سلامت

رابطه بین سلامت دهان و آپنه خواب

مشکلات خواب مانند خروپف و بی خوابی نشانه هایی از یک اختلال خواب به نام آپنه خواب هستند. آپنه خواب می تواند با مشکلات بهداشت دهان و دندان در ارتباط باشد. در واقع آپنه می تواند مشکلات دهان و دندان را به وجود آورد. در ادامه در مورد ارتباط بین آپنه خواب و سلامت دهان و دندان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آپنه یا وقفه تنفس در خواب چیست؟

آپنه اختلالی است که با وقفه های مکرر تنفس در خواب همراه است. طبق برآوردهای آکادمی پزشکی خواب آمریکا، تقریباً 25 میلیون بزرگسال به این اختلال دچار هستند. این اختلال به خاطر فروپاشی بافت های مرتبط با راه هوایی و ضعیف شدن آن ها، بزرگ بودن زبان، اضافه وزن و … به وجود می آید. آپنه از رسیدن اکسیژن به شش ها جلوگیری می کند.

به دلیل اینکه آپنه ی خواب، سیکل خواب را به هم می ریزد، انرژی روزانه و کارایی مغزی را گرفته و در دراز مدت بر سلامتی فرد تاثیر می گذارد.

افزایش آگاهی در مورد آپنه ی خواب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا می تواند باعث کاهش میزان اکسیژن، افزایش فشار خون و فشار به قلب شده و در نتیجه مرگبار باشد.

ارتباط آپنه با سلامت دهان

1 رابطه بین سلامت دهان و آپنه خواب

خواب خوب و کافی انسان را سالم نگه داشته و بوی بد دهان، زخم های دهانی و پیشرفت و گسترش بیماری پریودنتال (بیماری لثه) را کاهش می دهد.

مشکلات دهانی و دندانی مرتبط با آپنه خواب شامل اختلالات TMJ (مفصل فکی گیجگاهی)، بروکسیسم (دندان قروچه) و مشکلات تنفسی است.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی یا TMJ

شواهد نشان می دهد که اختلالات مفصل فکی گیجگاهی و اختلالات آپنه دست در دست هم دارند. TMJ فک پایین را به فک فوقانی متصل می کند. انسان دو مفصل TMJ دارد که در طرف راست و چپ صورت واقع شده است.

علائم اختلال TMJ عبارتند از:

درد فک
درد در سر، گردن و شانه
مشکل جویدن
صدای کلیک و یا سنگ زنی در مفصل های فک
قفل فک (عدم توانایی باز کردن یا بستن دهان برای یک دوره زمانی)

در سال 2013 مقاله ای در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد که نشان می داد، افراد دارای استعداد آپنه خواب (بر اساس وجود عوامل خطر در آن ها)، سه برابر بیشتر از افراد دیگر از اختلال TMJ رنج می برند. همچنین این مطالعه نشان داد، افرادی که دارای دو یا چند علامت آپنه خواب هستند، بدون در نظر گرفتن عواملی مانند سن، نژاد، سابقه سیگار کشیدن و یا اضافه وزن، تا 73٪ از ریسک بالاتری نسبت به دیگران برای ابتلا به اختلال TMJ برخوردار هستند.


برای اطلاع در رابطه با روش های درمان خانگی اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های درمان خانگی اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ <<<


بروکسیسم یا دندان قروچه

بروکسیسم یک نام علمی برای اختلالی به نام دندان قروچه است. دندان قروچه در هر زمانی می تواند رخ دهد، اما بیشتر در خواب اتفاق می افتد. بروکسیسم اثرات منفی بر روی خواب افراد می گذارد، از جمله بیدار شدن از خواب، بی حالی، عدم احساس نشاط و سرزندگی، سردرد، درد گردن و فک.

تحقیقات مجله ی Oral & Facial Pain and Headache نشان می دهد که دندان قروچه می تواند 31 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده و حداقل ¼ از این 31 درصد ممکن است دچار آپنه ی خواب باشند.

بروکسیسم یک اختلال مرتبط با خواب است؛ زیرا باعث می شود که حرکات غیر قابل کنترل و ناخواسته فک در طول خواب رخ دهد. ممکن است خود فرد از داشتن این اختلال بی خبر باشد؛ در واقع دندانپزشک است که با معاینه آن را تشخیص می دهد.

تنفس دهانی

آپنه باعث می شود که فرد با دهان نفس بکشد. تنفس دهانی موجب خشک شدن دهان و در ادامه پوسیدگی دندان می شود. از دیگر عوارض خشکی دهان “پلاک، زخم های دهانی، التهاب لثه و بیماری پریودنتال” است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله Indian Society of Periodontology بیماری پریودنتال 62.3 درصد از افراد مبتلا به آپنه خواب را تحت تاثیر قرار داده و التهاب لثه در 34.1 درصد از افراد مبتلا به آپنه خواب وجود دارد.

آپنه خواب در کودکان

به گفته انجمن آمریکایی آپنه خواب، 4 درصد کودکان بین 2 تا 8 سال آپنه خواب دارند. آپنه خواب در دوران کودکی با بسیاری از خطرات و مشکلات مربوط به سلامت همراه است. از جمله خطر ابتلا به مسائل و مشکلات دهان و دندان که اغلب نادیده گرفته می شود. اغلب این مشکلات تنفس دهانی بوده که می تواند مشکلات جدی در دندان ها و لثه ها ایجاد کند.

تحقیقات، ارتباط بین مسائل مربوط به خواب در دوران کودکی و مشکلات دندان، از جمله حفره و بیماری پریودنتال را کشف کرده اند. محققان دریافتند که کودکان مبتلا به اختلالات خواب سه برابر بیشتر از کودکان دیگر شانس ابتلا به حفره های دندانی را دارند. همچنین فضایی که توسط التهاب لثه ها در دندان هایشان به وجود آمده سه برابر عمیق تر است. این کودکان خونریزی بیش از حد دندان، درد دندان، حساسیت و زخم دهان را نیز تجربه می کنند.

برخی از علائم مربوط به آپنه ی خواب، با بروز مشکلات دهان و دندان کاملاً مشخص می شود. اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید، حتماً برای تشخیص آپنه خواب به دندانپزشک و یا پزشک مراجعه کنید.

– دندان قروچه با صدای بسیار بلند (بطوری که فرد کناریتان را بیدار می کند).
– تنگی و درد در مفاصل فک.
– سردرد خسته کننده که از گیجگاه شروع می شود.
– زخم ناشی از جویدن که در داخل دهان (گونه ها) احساس می شود.

درمان آپنه خواب

دندانپزشک بعد از تشخیص آپنه، شما را به پزشک ارجاع داده تا وی درمان های مربوط به آپنه را برایتان انجام دهد.

همچنین دندانپزشک می تواند با انجام موارد زیر شما را در کاهش علائم دندان قروچه یاری کند.

– مدیریت سلامت دندان ها

– انجام ارتودنسی برای حل مشکلات دندانی

– درمان خشکی دهان

– ساخت دندان مصنوعی

کلام آخر

اختلالات خواب از بسیاری جهات بر سلامت انسان تاثیر گذاشته و این خواب شبانه ی با کیفیت است که احساس نشاط، سرزندگی، انرژی و سلامت روحی و جسمی شما را به ارمغان می آورد. اگر واقعاً آپنه یا اختلالات خواب دارید و یا مشکلات دهانی گفته شده را در خود دیده و احتمال می دهید که این اختلالات خواب در شما وجود داشته باشد، حتماً به پزشک مراجعه کرده و آن را درمان کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا