فرهنگ و هنر

نحوه تمیز کردن، سرویس و مراقبت از ساز کلارینت

کلارینت، سازی است که اگر بخواهیم به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرده و عمر آن را افزایش داد، باید مانند همه ی سازهای دیگر بصورت اصولی آن را تمیز کرده و نگهداری کنیم. ما در فن تریکس نحوه ی تمیز کردن ساز کلارینت را به شما آموزش می دهیم.

چگونگی تمیز کردن ساز کلارینت بعد از هر بار استفاده

1- تمام اجزای کلارینت را باز کنید.

برای جلوگیری از انتقال چربی دستتان به چوب کلارینت هر قطعه را با نوک انگشتانتان نگه دارید. مراقب باشید هنگام جدا کردن قطعات، کلیدها را خم نکنید و برای جلوگیری از هرگونه آسیب، هر قطعه را در جایی مطمئن بگذارید.

1 تمیز کردن و مراقبت از کلارینت

2- بعد از هربار نواختن ساز، قطعه ی دهانی آن را جدا کرده و در جعبه ی مخصوص به خودش نگهداری کنید.

دیگر اجزای ساز را نیز در محلی امن از آسیب که نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد بگذارید. هرگز کلارینت و اجزای آن را سرپا نگه ندارید مگر اینکه استند مخصوص این ساز را داشته و از آن استفاده کنید.

2 تمیز کردن و مراقبت از کلارینت

3- با دستمالی نرم مثل دستمال عینک یا همان دستمال پولیش، اثر انگشت های موجود روی ساز کلارینت را پاک کنید.

دستمال میکروفایبر، اسیدها و چربی های موجود روی ساز که باعث آسیب زدن به آن می شوند را از بین می برد. بهتر است از کیت تمیز کننده ی مخصوص این ساز استفاده کرده و به هیچ وجه از دیگر مواد شیمیایی برای تمیز کردن ساز استفاده نکنید. روی تمیز کردن سوراخ هایی که انگشت بیشتر روی آن ها قرار می گیرد توجه بیشتری داشته باشید، زیرا معمولاً چرک های انگشت در آنجا جمع می شود.

4- قطعه ی دهانی ساز را با یک مسواک تمیز کنید.

قطعه ی دهانی می تواند در طول زمان بسیار کثیف شده و اگر به درستی تمیز نشود روی سلامتی تاثیر منفی بگذارد. همچنین قطعه دهانی کثیف می تواند چروک برداشته و روی صدای ساز نیز تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین با مسواک و آب گرم آن را به آرامی شستشو داده و با دستمال میکروفایبر خشک کنید.

5- قسمت داخلی اجزا را نیز باید تمیز کنید.

در کیت تمیز کننده ی کلارینت دستمالی بند دار مانند آنچه در تصویر می بینید، موجود است که با انداختن بند در داخل ساز (از پایین به بالا) و بیرون کشیدن آن، دستمال، داخل ساز را نیز تمیز کرده و رطوبت داخل ساز را از بین خواهد برد. این کار را چندبن بار انجام دهید. اگر دستمال گیر کرد و مجبور شدید آن را با فشار کشیده و خارج کنید، نگران نباشید به ساز آسیبی نخواهد زد.

– بعد از اتمام کار اجزای ساز را جدا کنید و اجازه دهید کاملاً خشک شوند. دستمال را نیز خشک کرده و بعد در جعبه بگذارید.

3 تمیز کردن و مراقبت از کلارینت

6- همیشه بعد از تمیز کردن ساز کلارینت و برای جلوگیری از آسیب، آن را در جعبه و سر جای خود بچینید.

از گذاشتن هر چیزی غیر از اجزای کلارینت در جعبه خودداری کنید. چیزهایی مثل مداد و کاغذ به چوب کلارینت آسیب می زنند. بهتر است اجازه دهید یک ساعت درب جعبه باز باشد تا کلارینت به صورت طبیعی و کامل خشک شود.

4 مراقبت و سرویس کردن ساز کلارینت

نحوه نگهداری، مراقبت و افزایش عمر ساز

1- همیشه به درستی و به شکل صحیحی اجزای ساز کلارینت را سر هم کنید.

کلارینت 7 جزء متفاوت دارد که وجود هرکدام برای ساخت صدای ساز ضروری است. دانستن شکل صحیح سرهم کردن اجزا از آسیب به آن حین نواختن ساز جلوگیری می کند.

5 مراقبت و سرویس کردن ساز کلارینت

2- چوب پنبه های ساز را گریس کاری کنید.

به آرامی با انگشتتان روی آن ها گریس مخصوص چوب پنبه بمالید. البته انجام این کار همیشه لازم نیست و گریس زیاد باعث ضعیف شدن و ترک برداشتن چوب پنبه ها می شود. گریس کاری تنها زمانی لازم است که اجزای ساز به سختی سر هم می شوند. این کار اغلب در ماه های خشک زمستان لازم است.

3- قبل از نواختن ساز، قطعه ی دهانی ساز را 2 تا 3 دقیقه در آب بخیسانید.

این قطعه بیشترین تاثیر را روی تن صدای ساز داشته و از این روی قطعه ی بسیار مهمی است. هنگام استفاده از آن مواظب باشید، زیرا این قطعه بسیار شکننده است.

6 سرویس سازکلارینت

4- قطعه ی دهانی را به صورت دوره ای عوض کنید.

چند عدد از این قطعه را خریده و هر زمان صدای ساز عوض شد یا قطعه ترک خورده و آسب دید، آن را عوض کنید. زمانی که رنگ قطعه سبز شد نیز باید این قطعه را تعویض کنید.

5- هر 12 تا 18 ماه یکبار کلارینت و سوراخ های آن را روغن کاری کنید.

روغن مخصوص ساز را تهیه کرده و توپ پنبه ای را به آن آغشته کنید. سپس آن را در سرتاسر ساز کلارینت (زمانی که اجزا سرهم است) بکشید. 15 دقیقه آن را کنار بگذارید و بعد از آن روغن های اضافی که توسط چوب کلارینت جذب نشده است را پاک کنید. این کار رطوبت طبیعی ساز را حفظ خواهد کرد. به خصوص اگر به مناطقی با آب و هواهای متفاوت سفر می کنید.

7 سرویس سازکلارینت

6- هنگام حمل و نقل کلارینت با جعبه مراقب باشید.

اگرچه جعبه برای محافظت از ساز بسیار مناسب است اما از پرت کردن جعبه و زدن آن به در و دیوار خودداری کنید. از آنجایی که بیشتر کلارینت ها از چوب ساخته شده اند، کوچکترین اشتباه در هنگام حمل نقل می تواند آسیب جدی به آن وارد کند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> نحوه تمیز کردن ساز دهنی <<<

>>> طرز روغن کاری دریچه ترومپت <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikiho




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا