سلامت

چگونه علائم سندرم پلی کیستیک را کاهش داده و درمان کنیم؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که 10 تا 15 درصد زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می دهد. از بارزترین علائم این مشکل می توان به کاهش وزن، آکنه، آمنوره (عدم وجود خونریزی قاعدگی)، قاعدگی های نامنظم، افزایش رشد موهای صورت و بدن، مقاومت به انسولین و داشتن کلسترول بالا اشاره کرد. داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری اغلب از نوع هورمونی هستند تا عدم تعادل هورمون ها را تنظیم کرده و دیگر اختلالاتی که باعث بروز سندرم می شوند را از بین ببرند. با این وجود بسیاری از زنان بنا به دلایل مختلفی خواستار درمان های دارویی خصوصاً از نوع هورمونی نیستند و به دنبال درمان های جایگزین و البته بدون عوارض برای رفع مشکلشان می باشند. خوشبختانه داروهای گیاهی، رژیم غذایی و ورزش می تواند باعث کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شود.


شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه تخمک گذاری با روش های طبیعی و گیاهی آشنا شوید.

>>> نحوه تخمک گذاری با روش های طبیعی و گیاهی <<<


کنترل و مدیریت PCOS با ورزش

1- از نظر فیزیکی فعال شوید.

انجام ورزش های هوازی یکی از مهم ترین و مؤثرترین راه ها برای کنترل و مدیریت PCOS می باشد. چرا که کاهش وزن و هرگونه بدخلقی ناشی از سندرم را مدیریت و کنترل می کند. همچنین به دلیل اینکه ورزش به بدن کمک می کند قند و گلوکز خون به طور مؤثر و بهتری مصرف شود، در مقاومت به انسولین ناشی از سندرم نیز مؤثر است. همچنین ورزش کردن عدم تعادل هورمون ها که باعث به وجود آمدن سندرم می شود را نیز از بین می برد. توصیه می شود برای درمان این بیماری، در هفته 150 دقیقه ورزش های هوازی انجام شود.

2- کشش عضلات

مطالعات نشان داده است علاوه بر ورزش های هوازی، انجام نرمش ها و تمرین های کششی، مقاومت به انسولین ناشی از سندرم را از بین می برد. سعی کنید در هفته دو بار و هر بار 20 تا 30 دقیقه روی کشش عضلات کار کنید. کار با وزنه و انجام یوگا از مهم ترین این نوع نرمش هاست.

1 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

3- فعالیت های روزانه را افزایش دهید.

افزایش فعالیت های روزانه یکی دیگر از راه هایی است که با آن می توانید به راحتی سوخت و ساز بدن و کالری سوزی را افزایش داده و در پی آن سندرم را درمان و علائم را کاهش دهید. به جای استفاده از خودرو، پیاده روی کنید و یا از پله به جای آسانسور استفاده کنید. اگر چه ممکن است با این فعالیت های ساده حجم وسیعی از کالری را از دست ندهید، اما همان میزان کم هم تأثیر زیادی در تنظیم سوخت و ساز و فعالیت بدن خواهد داشت. در نتیجه به کنترل و درمان بیماری کمک می کند.

کنترل و مدیریت PCOS با تغذیه

1- به میزان متوسط کالری مصرف کنید.

اگر چه مشکلات مربوط به اضافه وزن و چاقی فقط مختص بیماران PCOS نیست، اما بیشتر افرادی که از سندرم پلی کیستیک رنج می برند، چاق بوده و اضافه وزن دارند؛ که یکی از دلایل بروز سندرم می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که مدیریت اضافه وزن و چاقی در درمان این بیماری و کاهش علائم آن بسیار مؤثر است. با کاهش روزانه 500 کالری از وعده غذایی خود کاهش وزنتان را مدیریت کنید.

2- بر روی مصرف کربوهیدرات های پیچیده تمرکز کنید.

به دلیل مقاومت به کاهش انسولین در افراد مبتلا به PCOS، مدیریت دریافت کربوهیدرات در این افراد اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که همه ی انواع کربوهیدرات ها قند خون را بالا می برند، باید مصرف غذاهایی با کربوهیدرات بالا یا کربوهیدرات ساده توسط افراد مبتلا به PCOS کنترل شود. زیرا با کنترل نکردن کربوهیدرات وضعیت بیمار شدیدتر می شود. کربوهیدرات های ساده مانند شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین، فیبر کمی داشته و قند خون را افزایش می دهند. از طرفی تقریباً بیشتر مواد مانند میوه ها، حبوبات، لبنیات و سبزیجاتِ نشاسته دار دارای کربوهیدرات می باشند. با این وجود نمی توان گفت که افراد باید کربوهیدرات را به طور کامل حذف کنند. توصیه می شود با مصرف مواد دارای کربوهیدرات پیچیده مانند غلات، مصرف مواد خوراکی با کربوهیدرات ساده را کاهش دهید. زیرا غلات دارای مواد مغذی بالا و فیبر بوده که باعث افزایش ناگهانی قند خون و سطح انسولین نمی شوند.

2 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

3- خوردن مقدار مناسب از چربی های سالم (بعضی از انواع چربی های سالم برای بدن مفید شناخته شده اند.)

امگا3 یکی از چربی هایی بوده که در درمان PCOS بسیار تأثیرگذار است و در موادی مانند گردو، روغن زیتون، ماهی و دانه ها یافت می شود.

3 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

4- میوه ها و سبزیجات

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات در هر رژیم غذایی مفید شناخته می شوند برای تنظیم وزن و کنترل قند خون نیز مفید می باشند و به بیماران PCOS توصیه می شود.

4 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

5- آب فراوان بنوشید.

یکی از علائم بیماری PCOS خستگی مفرط می باشد، که خوردن آب زیاد در برطرف کردن این علائم تأثیر بسیار زیادی دارد.

6- به هیچ وجه وعده های غذایی را حذف نکنید.

حذف غذا منجر به بر هم خوردن تعادل بدن و قند خون و در نتیجه بد خلقی و خستگی می شود. همه این عوامل در شدید شدن این بیماری مؤثر هستند.

مکمل های گیاهی

1- مکمل دارچین

دارچین هم در کاهش و تنظیم قند خون و هم در کاهش و علائم بیماری PCOS نقش بسیار مؤثری دارد. توصیه می شود دارچین را به صورت مکمل یا خالص مصرف کنید.

5 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

2- مکمل کروم مصرف کنید.

کروم نیز در کاهش مقاومت به انسولین بیماران PCOS بسیار مؤثر بوده و آن را درمان می کند.

6 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

3- مکمل شنبلیله

مصرف شنبلیله نیز چه به صورت ادویه یا عصاره و چه به صورت مکمل صورت گیرد، منجر به کاهش قند خون می شود.

7 کنترل و مدیریت PCOS سندرم پلی کیستیک

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا