سلامتورزش

نحوه انجام یوگا در زمان بیماری و سرماخوردگی

انجام یوگا در زمان بیماری می تواند به داشتن حسی بهتر در تسریع روند بهبودی و بازیابی مجدد بدن کمک کند. اگر بیماریتان شدید نبوده و از یک سرماخوردگی ساده یا مشکل سینوسی رنج می برید، انجام یوگا به بهبود علائم ناشی از بیماری بسیار کمک می کند. قبل از انجام یوگا در زمان سرماخوردگی ، حتماً بدنتان را چک کرده و مطمئن شوید که برای انجام حرکت های ساده و راحت، انرژی کافی را دارید. با انجام پوزیشن هایی از یوگا می توانید به سم زدایی بدن و تسریع در بهبودی کمک کنید. همچنین با مراقبت های صحیح از بدتر شدن بیماریتان جلوگیری کنید.


برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تقویت سیستم ایمنی بدن با حرکات یوگا و زمان و شرایط مناسب برای انجام حرکات یوگا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تقویت سیستم ایمنی بدن با حرکات یوگا <<<

>>> زمان و شرایط مناسب برای انجام حرکات یوگا <<<


نحوه انجام یوگا برای بهبود سرماخوردگی و بیماری

1- از بالش یوگا استفاده کنید.

1 انجام حرکات یوگا هنگام سرماخوردگی

یوگای ترمیمی یا Restorative راه حلی عالی برای از بین بردن بی حالی و کسالت ناشی از بیماری است. این نوع یوگا با طولانی کردن مدت زمان انجام پوز، به ریلکس شدن مایچه ها و بدن کمک می کند. در این نوع یوگا شما هیچ کدام از عضلاتتان را فعال نمی کنید، بلکه با استفاده از حمایتگرهایی مثل بالش وزنتان را هنگام انجام پوزها روی آن می اندازید.

– یوگای ترمیمی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده و می تواند مستقیماً انرژی را به سمت بهبودی بدن هدایت کند.

– اگر به بالش یوگا دسترسی ندارید، می توانید از حوله یا بالشی شبیه به آن استفاده کنید. بالش باید به اندازه ی کافی بزرگ و ضخیم باشد تا از بدن حمایت کند.

2- حرکت بچه یا چایلد پوز انجام دهید.

2 انجام حرکات یوگا هنگام سرماخوردگی

این حرکت یوگا بهترین حرکت برای بازیابی انرژی از دست رفته و ریلکس کردن بدن است. همچنین برای ایجاد کشش در شانه ها نیز بسیار عالی می باشد.

– برای انجام این حرکت مانند تصویر روی تشک یوگا قرار گرفته، پیشانی و قفسه ی سینه را روی زمین و شکمتان را بین پاهایتان رها کنید. نفس عمیقی کشیده و اجازه دهید بدنتان به آرامی پایین رفته و روی زمین استراحت کند.

– اجازه دهید شانه هایتان نیز کشیده شده و به سمت طرفین آویزان شوند؛ یا به هر حالتی که احساس راحتی می کنید درآیند. در این حالت 6 تا 8 نفس عمیق بکشید.

– در این حرکت می توانید بالش را بین پاهایتان گذاشته و بدنتان را روی آن بیندازید؛ دست هایتان نیز در کنارتان روی زمین افتاده و استراحت کند. در صورت نیاز، می توانید از وسایل دیگری مثل پتو استفاده کنید.

3- حرکت جسد انجام دهید.

3 انجام حرکات یوگا هنگام سرماخوردگی

یکی از ریلکس ترین حرکت ها در یوگا ، حرکت جسد است. در این حرکت بدن باید کاملاً روی زمین رها شده و در کمال راحتی مانند یک جنازه بیوفتد و 6 تا 8 نفس عمیق و پیوسته بکشید.

– برای حمایت بیشتر، می توانید بالش را از درازا زیر زانو یا قفسه سینه بگذارید. همچنین می توانید روی یک لبه ی بالش بنشینید؛ سپس به سمت عقب رفته و روی آن دراز بکشید، به گونه ای که ستون فقرات و پشتتان روی بالش قرار گیرد. سپس دست ها و پاهایتان را رها کنید تا راحت شده و آرامش یابند.

– در صورت نیاز می توانید از بالش یا وسایل حمایتی دیگری نیز استفاده کنید.

4- حرکت bound angle pose انجام دهید.

4 انجام حرکات یوگاهنگام سرما خوردگی

این حرکت بدون وارد کردن فشار زیاد بر روی بدن، باعث ریلکس شدن عضلات باسن و پاها می شود. می توانید مانند تصویر از بالش استفاده کرده و با انجام حرکت بدنتان را روی آن رها کنید. حرکت را به اندازه ی 6 تا 8 نفس عمیق حفظ کنید. در هر جایی از بدن مثل زانو که احساس کشش و ناراحتی کردید، برای حمایت آن قسمت، از بالش استفاده کنید. (نحوه ی انجام حرکت کاملاً در تصویر مشخص است.)

5- حرکت پا روی دیوار

5 انجام حرکات یوگاهنگام سرما خوردگی

این حرکت نیز برای زمان هایی که انرژی نداشته و احساس کسالت می کنید، عالی است. بالا بردن پاها روی دیوار باعث بهبود گردش خون شده و به سم زدایی بدن کمک می کند.

– برای انجام این حرکت تا جایی که می توانید نزدیک به دیوار بنشینید و دراز بکشید. پاهایتان را روی دیوار بالا برده، دستهایتان را کنارتان رها کنید و پاهایتان را نیز شل کنید تا روی دیوار بیوفتد. برای اینکه پاها از هم جدا نشده و به پایین نیوفتند، می توانید بالشی بین ران ها گذاشته و پاها را با بند یا طنابی به هم ببندید.

– نفس عمیقی کشیده، زانوها را خم کنید و کف پاها را به دیوار بچسبانید. کمرتان را بلند کرده و بالشی را زیر کمرتان بگذارید. اجازه دهید کمرتان روی بالش استراحت کند و دوباره پاها را به حالت اول بازگردانید. باسنتان باید از بالش آویزان باشد.

– این پوزیشن یوگا را به اندازه 6 تا 8 حرکت نگه دارید؛ سپس به آرامی زانوها را خم کرده و به پهلو بخوابید. دوباره به حالت اول برگشته و به پهلوی دیگر خم شوید. این حرکات را آهسته انجام دهید.

مراقبت های لازم از بدن در حین انجام ورزش یوگا‌ برای بهبود بیماری

1- آب فراوان بخورید.

برای اطمینان از اینکه بدنتان برای انجام حرکات یوگا در زمان سرماخوردگی، انرژی کافی را دارد، 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از انجام یوگا آب فراوان بخورید. آب به سم زدایی بدن کمک می کند. با هیدراته نگه داشتن بدن مطمئن خواهید بود بدنتان خیلی ضعیف نمی شود.

2- قبل از انجام یوگا سینوس هایتان را تمیز کنید.

اگر سرماخورده اید یا مشکل سینوسی دارید، تخلیه ی آن بسیار مهم است؛ زیرا بخش مهم یوگا تنفس عمیق است. برای این کار می توانید از نتی پات استفاده کنید. همچنین می توانید با دست گذاشتن روی یک سوراخ بینی و تنفس از سوراخ دیگر آن را باز کنید؛ سپس برای سوراخ دیگری نیز همین کار را تکرار کنید.

3- بعد از انجام یوگا مدت زیادی بخوابید.

این گونه بدن برای ریلکس و بازیابی خود بعد از یوگا، زمان کافی را خواهد داشت. مخصوصاً در زمان سرماخوردگی یک ساعت قبل از خواب یوگا انجام داده تا بعد از پایان آن بتوانید راحت بخوابید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا