تکنولوژیسلامتورزش

مچ بندهای هوشمند ضربان سنج چگونه کار می کنند؟

مچ بند هوشمند ضربان سنج

امروزه در کنار ساعت های ورزشی ضربان سنج، مچ بند های هوشمند که اغلب دستبند های ضربان سنج هم نامیده می شوند، روانه بازار شده و بسیار پرطرفدار شده اند؛ زیرا بسیاری از مردم امروزه با استرس ها و مشغله هایی دست و پنچه نرم می کنند که تا حد زیادی سلامتی را درگیر کرده و باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است. از شایع ترینِ این مشکلات می توان به سکته های قلبی و مغزی اشاره کرد. یکی از نشانه های عملکرد نادرست قلب بی نظمی های ضربان قلب است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، با پی بردن به موقع به آن می توان تا حد زیادی از آن و سکته های قلبی پیشگیری کرد. به همین دلیل مردم ترجیح می دهند این دستبندهای هوشمند را تهیه کرده و تا حدی خیال خود را راحت کنند. اما آیا واقعاً این مچ بندها و ساعت ها کارآمد، مفید و دقیق می باشند؟ کدام یک بهتر است؟ مچ بند های ضربان سنج یا ساعت های هوشمند ضربان سنج؟ تا چه حد می توان به آن ها اعتماد کرد و اصلاً چگونه کار می کنند؟ در ادامه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

1 نحوه عملکرد مچ بند هوشمند ضربان سنج

مچ بند های هوشمند با استفاده از یک چراغ ال ای دی (LED) مویرگ های مچ دست را برای سنسور تعبیه شده در آن قابل مشاهده می کنند. این سنسور سرعت پمپاژ خون در رگ ها را اندازه گیری کرده و ضربان قلب را با فرمت تعداد ضربه در هر دقیقه اندازه گیری و نمایش می دهد. اکنون به نظر می رسد که کار مچ بند تمام شده و تمام کاری که انجام می دهد همین است. اما اینگونه نیست؛ به منظور این که نمایش داده ها و اعداد به صحیح ترین و دقیق ترین شکل ممکن باشد، فرد باید کاملاً آرام، ساکت و بدون حرکت باشد. زیرا صحبت کردن، حرکت و حتی عرق کردن نیز در نتیجه ی نشان داده شده تأثیر داشته و تعداد واقعی ضربان قلب را نشان نمی دهد. پس در زمان استفاده از مچ بند، سه مورد گفته شده حتماً رعایت شود تا نتیجه به درستی تفسیر گردد.

اما این تمام ماجرا نیست. از دیگر مواردی که مشکل ساز بوده و نتیجه ی درستی را نشان نخواهد داد، محل قرارگیری مچ بند بر روی دست است. همان طور که می دانیم خون از قلب به سمت اندام ها حرکت می کند. گفته می شود که تعداد ضربان قلب برحسب تعداد بر دقیقه در اندام های بدن و نقاط دور از قلب مانند دست ها، کمتر از تعداد ضربان واقعی قلب است. از آنجایی که این ساعت ها بر روی دست انسان بسته می شوند و دور از قلب هستند، ممکن است نتایج درستی را نشان ندهند و در میزان تعداد ضربان قلب خطا ایجاد شود. تست انجام شده بر روی 5 مچ بند، نشان داد که تعداد ضربان قلب یک فرد در مچ بند کمتر از تعداد ضربان قلب وی در دستگاه EKG یا دستگاه نوار قلب می باشد. در بعضی موارد دیده شد که مچ بند های هوشمند چیزی حدود 50 ضربان را کمتر از دستگاه EKG نشان داده اند. این نتایج حتی هنگامی که ضربان قلب فرد همزمان با مچ بند و دستگاه اندازه گیری شد هم متفاوت بود.

پس می توان گفت، استفاده از این مچ بندها در افرادی مانند ورزشکاران که به دنبال تعداد ضربان دقیق قلبشان هستند، وسیله ی کارآمد و جالبی نمی باشد. یعنی اگر فردی بخواهد گهگاهی از این مچ بند برای موارد ساده استفاده کند، کارایی لازم را داشته اما در صورتی که بخواهد به طور مرتب و مداوم و البته دقیق تعداد ضربان را اندازه گیری کند، این مچ بندها مناسب نبوده و بهتر است به جای استفاده از این نوع مچ بند از ساعت های ضربان سنج که بسیار دقیق تر از مچ بندها هستند، استفاده کند. چرا که دیده شده، نتایج حاصل از ساعت های هوشمند صحیح تر از مچ بند های ضربان سنج می باشد.

همچنین ورزشکاران می توانند از دستبند های هوشمند تناسب اندام فیت بیت و لباس های هوشمند Athos استفاده کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا