سلامت

چگونگی زندگی و کنار آمدن با بیماری نوروپاتی اتونومیک

اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار، نتیجه بیماری نوروپاتی اتونومیک بوده و زمانی رخ می دهد که سیستم عصبی خودمختار بدن (ANS) دچار اختلال می شود و عملکرد غیرعادی از خود نشان می دهد. دستگاه عصبی خودمختار عملکردهای غیر ارادی بدن را بر عهده دارد، اگر این سیستم عصبی دچار اختلال شود، بدن با مشکلاتی در زمینه فشار خون، دمای بدن، تعریق، ضربان قلب و عملکرد نادرست روده و مثانه رو به رو خواهد شد. اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار احتمالاً به خاطر یک مشکل پزشکی دیگر مثل دیابت یا عفونت به وجود می آید. برای ادامه ی زندگی با بیماری نوروپاتی اتونومیک باید علائم آن را شناخته و به درستی با آن ها رو به رو شوید.

تشخیص علائم و دلایل اصلی و بنیادی بیماری نوروپاتی اتونومیک

1- تشخیص قطعی را به پزشک بسپارید.

اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار می تواند خود دلیل بسیاری از بیماری ها و اختلالات دیگر باشد. پزشک با توجه به علائم، آزمایش هایی را برای شما در نظر می گیرد و با توجه به تشخیص، درمان هایی را نیز ارائه می دهد. برخی از اختلالات دستگاه عصبی قابل بهبود و درمان هستند، اما برخی با هیچ روش و دارویی درمان نمی شوند و هدف روند بهبود فقط حفظ موقعیت و کنار آمدن با اختلال و مدیریت علائم آن است.

– اگر دیابت نوع دو دارید، بلافاصله بعد از تشخیص باید به صورت سالانه مورد معاینه قرار گرفته تا علائم اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار را نداشته باشید. اگر دیابت نوع یک دارید، پنج سال بعد از تشخیص دیابت باید به صورت سالانه مورد معاینه قرار بگیرید.

1 بیماری نوروپاتی اتونومیک

2- رایج ترین علائم مربوط به بیماری نوروپاتی اتونومیک را شناسایی کنید.

علائمی که در لیست زیر می بینید رایج ترین علائم اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار هستند.

– مشکلات ادراری: سختی در ادرار کردن، بی اختیاری ادرار یا عفونت ادراری مزمن.

– مشکلات گوارشی: ممکن است بعد از خوردن چند لقمه غذا احساس سیری کنید، به طور کامل اشتهایتان را از دست بدهید، یبوست، اسهال، نفخ شکم، حالت تهوع، استفراغ، دشواری در بلع و سوزش سر دل.

– مشکلات جنسی: مردان ممکن است اختلال نعوظ و یا اختلال در انزال و خانم ها هم ممکن است خشکی واژن، کاهش میل جنسی و عدم ارگاسم شدن یا تاخیر در ارگاسم را تجربه کنند.

– مشکلات در میزان تپش قلب: ممکن است هنگام بلند شدن به خاطر افت ناگهانی فشار خون احساس سر گیجه و ضعف داشته باشید. این افت فشار به نام هیپوتنش اورتواستتیک یا افت فشار خون وضعیتی شناخته می شود که یکی از علائم معمول این اختلال است. ممکن است تعریق های غیرمعمولی را هم تجربه کنید. مثلاً عرق کردن بیش از حد یا تعریق خیلی کم که این وضعیت تنظیم دمای بدن را دچار مشکل می کند. میزان تپش قلب هم ممکن است در طول فعالیت های بدنی تغییری نکند، که این باعث می شود نتوانید فعالیت های فیزیکی را تحمل کنید.

بهبود علائم

1- رژیم غذاییتان را بهبود ببخشید و با مصرف دارو مشکلات گوارشیتان را تسکین دهید.

برای بهبود وضعیت گوارش بدن باید مصرف فیبر و مایعات را به آرامی افزایش دهید. انجام این کار از داشتن نفخ جلوگیری می کند. به علاوه باید وعده های کوچک تری مصرف کرده تا دستگاه گوارشتان را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. مصرف آب و مایعات هم کمک می کند تا عملکرد دستگاه گوارش نظم پیدا کند.

– ممکن است پزشک برای افزایش مقدار فیبر بدن داروهایی مثل متاموسیل و سیتروسیل برایتان تجویز کند. از خوردن لاکتوز و گلوتن اجتناب کرده تا وضعیت سیستم گوارشتان بدتر نشود.

– کسانی که گاستروپارزی (عوارض گوارشی دیابت) یا اختلال دستگاه عصبی خودمختار شکمی دارند، باید 4 تا 5 وعده کوچک بدون چربی و دارای فیبر های حل شدنی را به صورت روزانه مصرف کنند.

– ممکن است پزشکتان برای شما دارویی به نام متوکلوپرامید تجویز کرده تا با انقباض روده ها، تخلیه معده زود تر انجام شود. گرچه ممکن است این دارو باعث خواب آلودگی شود و در گذر زمان تاثیرش کاهش پیدا کند.

– برای درمان یبوست هم ممکن است پزشک داروهای بدون نسخه ای مثل ملین برای شما تجویز کند. آنتی بیوتیک ها هم ممکن است برای درمان اسهال و سایر مشکلات روده تجویز شوند.

برخی آنتی بیوتیک ها می توانند با جلوگیری از رشد بی رویه باکتری در روده ها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شوند. مثلاً اریترومایسین عملکرد معده را افزایش داده و باعث تخلیه سریع تر آن می شود. به علاوه ممکن است پزشک داروهای ضد افسردگی را برای درمان دردهای شکمی ناشی از این اختلال تجویر کند. با مصرف این داروها ممکن است خشکی دهان و احتباس ادرار را تجربه کنید.

2- مثانه تان را تقویت کرده و برای درمان مشکلات ادراری دارو بخورید.

برنامه ای بچینید که در طول روز در ساعات مشخصی مایعات مصرف کرده و در ساعت های مشخصی هم به دستشویی بروید. مثلاً هر ساعت به دستشویی بروید و این ساعات را به بازه 3 تا 4 ساعته تبدیل کنید. این کار به تقویت مثانه و بازگشت آن به حالت عادی کمک می کند.

– پزشکتان ممکن است دارویی به اسم بتانیکول کلراید برای شما تجویر کند. این دارو ممکن است عوراض جانبی مثل سردرد، انقباض شکمی، حالت تهوع، نفخ و سرخ شدن صورت را در پی داشته باشد.

– با تقویت دیافراگم لگنی هم می توانید مشکلات ادراری تان را بهبود ببخشید. برای دانستن تمرین های مورد نیاز با پزشکتان صحبت کنید.

– ممکن است پزشکتان برای تخلیه ادرار از کاتتر استفاده کند. کاتتر لوله ای است که به میزراه وارد شده و عمل تخلیه از طریق آن صورت می گیرد.

2 بیماری نوروپاتی اتونومیک

3- برای مدیریت کردن و درمان مشکلات جنسی از داروها استفاده کنید.

اگر دچار اختلال نعوظ هستید، پزشک ممکن است برایتان داروهایی مثل سیلدنافیل، واردنافیل یا تادالافیل تجویز کند. عوراض جانبی مصرف این دارو ها می تواند سردردهای ملایم، قرمز شدن صورت، ناراحتی شکم و تغییر توانایی دیدن رنگ ها باشد.

– اگر سابقه سکته مغزی، بیماری های قلبی، آریتمی قلبی یا فشار خون بالا دارید، این داروها را با احتیاط مصرف کنید. اگر نعوظ با مصرف این داروها بیش از 4 ساعت طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

– ممکن است پزشک برای خانم هایی که مشکلات جنسی دارند، روان سازی مهبلی تجویز کند.

4- با تنظیم رژیم غذایی و مصرف دارو تعریق بیش از حد و مشکلات قلبی تان را بهبود ببخشید.

اگر مشکلات افت فشار خون شدید داشته باشید، ممکن است پزشک رژیم غذایی پر مایعات یا پر نمک را برایتان تجویز کند. با این رژیم ها ممکن است فشار خون بالا رفته یا پاها متورم شوند.

– برای افزایش فشار خون می توانید از این داروها استفاده کنید: دارویی مثل فلودروکورتیزون به بدن اجازه می دهد تا نمک را باز جذب کرده و فشار خون را به حد مطلوب برساند. پزشک ممکن است داروهایی مثل میدودرین یا پیریدوستیگمین هم تجویز کند.

– اگر تپش قلب بالایی دارید، ممکن است پزشک با تجویز مسدود کننده های بتا یا بتا بلاکر مشکلات شما را حل کند. بتا بلاکر تپش قلبتان را در اثر افزایش بیش از حد ناشی از انجام فعالیت های بدنی منظم می کند.

– گلیکوپیرولات دارویی است که برای عرق کردن بیش از حد تجویز می شود. عوراض جانبی این دارو می تواند شامل اسهال، خشکی دهان، احتباس ادرار، تاری دید، سر درد، از دست دادن حس چشایی، تغییر تپش قلب و خواب آلودگی باشد.

5- اگر مشکلات فشار خون دارید، نحوه خوابیدن و نوع تختتان را عوض کنید.

با ایجاد تغییرات کوچک مثل بالا بردن سر تخت و تشک به اندازه 10 سانتی متر می توانید خواب راحت تری داشته باشید. این کار به کسانی که فشار خون پایین دارند نیز کمک می کند.

– قبل از بلند شدن از تخت، باید چند دقیقه را سر جای خود نشسته و پاهایتان را از تخت آویزان کنید؛ تا خون به درون آن ها جریان پیدا کند. بعد از بلند شدن تمرینات ساده ای انجام داده و با کش آوردن دست و پاهایتان فشار خون را کنترل کنید.

3 بیماری نوروپاتی اتونومیک

7- انسولین مصرف کرده و مراقب مقدار قند خون باشید تا بتوانید دیابتتان را کنترل کنید.

کنترل مقدار قند خون و تزریق انسولین علائم را کاهش داده و مشکلات جدی تر دیابت را به تاخیر می اندازد؛ یا به طور کلی از وقوع آن ها پیشگیری می کند.

– اگر دیابت داشته باشید، علاوه بر مشکلات گوارشی، مشکلات ادراری و اختلال نعوظ، ممکن است بیماری نوروپاتی اتونومیک محیطی را هم تجربه کنید.

4 ایجاد مشکل در عملکرد دستگاه عصبی خودمختار

کنار آمدن با اختلال عملکرد دستگاه عصبی خودمختار

– با یک مشاور یا درمانگر راجع به شرایطتتان صحبت کنید.

بسیاری از کسانی که اختلال در عملکرد دستگاه عصبی خودمختار دارند، از اضطراب و افسردگی هم رنج می برند. اگر دچار ضعف جنسی باشید، ممکن است با همسرتان دچار مشکل شوید. حرف زدن با یک مشاور می تواند به شما کمک کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا