تغذیه

طرز تهیه قرقاول کبابی و شکم پر

طرز طبخ قرقاول

قرقاول نوعی پرنده ی خوراکی است که در دوران قاجار برای مراسم های مهم مانند عروسی و مهمانی های بزرگ طبخ می شده و در گرجستان نیز خورشتی بسیار خوشمزه به نام چخخبیلی از آن تهیه می شود. این گوشت، دارای چربی کمی بوده که باید در فرآیند پخت نسبت مرطوب نگه داشتن آن دقت شود. در غیر این صورت بسیار خشک و غیر قابل استفاده می شود. اکنون این پرنده در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قرقاول را به شکل های مختلفی می توان تهیه کرد. اما پرطرفدارترین آن، به شیوه ی کبابی و شکم پر می باشد.

برای پخت قرقاول طبق دستور زیر عمل کنید:

1- یک محلول نمکی بسازید.

در ظرف بزرگی 2 لیتر آب به همراه نصف پیمانه نمک دریا، 2 قاشق شکر و چند عدد برگ بو بریزید. آن را روی اجاق بگذارید تا به جوش آید. زمانی که به جوش آمد، ظرف از حرارت برداشته و درب آن را بگذارید تا در دمای محیط خنک شود. این محلول برای خیساندن دو قرقاول کوچک یا یک قرقاول بزرگ کافیست. این محلول گوشت را خوشمزه تر کرده و نمک درون آن هم به ترد شدن پوست آن کمک می کند.

1 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

2- گوشت را بخیسانید.

زمانی که محلول به اندازه ی کافی سرد شد، قرقاول را درون آن قرار دهید. درب ظرف را گذاشته و آن را به مدت 4 تا 8 ساعت در یخچال بگذارید. قرقاول های جوان تر که گوشت لطیفی دارند را 4 ساعت بخیسانید. زیرا گرچه این محلول گوشت را آب دار می کند، اما منجر به شور شدن آن نیز شده و احتیاجی به خیساندن بیش از 4 ساعت برای گوشت های لطیف نیست.

3- بعد از گذشت زمان مناسب گوشت را از یخچال در آورید.

چند ساعت قبل از پخت، گوشت را از محلول در آورده و اجازه دهید چند دقیقه ای بماند تا آب اضافی آن گرفته شود.

2 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

تهیه ی قرقاول شکم پر

1- فر را از قبل گرم کنید.

قبل از قرار گرفتن گوشت در فر، دمای آن را به 500 درجه ی فارنهایت یا 260 درجه ی سانتیگراد برسانید.

2- شکم قرقاول را پر کنید.

همان گونه که مرغ شکم پر تهیه می کنید، شکم قرقاول را نیز پر کنید. در خوشمزه شدن این خوراک بسیار تأثیر داشته و به علاوه از خشک شدن گوشت آن نیز جلوگیری می کند. همچنین می توانید یک عدد پیاز و سیب خرد شده را به همراه فلفل دلمه ای خرد شده و هویج رنده شده و یک پیمانه سبزیجات (پیازچه، جعفری، گشنیز) مخلوط کرده و شکم قرقاول را با آن پر کنید. دقت کنید مواد ذکر شده را در شکم بیش از حد پر نکنید.

3 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

3- روی گوشت را روغن یا کره بمالید.

تمام پوست گوشت را با روغن یا کره پوشش دهید. این کار در ترد و خوشمزه شدن رویه ی گوشت بسیار مؤثر است. می توانید برای خوشبو و خوش طعمی بیشتر، ادویه جاتِ معطر، فلفل، آویشن و رزماری را روی آن بپاشید. فقط حواستان باشد زیاد نشود که نتیجه ی عکس به دست می آید.

4 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

4- گوشت را به مدت 15 دقیقه درون فر قرار دهید.

این کار باعث می شود که قسمت بیرونی قرقاول، بدون خشک شدن قسمت درونی و گوشت آن ترد شود. لایه ی روغنی موجود بر روی پوست آن نیز اجازه نمی دهد پوست قرقاول بسوزد.

– بعد از گذشت 15 دقیقه، حرارت را به 350 درجه ی فارنهایت (177 C) رسانده و اجازه دهید گوشت به مدت 30 تا 45 دقیقه درون فر باشد.

5- به گوشت استراحت دهید.

بعد از این که گوشت را از فر درآوردید قبل از سرو آن اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه استراحت کند. این کار باعث می شود آب درون بافت گوشت محتبس شده و از خشک شدن گوشت جلوگیری شود.

تهیه ی قرقاول کبابی

1- گوشت را ببرید.

برای تهیه ی قرقاول کبابی باید آن را به هشت تکه برش بزنید. دو عدد بال، دو عدد سینه، دو عدد ران و دو عدد پا.

5 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

2- منقل کباب را آماده کنید.

منقل را از قبل آماده کرده و کاملاً داغ کنید. می توانید گوشت را برای مدتی در موادی مانند سس سویا، آب لیمو، سس جوجه کباب و یا هر سسی به دلخواه خودتان مزه دار کنید. اگر از سس برای مزه دار کردن گوشت استفاده می کنید حتماً نمک و فلفل را درون آن بریزید. در غیر این صورت فراموش نکنید که این مواد را مستقیماً بر روی گوشت بپاشید.

3- گوشت ها را روی منقل بریزید.

بعد از گذشت 5 دقیقه ای که گوشت ها روی منقل قرار گرفت و در مرحله ی آخر پخت هستند، کمی سس سیب روی گوشت ها بریزید. بعد از گذشت یک دقیقه و پایدار شدن سس بر روی گوشت، آن را از حرارت بردارید. سس سیب طعمی فوق العاده به این کباب می دهد.

6 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

4- در این جا نیز مانند مرحله ی قبل، قبل از سرو گوشت، چند دقیقه ای به آن استراحت دهید تا هم کمی خنک شود و هم آب درون آن محتبس گردد.

7 طبخ قرقاول کبابی و شکم پر

علاوه بر قرقاول شکم پر می توان فلفل تند را نیز به صورت شکم پر تهیه کرد. دستورالعمل تهیه فلفل تند شکم پر در لینک زیر از وب سایت فن تریکس می باشد.

>>> روش تهیه فلفل تند شکم پر <<<

همچنین در این وب سایت می توانید آموزش طبخ گوشت اردک به صورت کبابی را مطالعه کرده و از آن لذت ببرید.

>>> روش پخت اردک کبابی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا