فرهنگ و هنر

راهنمای خرید و نحوه استفاده از پیک انگشتی برای نواختن آلات موسیقی

پیک های انگشتی وسیله های بسیار کوچکی هستند که روی انگشتان سوار شده و معمولاً برای نواختن آلات موسیقی مثل سه تار و گیتار استفاده می شوند. جنس این وسیله ها اغلب فلزی یا پلاستیک بوده و در ضخامت های مختلفی ساخته شده اند. نوع پیک انگشتی که انتخاب می کنید تا حد زیادی بستگی به سطح تجربه و سبک موسیقی شما دارد. به همین دلیل انتخاب صحیح هنگام خرید بسیار مهم است. با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب و استفاده را از پیک های انگشتی داشته باشد.

راهنمای خرید پیک انگشتی:

1- سعی کنید برای خرید پیک های انگشتی حتماً خودتان به فروشگاه مراجعه کرده و پیک ها را یکی یکی روی انگشتانتان امتحان کنید.

پیک های انگشتی معمولاً در سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می شوند. با این حال تست کردن آن ها روی انگشتانتان قبل از خرید و انتخاب سایز مناسب بسیار مهم است. زیرا پیکی که برای انگشت خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشد، تاثیر بسیار بد و قابل توجهی را روی نحوه ی نواختن آلات موسیقی می گذارد.

– به علاوه هنگام خرید پیک انگشتی به این نکته ی بسیار ساده اما خیلی مهم که اکثراً فراموش می شود دقت کنید، که اگر چپ دست هستید حتماً پیک هایی بخرید که برای دست چپ می باشد.

1 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

2- تنوع در پیک های انگشتی با قیمت های گوناگون را در نظر داشته باشید؛ و بدانید که هر چه پیک گران تر باشد لزوماً صدا و نوای بهتری را تولید نمی کند.

پیک های ارزان هم می توانند برایتان عالی بوده و به کارتان بیایند. کافیست انتخابتان اصولی باشد.

3- اگر می خواهید هنگام نواختن، صدای بلندتری تولید شود، پیک های انگشتی فلزی را انتخاب کنید.

پیک های پلاستیکی و فلزی هر دو به یک اندازه کارایی دارند؛ اما اگر قصد دارید صدای بلندتر و صریح تری که وضوح آن بسیار زیاد است تولید کنید، باید پیک انگشتی فلزی را خریداری کنید. به علاوه اگر اکثر اوقات با شدت می نوازید، پیک های فلزی از آنجایی که با دوام ترند، برایتان بهتر است.

2 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

4- اگر صدایی نرم و لطیف می خواهید پیک انگشتی پلاستیکی را انتخاب کنید.

جنس پلاستیک از فلز نرم تر است؛ و به مراتب صدایی لطیف تر تولید می کند. به علاوه پلاستیک قابل انعطاف تر بوده و اگر می خواهید با آن احساس راحتی کرده و هر چه بهتر روی انگشتانتان بنشیند، انتخاب مناسبی برایتان می باشد.

3 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

5- در مورد انتخاب ضخامت پیک ها، باید بگوییم اگر مبتدی هستید باید از پیک انگشتی نازک و با ضخامت کم استفاده کنید.

این پیک ها از آنجایی که سبک هستند و باعث می شوند فرد تسلط بیشتری داشته باشد برای مبتدیان بهتر است.

همچنین انعطاف پذیری آن ها از نوع ضخیمشان بیشتر است؛ و همین امر باعث می شود نواختن با آن ها آسان تر باشد. البته این پیک ها فقط مختص مبتدیان نیست. افراد حرفه ای هم که می خواهند صدایی نازک و ظریف ایجاد کنند، باید از پیک انگشتی با ضخامت کم استفاده کنند.

4 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

6- برای نوازندگی تند و سریع پیک های انگشتی ضخیم را انتخاب کنید.

پیک های با ضخامت بالا، برای نوازندگان حرفه ای مناسب می باشد؛ زیرا با آن احساس راحتی داشته و با وجود پیک انگشتی، برای نواختن آهنگ خاص به راحتی می توانند آن را کنترل کنند.

برای تولید صدایی سنگین و بم، باید از این پیک ها استفاده شود.

5 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

نحوه ی استفاده از پیک انگشتی:

1- پیک را روی انگشت اشاره گذاشته و آن را به طور کامل تنظیم کنید.

برای این کار، حلقه ی پیک (انتهای پیک) باید دقیقاً وسط اولین مفصل بند انگشت و انتهای انگشت باشد. حالت قرار گرفتن پیک روی انگشت و نوک آن باید مانند تصویر باشد. موزیسین ها معمولاً سه عدد پیک روی سه انگشت می پوشند. شما هم اگر لازم دارید، پیک های دو انگشت بعدی را به همین روش که گفته شد بپوشید. فقط به یاد داشته باشید که اگر سه عدد پیک انگشتی استفاده می کنید، بهتر است دو تای آن فلزی و یکی پلاستیکی باشد تا در نوع صدا تعادل ایجاد شود.

– دقت داشته باشید که حلقه ی پیک انگشتی به هیچ وجه نباید روی مفصل اولین بند انگشت باشد.

6 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

2- بعد از اینکه دقیقاً متوجه شدید که پیک انگشتی به چه صورت باید روی انگشت سوار شود و آن را در موقعیت خود گذاشتید، دو طرف حلقه ی پیک را به سمت داخل فشار داده تا پیک روی انگشت بایستد.

دقت داشته باشید که تنها مقداری فشار که پیک را روی انگشت نگه دارد کافیست؛ آن را تنگ تر نکنید. فشار زیاد موجب آسیب دیدن انگشت و عدم توانایی در نواختن می شود.

7 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

3- اگر می خواهید پیک انگشتی لبه ای تیز نداشته باشد، آن را مانند تصویر به سمت داخل خم کرده تا تیزی آن خم شود؛ و مانند انحنای انگشت روی آن بچسبد.

البته در صورتی که با پیک انگشتی احساس راحتی داشته باشید، اصلاً انجام این مرحله لازم نیست. برای این کار انگشتتان را روی سطحی سخت فشار داده تا پیک خم شود. خم کردن پیک های انگشتی ضخیم کمی سخت تر است.

8 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

نکات لازم:

1- در هنگام نواختن، زاویه ی قرار گرفتن پیک ها نقش مهمی در نوع صدا ایفا می کنند؛ به همین دلیل گاهی لازم است برای تغییر صدا، جهت پیک انگشت اشاره را به سمت راست یا چپ تغییر دهید.

پس پیک های انگشتی را بسیار محکم نکنید؛ زیرا امکان تکان خوردنشان وجود دارد.

2- صدای تیزی پیک پلاستیکی را با گرم کردن آن از بین ببرید.

این کار برای پیک انگشت شست عالی است. پیک را با یک دم باریک برداشته و لبه ی پیک را به مدت 10 ثانیه در آب جوش نگه دارید. سپس درآورده و لبه ی آن را به آرامی تاب دهید. این کار باعث می شود زمانی که لبه روی سیم آلات موسیقی قرار می گیرد مسطح تر بوده و تیز نباشد؛ و صدای تیزی تولید نکند.

9 راهنمای خرید و استفاده از پیک انگشتی

3- پیک های فلزی را نیز همیشه با دستمالی پاک کرده و تمیز نگه دارید؛ تا صدای تیزی ایجاد نکنند.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس “نحوه کلیوفن زدن به آرشه ویولن” را فراگیرید.

>>> چگونه به آرشه ویولن کلیوفن یا رزین بزنیم؟ <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

سلام از کجا خریداری کنم؟

...

باهوش، ساز فروشی

دکمه بازگشت به بالا