل سوختگی نیز می‌تواند از عفونت جلوگیری کند.

6 تاول ناشی از سوختگی

۴- استفاده از پماد بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت یک لایه نازک از پمادهای زیر را روی زخم اعمال کنید.

به یاد داشته باشید تنها زمانی می‌توانید از پماد روی سوختگی استفاده کنید که زخم و یا تاول باز نشده باشد.

• پماد آنتی بیوتیک
• مرطوب کننده و پمادهای سوختگی بدون الکل
• پماد سولفادیازین
• ژل یا پماد آلوورا

7 تاول ناشی از سوختگی

۵- از درمان‌های سنتی و خانگی دوری کنید.

از قدیم الایام نقل بوده است که کره برای درمان سوختگی مفید است و این درحالی است که کره هم حرارت را حفظ کرده و هم باعث ایجاد عفونت می‌شود. برای جلوگیری از گرم ماندن سوختگی و محافظت از هرگونه عفونت از اعمال درمان‌های خانگی مانند کره و موارد زیر خودداری کنید:

• خمیر دندان
• روغن
• تخم مرغ
• کود گاو
• موم

8 تاول ناشی از سوختگی

بهبود سوختگی و تاول

۱- مسکن بخورید.

سوختگی و تاول در بعضی مواقع بسیار دردناک و رنج‌آور می‌شود. مصرف آسپیرین، ایبوپروفن، سدیم ناپروکسن یا استامینوفن ممکن است ناراحتی شما را از درد و تورم کاهش دهد. (دستورالعمل‌های مصرف دارو را باتوجه به برچسب آن مطالعه کرده و سپس دارو را مصرف کنید.)

۲- پوشش را هر روز عوض کنید.

باندها را حداقل هر روز یکبار تعویض کنید اگر متوجه هرگونه رطوبت یا برانگیختگی زخم شدید سریع آن را باز کرده و تعویض کنید. چرا که ممکن است تاول باز شده باشد و این برانگیختگی و رطوبت هم ناشی از همان باشد. پس باید سریع اقدام کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری کنید.

۳- اجتناب از اصطکاک و فشار

لمس کردن چیزها با دست آسیب دیده و همچنین برخورد آن با اشیا یا فشار بر روی انگشتتان می‌تواند باعث پارگی تاول شده و روند بهبود را مختل کند و منجر به عفونت شود. از دست یا انگشتان دیگر خود استفاده کرده و از پوشاندن این قسمت با هر چیز تنگی خودداری کنید.

۴- آمپول کزاز فراموش نشود.

عفونت ناشی از سوختگی و تاول می‌تواند منجر به بیماری کزاز شود. اگر در ده سالگی آمپول کزاز تزریق نکرده‌اید حتماً از دکتر درخواست تزریق کنید. آمپول از به وجود آمدن بیماری کزاز ناشی از سوختگی جلوگیری می‌کند.

۵- نشانه‌های عفونت را جدی بگیرید.

سوختگی ممکن است کمی طول بکشد تا بهبود یابد. توجه به درمان و مراقبت از آن تا بهبودی کامل اهمیت بسزایی دارد. چرا که در بعضی موارد بی‌توجهی و عدم رعایت بهداشت، عفونت را به راحتی در بدن گسترش داده و مشکلات بزرگتری مانند از دست دادن تحرک در انگشت را ایجاد می‌کند. در صورتی که علایم زیر را دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• تب
• خواب آلودگی و چرت زدن غیر طبیعی
• افزایش درد، قرمزی و یا تورم زخم

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
جمیله

بسیار خوب و آموزنده است.

علی پارسا

عالی بود

دکمه بازگشت به بالا