ورزش

چرا پاهایتان همیشه بعد از رفتن به باشگاه درد می گیرد؟

درد پا بعد از باشگاه

فرقی نمی کند که فقط برخی مواقع به باشگاه می روید یا در طول سال باشگاه رفتنتان به صورت منظم است؛ در هر دو مورد گرفتگی و درد پاها امری حتمی است.

1 درد پا بعد از باشگاه

هر زمان که تمرین یا نرمش جدید انجام دهید، دردهای اضافه و بیشتری را تجربه خواهید کرد. این امر که کاملاً طبیعی است به دلیل درگیری و آسیب عضلاتتان می باشد. حال بهبودی عضلات ناشی از این آسیب وارد شده به شما کمک می کند تا قوی تر شده و عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید.

با این حال این روند در دوچرخه سواران به خاطر نوع و ماهیت دوچرخه سواری بیشتر دیده می شود. یعنی دوچرخه سوارانی که تمرینات باشگاهی را به برنامه ی روزانه ی خود اضافه می کنند بیشتر مستعد تجربه ی درد ساق پاهایشان هستند. زیرا ورزش هایی که در باشگاه ها به دوچرخه سواران داده می شود بسیار متفاوت تر از تمریناتی است که برای حرفه ی ورزشیشان یعنی همان دوچرخه سواری نیاز است و همین تطابق نداشتن نرمش ها و تمریناتشان منجر به ناهماهنگی در عضلات شده و درد را به خصوص در ساق پاهایشان بیش از دیگر ورزشکاران تجربه می کنند. می توان گفت دلیل این اتفاق این است که بیشتر تمرینات ورزشی که در باشگاه ها انجام می شوند نیازمند داشتن قدرت زیاد در تمام قسمت های بدن است. چرا که تمام عضلات را درگیر کرده و حرکت را تجربه می کنند که این با اولویت ها و ملزومات دوچرخه سواری کاملاً متفاوت است. زیرا بسیاری از عضلات دوچرخه سوران بر روی دوچرخه ثابت است، دست هایشان روی فرمان و تمام وزنشان روی صندلی بوده و بدنشان نیز ریلکس است. به همین دلیل است که در تمرینات باشگاهی دوچرخه سواران بیش از هر ورزشکار دیگری درد می کشند.

افراد مشابه دوچرخه سواران نیز به همین دلایل درد زیادی را تحمل می کنند. یعنی اگر عضلات هیچ گاه قبل و حتی بعد از باشگاه درگیر نشود و از قدرتی که در باشگاه به دست می آورند استفاده ای نکنند و قدرت عضلات در نتیجه ی استفاده نکردن، ثابت و همیشگی نماند، ناهماهنگی در عضلات به وجود آمده و درد را به وجود می آورد. همین باعث می شود افرادی که به صورت نامنظم به باشگاه می روند از کسانی که مرتباً از تمرینات ورزشی استفاده می کنند بیشتر دچار درد شوند.

دو دلیل اصلی و علمی برای تجربه ی این درد ها وجود دارد:

دلیل اول اسید لاکتیک

هنگام ورزش قند خون فرد توسط سلول های عضلات مورد استفاده قرار می گیرد و به ماده ای به نام پیرووات تبدیل می شود. اگر ورزش به صورت منظم یعنی آهسته و پیوسته باشد، اکسیژن کافی به سلول رسیده و پیرووات به آب و کربن دی اکسید تبدیل می شود. اما اگر ورزش با شدت و سرعت بالا انجام شود، پیرووات بیش از حد مجاز تولید شده و سلول اکسیژن کافی در دسترس نخواهد داشت تا تمام آن را به آب و کربن دی اکسید تبدیل کند. در نتیجه این پیرووات اضافی به اسید لاکتیک تبدیل می شود. این اسید لاکتیک محیط عضله را اسیدی کرده و ایجاد درد می کند. البته اکثر این اسید لاکتیک ها در عرض 5 دقیقه از بدن خارج می شوند. مقداری هم که باقی مانده و ایجاد درد می کنند نیز در عرض 12 ساعت باید از بدن خارج شوند.

دلیل دوم و دلیل اصلی دردهایی که روزهای بعد از ورزش تجربه می کنید، فیبرهای عضلانی است.

به تارهای عضلانی که منقبض و منبسط می ‌شود فیبر عضلانی می‌ گویند. در پی انجام تمرینات ورزشی، در عضلات و فیبرها تورم ایجاد می شود. این تورم باعث می شود که عضله و پایانه های عصبیش به دیواره ها فشار وارد کرده و همین فشار باعث ایجاد درد می شود. اگر درد بیش از 48 ساعت طول بکشد یعنی فشار زیادی به عضله وارد شده است.

چگونه درد ها را کاهش دهیم؟

توصیه می شود برای انجام هرگونه ورزش و تمرین، حتماً 5 دقیقه قبل و بعد از آن عضلات را گرم و سرد کنید. انجام حرکت فوم رولینگ بعد از تمرینات ورزشی به دلیل این که جریان خون را افزایش داده و اسید لاکتیک را از عضلات دور می کند مؤثر می باشد. ماساژ و طب سوزنی نیز به تسریع بهبود درد کمک می کند. زیرا ماساژ نیز جریان خون را افزایش داده و اسید لاکتیک را دور می کند.

همچنین بالا بودن انعطاف پذیری پاها نیز کمی در کاهش درد پا موثر می باشد. برای مطالعه متن کامل راه های افزایش انعطاف پذیری پاها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راه های افزایش انعطاف پذیری پاها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا