لپ تاپ و کامپیوتر

نحوه استفاده از تکمیل خودکار کلمات در نرم افزار LibreOffice Writer

نرم افزار لیبره آفیس رایتر LibreOffice Writer

لیبره آفیس رایتر ، نرم افزاری متن باز (Open source) و رایگان بوده که تقریباً مشابه مایکروسافت ورد عمل می کند. اکثر سیستم‌ عامل‌ها مانند ویندوز، مک او اس و گنو/لینوکس از این نرم افزار پشتیبانی می کنند.

1 نرم افزار LibreOffice Writer

خود تکمیلی یا تکمیل خودکار کلمات، قابلیتی است که در برخی از برنامه های رایج کار می کند. این برنامه ها می توانند کلمه ای که کاربر قصد تایپ آن را دارد، حدس زده و در صورت تشخیص، آن را تکمیل کنند. حتماً با این قابلیت در گوشی های هوشمند خود آشنا هستید. این قابلیت در لیبره آفیس مشابه کیبورد گوشی های هوشمند بوده ولی در لیبره آفیس قوی تر و قابل تنظیم تر است. در لیبره آفیس می توانید به طور دقیق تر مشخص کنید که کدام کلمه ها را می خواهید تکمیل خودکار کنید و کدام کلمه ها را نمی خواهید.

نحوه فعال سازی و غیرفعال سازی ویژگی تکمیل خودکار

به طور پیش فرض، قابلیت تکمیل خودکار از اول، در حالت فعال خود قرار دارد. شما می توانید با تایپ کردن یک کلمه متوسط یا طولانی بیش از یک بار، این ویژگی را مشاهده کنید. زمانی که در حال تایپ کلمه ای هستید، یک کلمه کوچک در بالای نشانگر، ظاهر می شود. در این صورت اگر کلمه ای که ظاهر شده، همان کلمه مورد نظر شماست، می توانید با زدن کلید Enter، آن را تأیید کرده تا باقی کلمه، خودش تایپ شود.

2 نرم افزار LibreOffice Writer

برای فعال و غیر فعال کردن تکمیل خودکار، روی منوی Tools کلیک کنید تا در زیر آن، فهرستی باز شود. از فهرست باز شده، گزینه AutoCorrect را پیدا کرده و از این قسمت، “AutoCorrect Options” را انتخاب کنید.

3 نرم افزار LibreOffice Writer

در سمت راست پنجره باز شده، روی گزینه “Word Completion” کلیک کنید. با این کار، صفحه کوچکی زیر این گزینه ظاهر می شود که اولین قسمت آن “Enable word completion” است. اگر این گزینه فعال است و شما می خواهید آن را غیر فعال کنید، تیک مربوطه را بردارید. در صورتی هم که غیر فعال است و شما قصد فعال کردن آن را دارید، این گزینه را تیک بزنید. در نهایت روی “OK” کلیک کنید تا به سند خود برگردید.

4 نرم افزار LibreOffice Writer

اضافه یا حذف کلمات به لیست تکمیل خودکار

لیبره آفیس، هر کلمه ای که شما در حال تایپ آن هستید را بررسی کرده و اگر تعداد کاراکترهای کلمه 8 عدد یا بیشتر باشد، آن را به لیست تکمیل خودکار کلمات در آن سند، اضافه می کند. زمانی که شما همان کلمه را دوباره تایپ می کنید، قابلیت تکمیل خودکار به شما داده می شود و در صورت تأیید، کلمه، خودش تایپ می گردد.

اما شما می توانید برخی تنظیمات را تغییر دهید. برای این کار، مشابه مرحله قبل، از نوار ابزار، منوی AutoCorrect را باز کنید تا به Word Completion برسید. در این تب، در سمت راست صفحه، لیستی از کلمات که در حال حاضر دارای عملکرد تکمیل خودکارِ فعال هستند را می بینید.

5 نرم افزار LibreOffice Writer

شما می توانید از لیست باز شده، هر کلمه ای که دوست دارید را انتخاب کرده و پس از انتخاب، بر روی گزینه “Delete Entry” و بعد OK را کلیک کنید. با این کار، عملکرد تکمیل خودکار برای واژه ی انتخاب شده به طور دائم حذف می شود.

هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید یک کلمه را به طور دستی به این لیست اضافه کنید و عملکرد تکمیل خودکار برای آن کلمه فعال شود. اما می توانید با خروج از تنظیمات پیش فرض فعال و برگشت به سند اصلی و تایپ کلمه مورد نظر با بیش از 8 کاراکتر، عملکرد تکمیل خودکارِ آن واژه را فعال کنید.

تنظیمات پیشرفته

در قسمت Word Completion، گزینه های دیگری هم وجود دارند که شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

• Append space (افزودن فاصله): به کمک این گزینه شما می توانید پس از تایپ و تأیید تکمیل خودکار یک واژه، یک فاصله بعد از آن کلمه قرار دهید؛ البته با فعال کردن این گزینه، این کار به صورت پیش فرض انجام می شود. با این کار دیگر لازم نیست شما پس از تایپ هر کلمه یک فاصله بدهید یا دکمه space را بزنید.

• Show as tip (برجسته سازی یا هایلایت کلمه): این گزینه به صورت پیش فرض در نسخه های جدیدترِ لیبره آفیس رایتر وجود دارد. اگر آن را غیرفعال کنید، کلماتی که دارای عملکرد تکمیل خودکار هستند با رنگ آبی هایلایت می شوند (مطابق شکل زیر).

6 نرم افزار LibreOffice Writer

• Collect words (گردآوری کلمات): زمانی که شما چیزی را تایپ می کنید، این ویژگی، کلمات را به طور خودکار اضافه می کند. اگر شما نمی خواهید هر کلمه جدیدی را به لیست اضافه کنید، این گزینه را غیرفعال نمایید.

• When closing a document (هنگام بستن یک سند): با این گزینه هر زمانی که شما سند باز خود را می بندید، کلمات جمع آوری شده، حذف می شوند.

• Accept with (کلید تأیید یا پذیرش با …): دکمه یا کلیدی که می خواهید توسط آن، عملکرد تکمیل خودکار فعال شود را باید در این قسمت انتخاب نمایید. در این قسمت، کلید Enter به صورت پیش فرض تعیین شده است. اما شما می توانید کلیدهای End، پیکان راست، Tab، یا space را نیز برای این کار انتخاب کنید.

• Minimum word length (حداقل طول کلمه یا حداقل تعداد کاراکتر کلمه): از این قسمت شما می توانید تعیین کنید که حداقل تعداد کاراکتر لازم برای اینکه یک کلمه به صورت تکمیل خودکار درآید، چقدر باشد. البته تعداد هشت کاراکتر مناسب می باشد، اما می توانید به دلخواهِ خود آن را افزایش داده یا کم کنید.

• Max Entries (حداکثر تعداد کلمات): این گزینه حداکثر تعداد کلمه که در هر زمان در لیستِ کلماتِ تکمیل خودکار وجود دارند را نشان می دهد. در صورتی که تعداد کلمات موجود در این لیست خیلی زیاد باشد، می توانید کم استفاده ترینِ آن ها را حذف نمایید. حداکثر تعداد کلمه ای که در این لیست می تواند قرار گیرد، 65,525 می باشد. با این تعداد لغت، احتمالاً شما بتوانید یک کتاب بنویسید که بیش از هزار صفحه داشته باشد.

پس از انتخاب گزینه های مورد نظر، روی “OK” کلیک کنید تا تغییرات مورد نظر، اعمال شوند. اگر دوست داشتید به حالت های پیش فرض لیبره آفیس برگردید، گزینه “Reset” را انتخاب نمایید.

نرم افزار لیبره آفیس علاوه بر قابلیت تکمیل خودکار کلمات قابلیت ساخت الگو نیز دارد. برای اطلاع از این قابلیت از نرم افزار به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه فرمایید.

>>> نحوه ساخت الگو در لیبره آفیس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howtogeek




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل

سلام
لیبره آفیس نسخه 6.0 منتشر شده با کلی امکانات و تغییرات جدید. خواهشاً اگر امکانش هست اون رو هم معرفی کنید تا کاربران بیشتر باهاش آشنا بشن.

دکمه بازگشت به بالا