ورزش

انواع تمرینات یوگا را چه موقع از روز و با چه شرایطی انجام دهیم؟

زمان مناسب برای انجام تمرینات یوگا

آیا می دانید که زمان انجام یوگا تاثیر بسیار زیادی روی مفید و موثر بودن یوگا دارد؟ آیا به این موضوع نیز دقت کرده اید که چرا برنامه های انجام یوگا صبح ها از تلویزیون پخش می شود؟ دلیل آن زمان مناسب برای انجام یوگا می باشد.

1 زمان و شرایط مناسب انجام تمرینات یوگا

یک روز کامل در علم یوگا به چهار قسمت تقسیم می شود. 4 صبح تا قبل از طلوع آفتاب (برهما موهورتا)، طلوع آفتاب، ظهر، غروب آفتاب.

اگر می خواهید از یوگا برای خواص روحی و روانی آن و افزایش روحیه معنوی خود استفاده کنید، 4 صبح یا همان برهما موهورتا، بهترین زمان بوده و اگر یوگا را به دلیل سلامت فیزیکی انجام می دهید، طلوع و غروب آفتاب بهترین زمان می باشد.

ظهر برای انجام یوگا زمان مناسبی نیست؛ زیرا وقت ناهاربوده و از آنجایی که برای انجام یوگا باید فاصله ای 4 تا 6 ساعته بین غذا خوردن و انجام آن باشد، توصیه نمی شود. هنگام انجام یوگا باید غذا هضم شده و از انرژی آن استفاده شود. همچنین ممکن است در ساعات ظهر به دلیل گرما بدن عرق کرده و آب بدن از دست برود.

بنابراین برهما بهترین زمان برای یوگاست. با این حال زمانی را انتخاب کنید که برایتان راحت تر است. چرا که چیزی که در انجام یوگا اهمیت دارد، این است که در هر جلسه ی یوگا بهترین ها نصیبتان شود و از تکنیک های مختلف برای افزایش تجربیاتتان استفاده کنید.

آساناها (تمرینات یوگا) را می توان صبح و عصر با معده ی خالی انجام داد. فقط اطمینان حاصل کنید که تمرینات چالشی یوگا که باعث پر انرژی شدن بدن می شوند را قبل از خواب انجام ندهید. به همین دلیل انجام همه نوع آسانا که می تواند انرژی بدن را افزایش و کاهش دهد، صبح ها توصیه می شود.

پرانایاما (تنفس) نیز می تواند مانند آسانا صبح و عصر انجام شود. اما بهتر است این تمرین را 2 تا 4 ساعت بعد از غذا انجام دهید. پرانایاما یکی از بهترین راه ها برای افزایش انرژی بدن از طریق تنفس است.

مدیتیشن را می توانید در هر زمانی از روز درصورتی که خواب آلود و مست نبوده و احساس انرژی بیش از اندازه (هایپر انرژی) ندارید، انجام دهید. البته یک ذهن هوشیار و آرام بهترین فرصت برای انجام مدیتیشن است. همچنین لازم است مدیتیشن را دو ساعت بعد از صرف غذا انجام دهید تا احساس خواب آلودگی نکنید.

یوگا نیدرا را می توان بلافاصله بعد از غذا و تا زمانی که احساس خواب آلودگی نکرده اید، انجام دهید.

بهترین زمان انجام یوگا که مناسب همه ی افراد باشد چه زمانی است؟

طلوع آفتاب بهترین زمان برای انجام یوگاست. برهما به دلیل این که تقریباً 4 یا 4:30 صبح بوده، گزینه ی مناسبی برای همه ی افراد نیست. اما کارشناسان می گویند یوگا در طلوع آفتاب موثرتر می باشد.

همان طور که عادت صبحگاهیتان را آغاز روز با یک لیوان چای یا قهوه قرار داده اید، تمرین یوگا را نیز به آن اضافه کرده و صبحتان را با یوگا آغاز کنید. تنفس هوای تازه ی صبحگاهی به شما کمک می کند برای چالش های پیش رو در روز آماده شوید. بهترین چیز در مورد یوگای روتین صبحگاهی، تقویت انرژی است که چای یا قهوه محقق نمی کند.

یوگای صبحگاهی در حالی که بدنتان را اکتیو و فعال می کند، روز را نیز برایتان انعطاف پذیرتر می سازد. یوگای تنفس باعث تحریک، پاک شدن و تقویت و پر انرژی شدن ذهن می شود. همچنین شما را شاداب و با طراوت و جوان تر می کند. در متعادل کردن بدن و کمک به هر چه بهتر مدیریت کردن برنامه های شغلی، خانگی و روزمره نیز بسیار موثر می باشد.

بعد از اینکه از خواب بیدار می شوید، بهتر است روده ها را خالی کنید، دندان ها را مسواک زده و تمرین را شروع کنید. این گونه کمترین احتمال وجود دارد که بیخیال تمرین شده و یا احساس خستگی کرده و بخواهید آن را به بعد موکول کنید.

صبح ها عضلات مانند چوب خشک سفت و گرفته تر هستند. یوگا کشش و نرمی را در عضلات ایجاد کرده و به انعطاف پذیری آن ها می افزاید.

یوگا در صبح روحیه را با طراوت کرده و جانی دوباره به آن بخشیده و روز را زیبا و دلپذیرتر می کند. همچنین صبح زود بدن کمتر عرق از دست داده و کمبود آب بدن نیز اتفاق نمی افتد.

برای اینکه بتوانید یوگایی سالم تجربه کرده و بهترین نتایج را از آن بگیرید باید موارد زیر را در آن مدیریت کنید:

1- زمان

همانطور که گفته شد صبح ها بین ساعت 5 تا 7 که بدن اکتیو، فعال و هوا بسیار تازه است بهترین زمان برای یوگا می باشد.

2- مکان تمرین

مکان باید تمیز و سرشار از آرامش باشد. می تواند در داخل خانه و یا خارج خانه مثل پارک، باغ و یا محل های مخصوص یوگا باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که آنقدری در محل راحت هستید که می توانید به طور کامل روی تمرینات تمرکز کنید.

از انجام یوگا در زیر نور آفتاب، باد سرد و مکانی که پر از حشرات است اجتناب کنید. زیرا تمرکزتان را به هم می ریزند.

3- لوازم یوگا

2 زمان و شرایط مناسب انجام تمرینات یوگا

لوازم باعث می شود یوگا با لطافت و راحتی هر چه بیشتر انجام شود. تشک یوگای بسیار عالی انتخاب کنید که راحت بوده و کمک می کند تمرینات را بدون هیچ مشکلی به بهترین شکل ممکن انجام دهید. تجهیزات دیگری مثل آجر، کمربند، بالشتک و پتو نیز مراحل کار را راحت تر و بهتر می کند. برای مبتدیان، افراد مسن و کسانی که مشکل فیزیکی دارند نیز بسیار مفید است.

4- لباس

3 زمان و شرایط مناسب انجام تمرینات یوگا

لباس مناسب و راحت پوشیده تا حرکات شما محدود نشود و به راحتی حرکات را انجام دهید. به یاد داشته باشید که لوازم جانبی مانند عینک، ساعت و جواهرات را نباید در یوگا استفاده کنید.

5- رعایت ترتیب و توالی

4 زمان و شرایط مناسب انجام تمرینات یوگا

با آساناها شروع کرده سپس پرانایاما و مدیتیشن انجام دهید. هدف از این ترتیب این است که بدنتان برای مدیتیشن آماده شود.

آساناها شما را از نظر فیزیکی و پرانایاما روح و ذهن را برای مدیتیشن آماده می کند. انجام این کار باعث می شود مدیتیشن و یوگا موثرتر انجام شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا