سلامت

چگونه خودمان در خانه صابون کاستیل تهیه کنیم؟

صابون کاستیل صابونی زیست تخریب پذیری است که از آب، روغن زیتون و قلیاب صابون سازی تهیه می شود. این صابون در استان حلب و کشور سوریه اختراع شد؛ سپس در زمان جنگ های صلیبی به منطقه ی کاستیل اسپانیا فروخته شد؛ و در آنجا مشهور و معروف گردید. سال ها مردم از صابون کاستیل به عنوان تنها شوینده برای شستشوی بدن، از پوست و مو گرفته تا لباس و سطوح مختلف استفاده می کردند. هنوز هم به عنوان صابونی که از هر نظر عالی و با کیفیت است، در میان مردم خواهان و طرفدار زیادی دارد. برای آشنایی با طرز ساخت صابون کاستیل در منزل با ما همراه باشید.


همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با طرز ساخت شوینده طبیعی و آنزیم دار در خانه آشنا شوید.

>>> طرز ساخت شوینده طبیعی و آنزیم دار در خانه <<<


مواد و وسایل لازم

1- مواد لازم را آماده کنید.

محل کارتان باید آشپزخانه و در کنار شیر آب باشد. ابزار و وسایلی را برای ساخت صابون کاستیل آماده کنید که برای پخت و پز از آن ها استفاده نمی کنید. زیرا آثار صابون در هر صورت در ظروف باقی می ماند.

برای این کار شما به وسایل زیر احتیاج خواهید داشت:

– پارچ بزرگ مدرج
– قابلمه ای غیر فلزی
– کاسه ای بزرگ
– کف گیر
– همزن دستی
– ترمومتر یا دماسنج گوشت
– ترازوی آشپزخانه
– دستکش
– قلیاب (برای ساخت 10 قالب متوسط صابون 123 گرم قلیاب لازم است)

2- روغن های مورد نیاز را آماده کنید.

تنها روغن استفاده شده در یک صابون کاستیل خالص، روغن زیتون است. اما برخی سازندگان این صابون ها از مخلوطی از روغن های دیگر نیز استفاده می کنند؛ تا مواد سازنده صابون کاستیل متعادل باشد. به علاوه تنها صابون هایی کف و حباب تولید نمی کنند که دارای روغن زیتون هستند؛ به همین دلیل است که قالب های صابون کمی لیز و لزج است. در نتیجه روغن نارگیل را به آن اضافه می کنند تا کف بهتری تولید کند. روغن پالم نیز کمک می کند که صابون بافتی محکم داشته باشد.

برای ساخت صابون کاستیل نسبت روغن زیتون به روغن نارگیل و پالم 8 به 1 است.

پس روغن های زیر را با مقادیر مشخص شده تهیه کنید:

– 804.4 میلی لیتر روغن زیتون
– 100.55 میلی لیتر روغن نارگیل
– 100.55 میلی لیتر روغن پالم

3- از اسانس های روغنی نیز استفاده کنید تا صابون کاستیل خوش بو شود.

10 قطره از هر اسانسی که دوست دارید یا مخلوطی از چند اسانس کافی است. بیش از این مقدار، بوی صابون بسیار تند و غلیظ می شود. 5 تا 7 قطره بوی ملایمی به صابون کاستیل خواهد داد.

اسانس هایی که معمولاً برای ساخت صابون کاستیل استفاده می شود عبارت اند از:

– نعناع تند
– لیمو، نارنج یا گریپ فروت
– اسطوخدوس
– گل سرخ
– خس خس یا وتیور
– کاج
– چوب صندل
– برگاموت

4- قالبی برای صابونتان تهیه کنید.

قالب شما شکل و اندازه ی نهایی صابونتان را مشخص می کند. یک قالب مستطیلی شکل، مانند قالب کیک انتخاب کنید. با کمک این نوع قالب ها، می توانید به راحتی صابون را تهیه کرده و آن را به اندازه های دلخواه برش بزنید. فقط یادتان باشد برای راحت جدا شدن صابون از قالب، حتماً از کاغذ روغنی داخل قالب استفاده کنید. اگر قالب نداشتید، از جعبه ی کفش یا هر چیزی مانند آن، که مقاوم و محکم باشد و وا نرود هم می توانید استفاده کنید.

مراحل ساخت صابون کاستیل

حال برای ساخت صابون دست به کار شوید.

1- از ماسک، عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.

زیرا پودر قلیاب، ماده ای شیمایی و سوزاننده است که می تواند به چشم، دست و استنشاق آن به ریه آسیب برساند. پنجره ها را نیز باز کرده و فن را روشن کنید. یک عدد بطری سرکه ی سفید نیز نزدیکتان باشد؛ تا اگر پودر قلیاب جایی ریخته شد سرکه روی آن بریزید، زیرا سرکه آن را خنثی می کند. اگر به طور اتفاقی آن را استنشاق کرده یا روی پوستتان ریخت حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

2- حال باید محلول قلیاب را بسازید.

زمانی که آب و پودر را مخلوط می کنید، بسیار مهم است که از ظرف مدرج استفاده کرده و اندازه های دقیق را رعایت کنید. برای این دستور شما به 295.7 میلی لیتر آب و 122.8 گرم پودر قلیاب احتیاج دارید؛ که باید با استفاده از ظرف مدرج و ترازوی آشپزخانه به طور دقیق آن ها را اندازه گیری کنید. به آرامی پودر را در آب بریزید. مخلوط بلافاصله شروع به گرم شدن، کدر و ابری شدن می کند؛ اما با خنک شدن رقیق می گردد. چند دقیقه ای طول می کشد تا مخلوط خنک شود. با استفاده از دماسنج گوشت، دمای مخلوط را مشاهده کنید. مخلوط زمانی آماده ی استفاده است که دمای آن به 37.8 درجه ی سانتی گراد برسد.

– دقت داشته باشد که هرگز آب را روی پودر نریزید؛ زیرا انفجار رخ می دهد. همیشه قلیاب را در آب بریزید.

1 طرز ساخت صابون کاستیل

3- روغن ها را گرم کنید.

زمانی که قلیاب در حال خنک شدن است، روغن ها را در کاسه ای ریخته و حرارت دهید؛ سپس روغن ها را هم بزنید تا به دمای 37.8 درجه ی سانتی گراد رسیده و آماده ی مخلوط شدن با قلیاب شوند. از دماسنج گوشت استفاده کنید تا دمای روغن ها دستتان آید. روغن ها و قلیاب باید حدالامکان هم دما باشند؛ تا به خوبی با هم مخلوط شده و صابون کاستیل را تشکیل دهند. بی توجهی به این مسئله باعث می شود که صابون کاستیل به درستی تشکیل نشود. بنابراین استفاده از دماسنج گوشت حتماً لازم است.

2 طرز ساخت صابون کاستیل

4- قلیاب را در روغن ریخته و با استفاده از همزن دستی شروع به مخلوط کردن مواد کنید.

بعد از چند دقیقه مخلوط شروع به سفت شدن می کند.

3 طرز ساخت صابون کاستیل

زمانی که متوجه شدید مواد روی همزن باقی مانده و روی ظرف نیز اثر خود را باقی می گذارد و غلظت آن مانند غلظت عسل شده است:

5- اسانس های روغنی را اضافه کرده و مخلوط کنید.

4 طرز ساخت صابون کاستیل

6- بعد از آن صابون را در قالب بریزید.

با احتیاط این کار را انجام دهید تا مواد به اطراف پاشیده نشود. 48 ساعت به آن زمان دهید. در طول این 48 ساعت صابون کاستیل کمی سفت و سخت می شود؛ اما آماده ی استفاده نیست و باید اجازه دهید 48 ساعت کامل سپری شده تا به کلی جامد گردد. یعنی آب آن به طور کامل تبخیر شده و صابونی ملایم شود. پس تا رسیدن به آن مرحله از صابون کاستیل استفاده نکنید؛ زیرا خشن بوده و پوستتان را می سوزاند.

5 طرز ساخت صابون کاستیل

– بعد از گذشت 48 ساعت رویه ی صابون کاستیل را تست کنید. اگر غشایی روی صابون تشکیل شده یا رویه ی صابون ترک برداشته است، صابون کاستیل قابل استفاده نخواهد بود. زیرا یا میزان قلیاب آن زیاد است که استفاده از آن می تواند به پوست آسیب بزند یا قلیاب و روغن ها به خوبی با هم مخلوط نشده اند. متاسفانه در اینجا هیچ چاره ای جز دور ریختن صابون کاستیل و ساخت صابون دیگری وجود ندارد.

7- اما اگر موارد گفته شده روی صابون کاستیل مشاهده نشد، صابون را از قالب جدا کنید.

6 طرز ساخت صابون کاستیل

8- حال با چاقویی تیز صابون کاستیل را به هر اندازه که دوست دارید برش بزنید؛ و قالب های صابون را، با اندازه و ضخامت دلخواه به دست آورید.

7 طرز ساخت صابون کاستیل

9- مجدداً روی قالب؛ کاغذ روغنی پهن کرده و قالب های صابون را روی آن بچینید.

قالب را در جایی خشک و خنک به مدت 2 هفته تا 9 ماه بگذارید. هر چه اجازه دهید صابون کاستیل بیشتر بماند، عملکرد بهتری خواهد داشت. زیرا کف آن بیشتر شده و بافت بهتری پیدا خواهد کرد. اما به طور کلی بعد از دو هفته می توان از صابون کاستیل استفاده کرد.

8 طرز ساخت صابون کاستیل

در پایان با مطالعه مقاله زیر نحوه ساخت پودر و صابون رختشویی را بیاموزید.

>>> نحوه ساخت پودر و صابون رختشویی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سید مصطفی

سلام به جای سود از شغار میشه استفاده کردد؟؟

دکمه بازگشت به بالا