سلامت

پیشگیری از اسهال اوایل بارداری با درمان های خانگی و گیاهی

اسهال در اوایل بارداری امری بسیار طبیعی بوده و اغلب خانم ها آن را تجربه می کنند. دلیل این امر این است که بسیاری از خانم ها به غذاهایی که می خورند حساس شده و بدنشان این حساسیت را بیشتر نشان می دهد. به علاوه سیستم گوارش آن ها تمایل دارد غذاها را به آرامی هضم کند که همین امر باعث بروز اسهال می شود. از آنجایی که بسیاری از داروهای بدون نسخه در سه ماهه ی اول بارداری خطرناک بوده و مصرف آن برای مادران باردار توصیه نمی شود، بر آن شدیم تا با روش های طبیعی، بدون ضرر و البته مطمئن از بروز این مشکل پیشگیری کنیم. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

برای پیشگیری از اسهال بارداری

1- در اوایل بارداریتان پوست یا سبوس اسپرزه (بارهنگ تخم مرغی) را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

اسپرزه یا اسفرزه یک راه حل طبیعی موثر جهت پیشگیری از اسهال است. زیرا آب درون دستگاه گوارش را جذب کرده و باعث می شود مدفوع سفت تر گردد.

– برای استفاده از این روش نصف قاشق چایخوری سبوس اسپرزه را به یک لیوان آب اضافه کرده و هم بزنید و آن را سر بکشید. از این روش یک بار در شب و یک بار در صبح استفاده کنید.

– بعد از این که بدنتان به اسپرزه عادت کرد می توانید مقدار آن در یک لیوان آب را تا دو قاشق چایخوری هم افزایش دهید.

1 پیشگیری از اسهال اوایل بارداری

2- از تخم شنبلیله برای مبارزه با اسهال استفاده کنید.

عملکرد تخم شنبلیله نیز بسیار مشابه اسپرزه است. یعنی آب را در روده و سیستم گوارشی جذب کرده و مدفوع را محکم می کند. برای استفاده از این روش دو تا سه بار در روز نصف قاشق چایخوری تخم شنبلیله را در یک لیوان آب ریخته، مخلوط کرده و بنوشید.

2 پیشگیری از اسهال اوایل بارداری

3- بلوبری را به منظور کاهش التهاب در روده و دستگاه گوارش مصرف کنید.

بلوبری حاوی تانن است که باعث کاهش التهاب و ترشح مخاط در دستگاه گوارش می شود و به کاهش اسهال کمک می کند. بلوبری را می توانید به صورت تازه یا خشک مصرف کنید. اگر بلوبری را نیافتید پودر آن را به چای، اسموتی و یا آب جوش اضافه کرده و نوش جان کنید.

3 پیشگیری از اسهال اوایل بارداری

4- دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

همچنین می توانید برای پیشگیری از بروز اسهال، از دمنوش زنجبیل یا دیگر گیاهان دارویی مثل بابونه و نعناع که اکثرا به عنوان درمان خانگی و طبیعی اسهال مورد استفاده قرار می گیرند، نیز استفاده کنید. این مواد آرام بخش نیز بوده و به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کنند.

– زنجبیل حاوی دو ماده گیرانول و شگاول است که به کاهش سرعت حرکت روده و جلوگیری از اسهال کمک کرده و گرفتگی شکم که اغلب با اسهال در ارتباط است را نیز کاهش می دهد. برای تهیه چای زنجبیل، مقداری زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریخته و 15 دقیقه به آن فرصت دهید تا عصاره ی آن خارج شود. سپس مقداری عسل را نیز اضافه کرده و میل کنید. سعی کنید این دمنوش را 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

– بابونه و نعناع هر دو تسکین دهنده ی عضلات بوده و اثری آرام بخش روی عضلات دستگاه گوارش دارند. همین امر باعث می شود که تعداد دفعات حرکات روده ای و دفع کاهش یافته و از اسهال جلوگیری شود. در طول بارداری روزی 2 تا 3 فنجان از آن را مصرف کرده تا شاهد نتایج آن باشید.

4 پیشگیری از اسهال اوایل بارداری

5- از سرکه ی سیب برای از بین بردن باکتری هایی که باعث اسهال شده استفاده کنید.

سرکه ی سیب باکتری های مسبب اسهال در دستگاه گوارش را از بین می برد. همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین بوده که مدفوع را سفت تر می کند. یک قاشق چایخوری سرکه ی سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و سه بار در روز قبل از هر وعده ی غذایی مصرف کنید.

5 پیشگیری از اسهال اوایل بارداری

تغییر سبک زندگی

1- تا حدامکان از مسافرت کردن در دوران بارداری جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است اسهال را افزایش دهد.

از بودن در مکان هایی که خطر بیماری و اسهال را افزایش می دهد خودداری کنید.

– دلیل اصلی بروز اسهال در سفر، استفاده از آب و غذاهایی است که حاوی باکتری می باشند. زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که در بدنشان اتفاق می افتد معده ی بسیار حساسی دارند. بنابراین دقت به چیزی که خورده می شود بسیار مهم است.

– اگر در دوران بارداری مسافرت می کنید از خوردن آب های شیر خودداری کرده و فقط از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده کنید. همچنین توصیه می شود به دلیل این که از سالم بودن آب های شیر در مسافرت اطمینان ندارید از مسواک زدن یا تهیه ی قالب های یخ با این آب ها نیز خودداری کنید.

– در هنگام خرید میوه نیز حتماً آن ها را با آب جوشیده یا آب معدنی شسته و قبل از خوردن پوست بگیرید.

2- سلامت و بهداشت شخصی را همیشه رعایت کنید.

رعایت بهداشت برای جلوگیری از اسهال بسیار اهمیت دارد. در شستن دست ها بسیار محتاط بوده زیرا به راحتی می توانند باکتری هایی که باعث اسهال می شوند را به بدنتان جذب کنند. دست ها را قبل از آماده کردن غذا و دست زدن به گوشت خام حتماً با صابون بشویید.

3- به آرامی ورزش کنید.

اگر مادران باردار قبلا ورزش نکرده باشند، ممکن است زمانی که در دوران بارداری شروع به ورزش کردن کنند، دچار اسهال شوند.

– در صورت امکان، سعی کنید قبل از اینکه باردار شوید برنامه ورزش را شروع کرده و در دوران بارداری آن را ادامه دهید. به این ترتیب به بدنتان شوک وارد نمی شود.

– اگر برای این کار دیر شده است باید ورزش را بسیار آرام شروع کرده و آن را تبدیل به برنامه ای روتین در بارداری کنید. مثلا با ورزشی آسان مانند 20 دقیقه پیاده روی شروع کرده، سپس میزان و شدت آن را به مرور زمان افزایش دهید.

4- اگر اسهال طولانی شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دو تا 3 بار اسهال در طول 24 ساعت طبیعی بوده و نگران کننده نیست. اما اگر بیش از سه بار یا یک روز کامل ادامه یافت، باید با پزشک مشورت شود.

همچنین اگر دچار استفراغ، اسهال شدید، اسهال دارای مخاط، اسهال شدید سبز رنگ، اسهال خونی یا سیاه و سفید، ترکیبی از یبوست و اسهال، یا گرفتگی شکمی و اسهال را تجربه کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

هر یک از این موارد ممکن است علائم یک بیماری زمینه ای جدی باشد. بنابراین مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا از هر گونه عوارض احتمالی که ممکن است به شما یا کودکتان آسیب برساند جلوگیری کنید.

همچنین در پایان برای اطلاع از “جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از خونریزی در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا