سلامت

چگونه بریدگی زبان را درمان کنیم؟

آیا تا به حال زبان خود را گاز گرفته اید؟ و یا بر روی زبانتان بریدگی هایی در برخورد با چاقو و جسم تیزی مانند یخ و دندان شکسته ایجاد شده است؟ اگر چه بریدن زبان کمی ناخوشایند و آزاردهنده است، اما یک زخم و آسیب معمولی است که بعد از گذشت چند روز خود به خود درمان می شود. حتی اگر بریدگیِ عمیق و بدی هم بر روی زبان به وجود آید، به مرور زمان با مراقبت های لازم قابل درمان است. به گونه ای که با کنترل خونریزی، درمان های خانگی و به حداقل رساندن درد و احساس ناخوشایندی به راحتی می توانید با آن کنار بیایید.

کنترل خونریزی

1- دستان خود را بشویید.

لازم است که دستانتان دائماً شسته و تمیز باشد. زیرا کنترل خونریزی و بریدگی از طریق دست ها انجام می شود. از آنجایی که زبان عضو حساسی در بدن است، برای جلوگیری از ایجاد عفونت و بدتر شدن زخم، دستان خود را تمیز کنید تا راه ورود میکروب و آلودگی به زخم را ببندید.

2- دهان خود را بشویید.

کمی آب ولرم را به مدت چند ثانیه در دهان غرغره کرده و سعی کنید آب را بر روی زبانتان حرکت دهید. این کار باعث پاک شدن خون و آلودگی های روی زخم می شود.

– تا قبل از قطع شدن خونریزی و بهبودی کامل زخم از خوردن غذاهایی که موجب تحریک زخم می شود، بپرهیزید.

3- بانداژ تمیزی را با فشاری ملایم روی زخم بگذارید.

از یک حوله ی تمیز و گاز استریل می توانید استفاده کنید. آن را با فشاری ملایم روی زخم گذاشته و تا قطع کامل خونریزی برندارید.

1 درمان زخم و بریدگی زبان

4- یخ بگذارید.

قالب یخی را در پارچه ی تمیزی بپیچید و برای چند ثانیه آن را روی زخم بگذارید. این کار باعث کاهش میزان درد، منقبض شدن رگ های خونی و در نتیجه قطع خونریزی می شود. اما اگر با انجام این کار احساس افزایش درد کردید، فوراً یخ را کنار بگذارید.

2 درمان زخم و بریدگی زبان

5- مراجعه به دکتر

در صورتی که با استفاده از روش های گفته شده خونریزی به مدت زیادی ادامه داشت و قطع نشد، یا بریدگی بسیار عمیق بود به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر نیز به پزشک مراجعه کنید.

– برش لبه های زبان
– شکاف عمیق
– شوک
– وجود جسم خارجی در برش
– پوست سرد و رنگ پریده
– تنفس آهسته یا سریع

تسریع روند بهبود زخم

1- استفاده از دهانشویه

روزی دوبار دهانتان را با دهانشویه بشویید. دهانشویه را روی زبان حرکت دهید تا با از بین بردن باکتری ها از بروز عفونت و بدتر شدن زخم جلوگیری شود و زخم هر چه سریع تر التیام یابد.

3 درمان زخم و بریدگی زبان

2- آب نمک

نمک یک ضدعفونی کننده ی طبیعی است که باکتری ها را از بین می برد. در صورتی که دسترسی به دهانشویه ندارید، یک قاشق چای خوری نمک را با آب ولرم مخلوط کرده و روزی دوبار دهانتان را با آن بشویید. این کار روند بهبود زخم را تسریع کرده و ناراحتی های مربوط به زخم را از بین می برد.

4 درمان زخم و بریدگی زبان

3- ژل آلوورا

مقداری ژل آلوورا روی زخم و پوست اطراف آن بگذارید. این روش نه تنها زخم را سریعاً بهبود می بخشد، بلکه باعث کاهش درد و ناراحتی زخم نیز می شود.

5 درمان زخم و بریدگی زبان

4- از غذاهای نرمِ سرشار از ویتامین C استفاده کنید.

غذاهای نرم و سرشار از ویتامین C به زخم آسیب نمی زنند و در درمان سریع زخم بسیار مؤثر می باشند. غذاهایی مانند انبه، گریپ فروت و کیوی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و زخم را سریعاً درمان کنید.

6 درمان زخم و بریدگی زبان

کاهش درد بریدگی زبان

1- خوردن غذاهای نرم

در طول مدتی که زبانتان زخم است، غذاهایی با بافت نرم مصرف کنید تا سفتی و محکمی غذا باعث ایجاد درد نشود. مدتی غذاها را مانند غذای کودک له کرده و بخورید. این کار در کاهش درد و جلوگیری از بریدگی بیشتر بسیار مؤثر است.

7 درمان زخم و بریدگی زبان

2- اجتناب از خوردن غذاهای تحریک کننده زخم و نوشابه

غذاهای پرنمک، پر ادویه، فلفلی و دارای بافت خشک و محکم درد ناشی از زخم را تا حد زیادی افزایش می دهند. کافئین نیز زخم و ناخوشایندی درد را افزایش می دهد. از آنجایی که بریدگی زبان در طی چند روز درمان شده و برطرف می شود، سعی کنید در این چند روز از خوردن چنین غذاها و نوشابه های گازدار اجتناب کنید.

3- آب زیاد بنوشید.

دهان و زبان خشک نیز درد را تا حدی افزایش می دهد. پس با مصرف آب زیاد اجازه ندهید دهانتان خشک شود. بهتر است آب ولرم بوده و چند قطره آب لیمو نیز در آن چکانده شود.

4- مسکن بخورید.

البته این روش را اصلاً توصیه نمی کنیم. زیرا در صورت انجام موارد ذکر شده، هم تا حد زیادی از میزان درد کاسته اید و هم بریدگی زبان سریعاً درمان می شود. اما در صورت بریدگی عمیق و نداشتن تحمل درد می توانید از مسکن های ساده استفاده کنید.

در پایان می توانید برای اطلاع از نحوه ارزیابی و اندازه گیری زخم مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه ارزیابی و اندازه گیری وضعیت زخم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا