خودرو و وسایل نقلیه

چگونه خودمان لنت ترمز خودرو را بررسی و تست کنیم؟

بسیار حائز اهمیت است که شما گاهی اوقات لنت ترمز خود را برای اطمینان از عدم فرسودگی آن بررسی کنید. لنت ترمزهای فرسوده شده ناامن هستند و از توقف سریع هنگام رانندگی جلوگیری می کنند. کسانی که در یک محیط شهری زندگی می کنند، باید لنت های خودرو خود را بیشتر از کسانی که در مناطق روستایی هستند تعویض کنند. اگر با علائم فرسودگی لنت ترمز مواجه شدید، می توانید با خارج کردن چرخ، این موضوع را بررسی کرده. و اگر لنت های ترمز شما فرسوده شده اند، شما باید آنها را به زودی تعویض کنید.


جهت اطلاع از نحوه تنظیم ترمز دوچرخه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای تنظیم ترمز دوچرخه <<<


تشخیص علائم لنت های ترمز فرسوده شده

1- هنگامی که خواستید توقف کنید، به صدای ترمز خودرو گوش کنید.

بر روی بسیاری از ترمزها یک قطعه ی فلزی نصب است و هنگامی که لنت ترمز شما شروع به نازک شدن و فرسودگی می کند این قطعه ی فلزی با کشیده شدن روی دیسک ترمز باعث غژغژ کردن لنت می شود. هنگامی که لنت های ترمز شما بسیار نازک شده باشند صدای غژغژ بسیار بلندتر می شود.

شما با خارج کردن چرخ ها می توانید بفهمید که آیا ترمز شما آن قطعه ی فلزی را دارد یا خیر. باید به دنبال یک زبانه ی کوچک باشید که در کنار ترمزها قرار دارد.

1 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

2- هنگامی که می خواهید توقف کنید به ترمز ماشین خود دقت کنید.

اگر ترمز خود را به سمت پایین فشار دادید و ماشین شما سریعاً متوقف نشد، ممکن است که لنت های ترمز شما پوسیده شده باشند.

2 بررسی و تست لنت ترمز خودرو


فن تریکس در لینک زیر نحوه عملکرد ترمز های اضطراری اتومبیل را آموزش می دهد.

>>> عملکرد ترمز اضطراری اتومبیل <<<


3- برای اینکه متوجه شوید پدال ترمز ارتعاشی است یا نه آن را بررسی کنید.

وقتی پدال ترمز ارتعاشی باشد ممکن است روتورهای شما تاب برداشته باشند. یک مکانیک قادر خواهد بود این مسئله را بهتر ارزیابی کند.

3 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

4- وقتی که پدال ترمز را فشار می دهید، دقت کنید که آیا ماشین شما به یک طرف حرکت می کند یا خیر.

حرکت خودرو به یک طرف هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید نشان می دهد که یک طرف ترمزها پوسیده تر و فرسوده تر از طرف دیگر آن است. اگر هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید متوجه این شدید که ماشین شما به یک طرف می رود، لاستیک جلوی آن را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که لنت ترمز فرسوده نشده است.

4 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

5- از یک شخص حرفه ای برای بازدید ترمزهای عقب کمک بگیرید.

در برخی از اتومبیل های قدیمی تر، سیستم های ترمز عقب ممکن است به جای لنت ترمز کفشک داشته باشند. این ها حلقه های استوانه ای فلزی هستند که در اطراف روتور چرخ شما قرار دارند. اگر فکر می کنید که کفشک های ترمز شما بد است، شما باید ماشین خود را به مکانیکی ببرید تا آن ها بتوانند کفشک ها را بررسی کنند.

“مواد ترمز” بیرونی (معمولاً از فلزساخته شده است) باید ضخامت هر دو طرف را اندازه گیری کند. شما می توانید اندازه گیری مواد را با خط کش انجام دهید.

کفشک های ترمز عقب برای 30000 تا 40000 مایل یعنی 48000 تا 64000 کیلومتر مناسب است و می تواند دو برابر ترمز جلوی شما دوام بیاورد.

5 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

برآورد ضخامت لنت ترمز‌‌ با یک نی نوشیدنی

1- بین پره ها نگاه کنید و رتور را در ترمزهای جلو قرار دهید.

اگر بین سوراخ های لاستیک خود را نگاه کنید، می توانید روتور را مشاهده کنید، روتور قسمت گرد فلزی است که چرخ لاستیکی شما بر روی آن قرار گرفته است. بسیاری از وسایل نقلیه دارای ترمز های حلقوی روی چرخ های عقب هستند که دارای کفشک های ترمز به جای لنت ترمز می باشند.

6 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

2- پیدا کردن کولیس در کنار روتور

قطعه فلزی بلندی را که در مقابل روتور پرس شده را پیدا کنید. قطعه فلزی بزرگ که در سمت روتور قرار دارد، کولیس ترمز نامیده می شود. اگر در داخل کولیس نگاه کنید باید یک پوشش لاستیکی را ببینید. این پوشش لاستیکی لنت ترمز خودرو شما است.

این روش دقیق تر از درآوردن چرخ و اندازه گیری لنت ترمز است.

اطمینان حاصل کنید که ماشین برای مدتی خاموش بوده است و ممکن نیست هنوز داغ باشد.

7 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

3- یک نی را بین کولیس ترمز و روتور فشار دهید.

نی را در میان کالیپر و روتور وارد کنید. همچنان هل دادن نی را ادامه دهید تا نی بر روی دیسک ترمز برسد و متوقف شود.

8 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

4- از یک کولیس وارنیر برای خواندن دقیق تر استفاده کنید.

کولیس وارنیر ابزار اندازه گیری بوده که قادر به اندازه گیری در فضاهای کوچک است؛ انتهای کولیس وارنیر را در میان سوراخ بچسبانید و عدد بالای ابزار را بخوانید تا یک اندازه گیری برای لنت ترمز شما انجام شود.

شما می توانید یک کولیس وارنیر را در یک فروشگاه ابزار یا فروشگاه های آنلاین خریداری کنید.

9 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

5- با مداد یک خط به روی نی کشیده و آن را اندازه بگیرید.

از یک نشانگر برای ایجاد یک خط در قسمت انتهای لنت ترمز و نی استفاده کنید. برای اندازه گیری فضای بین انتهای نی و خط از خط کش یا نوار اندازه گیری استفاده کنید. این اندازه، ضخامت لنت خودرو شما را برآورد می کند.

10 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

6- عدد به دست آمده را از 5 کم کنید.

ضخامت صفحه لنت ترمز 5 میلی متر (0.20 اینچ) است، بنابراین شما باید آن را از عدد خود کم کنید تا عرض دقیق لنت ترمز را به دست آورید. ضخامت لنت های ترمز شما باید پس از تفریق 5 میلی متر (0.20 اینچ) حداقل 1/3 اینچ (8.5 میلی متر) باشد.

11 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

7- اگر ضخامت لنت های ترمز کمتر از 1/4 اینچ (6.4 میلی متر) هستند، آن ها را تعویض کنید.

ضخامت لنت ترمزی که نو باشد، معمولاً حدود 1/2 اینچ (13 میلی متر) است و زمانی که نیمی از آن فرسوده شد، شما باید آن را تعویض کنید. ضخامت لنت های ترمزی که 1/8 اینچ (3.2 میلی متر) هستند بلافاصله باید تعویض شوند و برای رانندگی ایمن نیستند.

12 بررسی و تست لنت ترمز خودرو

اندازه گیری لنت ترمز با گرفتن چرخ

1- ماشین خود را با جک بلند کنید.

محل جک را در جلوی اتومبیل خود پیدا کنید و جک را در زیر خودرو جای گذاری کنید. محل جک معمولاً پشت سر چرخ جلو است. تلمبه بزنید تا چرخ ماشین از روی زمین بلند شود. ماشین خود را با جک به سمتی که می خواهید آن را بررسی کنید بالا ببرید.

اگر تاکنون از جک استفاده نکرده اید، از شخص دیگری کمک بگیرید.

13 بررسی ترمزخودرو

2- چرخ خودرو خود را خارج کنید.

پیچ و مهره ها را با آچار ترک، خلاف جهت عقربه ی ساعت بچرخانید و آنها را شل کرده و بردارید. شما باید روتور ترمز و کولیس را ببینید. کولیس یک قطعه فلزی است که بر روی دیسک چرخ قرار دارد.

شما می توانید اکثر پیچ و مهره های لاستیک را با یک آچار ترک یا میله (پیچ سر محور) باز کنید.

14 بررسی ترمزخودرو

3- محل لنت ترمز را تعیین کنید.

برای اینکه لنت ترمز خود را ببینید به سوراخی که در کولیس است نگاه کنید. آنها شبیه به دو ورق لاستیکی هستند که در مقابل هم پرس شده اند. در حالی که لاستیک را درآورده اید می توانید لنت های ترمز داخلی و خارجی را ببینید. هر دو طرف لنت ترمز را اندازه گیری کنید.

15 بررسی ترمزخودرو

4- از یک پرگار برای اندازه گیری لنت ترمز استفاده کنید.

از آنجایی که فضا کم است، ممکن است اندازه گیری لنت ها دشوار باشد، زیرا آنها در عمق کولیس قرار دارند. در این مورد، از یک پرگار برای اندازه گیری پهنای هر یک از لنت های ترمز استفاده کنید. یکی از پایه های پرگار را در سمت چپ و دیگری را در سمت راست لنت قرار دهید. برای سنجش اندازه ی لنت ترمز، فاصله ی بین پایه های پرگار را اندازه بگیرید.

16 بررسی ترمزخودرو

5- اگر ضخامت لنت کمتر از 1/4 اینچ (6.4 میلی متر) است آن را تعویض کنید.

اگر ضخامت لنت ترمز شما 1/4 اینچ (6.4 میلی متر) باشد، بدان معنا است که به زودی باید تعویض شوند. اگر ضخامت آن ها 1/8 اینچ (3.2 میلیمتر) یا کمتر باشد، باید بلافاصله تعویض شوند و می توانند باعث آسیب دائمی به روتورهای خودرو شما شوند.

17 بررسی ترمزخودرو

مقالات زیر را نیز برای اطلاعات بیشتر خود مطالعه کنید.

>>> مراقبت از گیربکس ماشین <<<

>>> رفع صدای بلند اگزوز ماشین <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا