فرهنگ و هنر

چگونه دریچه های ترومپت را روغن بزنیم؟

ترومپت، سازی معروف و روان در میان سازهای برنجی بادی است. قسمت دهانه، کلیدها و اسلایدها همه با هم باعث خلق یک صدای خاص، دلپذیر و جاز مانند می شوند. یک ترومپت جدید از لوله ای خمیده برنجی و سه پیستون تشکیل شده است. هنگام فشرده شدن پیستون ها، زیر و بمی صدای ساز تغییر می کند. روغن زدن و سالم نگه داشتن این دریچه ها برای حفظ طول عمر و صدای خوب ساز موثر و مهم است.

انتخاب روغن

1- یک روغن مخصوص دریچه انتخاب کنید.

یک روغن دریچه به تمیز شدن و روان شدن ترومپت و راحت تر شدن نواختن آن کمک می کند. این روغن ها را می توانید در مغازه های آلات موسیقی و یا به طور آنلاین تهیه کنید. برای روغن زدن سازهای بادی دو نوع روغن وجود دارد، روغن هایی با پایه مواد مصنوعی و روغن های تهیه شده از نفت. تصمیم گیری انتخاب روغن از بین این دو نوع، به سلیقه خودتان بستگی داشته و اینکه کدام یک از روغن ها برای ساز شما مناسب تر است.

– برای ترومپت هایی که جدیداً تولید می شوند، روغن های ساخته شده از نفت بهتر است. اما این روغن تاثیر چندانی روی ترومپت های قدیمی ندارد. شاید برای تاثیر بهتر مجبور شوید در بازه های زمانی کوتاه تر از این روغن استفاده کنید.

– روغن های ساخته شده از مواد مصنوعی اغلب گران تر هستند. اما خیلی بهتر می توانند اصطکاک را در دریچه های باریک کاهش دهند. به علاوه این روغن ها زود خشک نشده و تعداد دفعات روغن کاری سازتان را کاهش می دهند.

– انواع روغن را امتحان کرده تا روغنی را انتخاب کنید که بهترین تاثیر را داشته باشد.

– روغن های ساخته شده از مواد مصنوعی و روغن های ساخته شده از نفت را با هم ترکیب نکنید.

2- ازخریدن روغن های سیلیکونی اجتناب کنید.

بعضی از این روغن ها، سیلیکون و گریس اضافه دارند. این روغن ها باعث رطوبت زایی در دریچه ها شده و در نتیجه باعث زنگ زدن دریچه ها، بدنه و اسلاید ها می شود.

– اگر روی روغنی نوشته شده است “قبل از مصرف تکان دهید” بدانید که آن روغن دارای ترکیبات سیلیکونی است. بنابراین قبل از خرید روغن، برچسب محصول را با دقت بخوانید.

1 طرز روغن کاری دریچه ترومپت

3- از روغن های خانگی استفاده نکنید.

از اسپری روان کننده WD-40، روغن زیتون و سایر روغن های خانگی استفاده نکنید. هر چند که استفاده از این روغن ها به دلیل دسترسی به آن ها خیلی راحت است، اما تا خریدن یک روغن مناسب و مخصوص دریچه ها صبر کرده و تا آن زمان اصلاً از روغن های خانگی استفاده نکنید. این روغن ها می توانند به ترومپت و سازهای بادی آسیب برسانند.

2 طرز روغن کاری دریچه ترومپت

نحوه روغن زدن دریچه های ترومپت

1- دریچه ها را تک به تک روغن کاری کنید.

کلاهک دریچه ها را خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده و جدا کنید. دریچه ها را به سمت بالا کشیده و دقت داشته باشید که کاملاً آن را از ساز جدا نکنید. همین که بتوانید دریچه را ببینید کافی است. جا انداختن دوباره دریچه ها می تواند کار سخت و طاقت فرسایی باشد.

3 طرز روغن کاری دریچه ترومپت

2- روغن بزنید.

هنگامی که دریچه کاملاً از زیر بدنه پیدا شد، مقداری روغن زیر دریچه لوله بریزید. از ریختن روغن اضافه هم نترسید. بعضی ها دوست ندارند بدنه سازشان روغنی شود، اما این مهم نیست. مهم این است که روغن داخل سوراخ ها و قسمت داخلی ساز نرود.

– اگر دریچه ها کثیف شوند، می توانند باعث چسبناک شدن روغن شوند. برای حل این مسئله دریچه ها را با یک پارچه تمیز کرده و یادتان نرود که هنگام وصل کردنشان دوباره به آن ها روغن بزنید.

4 طرز روغن کاری دریچه ترومپت

3- سرتاسر دریچه را با روغن بپوشانید.

بعد از روغن زدن دریچه های ترومپت ، آن ها را با بدنه شان چند بار بالا و پایین بریده تا روغن در همه سطوح دریچه و بدنه آن پخش شود.

5 طرز روغن کاری دریچه ترومپت

4- دریچه های ترومپت را در موقعیت مناسبشان قرار دهید.

بدنه دریچه ها را پایین آورده و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید؛ تا صدای جا افتادن آن را بشنوید. بعد از شنیدن صدا، چند بار کلیدها را فشار داده تا از صدا، راحتی کار و محکم بودنشان مطمئن شوید.

9 طرزروغن کاری سازترومپت

5- کلاهک را سر جایش قرار دهید.

بعد از محکم شدن دریچه ها، کلاهک را در جهت عقربه های ساعت چرخانده تا سر جای خود قرار بگیرد؛ سپس آن را محکم کنید. مطمئن شوید که این کار را زاویه دار انجام نمی دهید. یعنی جوری کلاهک را سفت نکنید که دفعه بعدی نتوانید برای روغن کاری آن را جدا کنید.

6 طرزروغن کاری سازترومپت

6- جریان هوا را تست کنید.

در ساز بدمید تا از جریان هوای مناسب داخل آن مطمئن شوید. اگر دریچه ها در جای مناسبشان قرار نگرفته باشند، نمی توانید صدای ساز را بشنوید. اگر جریان هوا در ساز جریان پیدا نکند، یعنی دریچه ها را درست محکم نکرده اید. دریچه ها را تک به تک چک کرده تا از قرار گرفتن درست آن ها در مکان مورد نظر مطمئن شوید.

10 طرزروغن کاری سازترومپت

7- مرتباً دریچه های ترومپت را روغن کاری کنید.

لازم نیست هر بار برای ترومپت زدن سازتان را روغن کاری کنید. 2 تا 3 بار روغن کاری در هفته کافی است (یا هر بار که احساس کردید دریچه ها به خوبی حرکت نمی کنند). این کار باعث تمیز شدن ساز و افزایش طول عمر آن شده و از زنگ زدن آن جلوگیری می کند.

7 طرزروغن کاری سازترومپت

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا