تکنولوژی

آنچه که باید در مورد تکنولوژی وایرلس و پرینترهای بی سیم بدانیم

پرینتر های بی سیم با تکنولوژی وایرلس

تقریباً تا اواسط سال 2000 مشکل اصلی پرینترها وجود انبوهی از سیم ها در قسمت پشت آن ها بود که مدیریت کردن آن ها واقعاً سخت و دیوانه کننده بود. اما خوشبختانه با ورود پرینترهای وایرلس این غول جنون آور از بین رفت و مشکل مردم با این مسئله حل شد. به علاوه ورود تکنولوژی چاپ وایرلس باعث شد که به راحتی بتوان از هر جای خانه هر سندی را برای پرینتر ارسال کرده و پرینت گرفت. یعنی اصلاً لازم نیست کامپیوتر را روشن کرده و به پرینتر وصل شد و عملیات مربوط به آن را انجام داد؛ به راحتی همان طور که روی کاناپه لم داده و در حال خوردن فنجان چای هستیم می توان با گوشی یا تبلت هرگونه پرینتی را انجام دهیم.

درک این تغییر برای افرادی که کار و تخصصشان در حوزه چاپ است، کمی سخت بود. زیرا این افراد به صورت روتین به محل کار خود که کامپیوتر و پرینتری بوده رفته و در طول روز با آن کار می کردند. نهایت کاری که با رواج یافتن لپ تاپ انجام شد، تعویض کامپیوتر به لپ تاپ و وصل کردن کابل از پرینتر به لپ تاپ بود. اما امروزه با آمدن تکنولوژی چاپ وایرلس، راه های زیادی برای پرینت گرفتن به وجود آمد که می توان گفت با وجود این راه هایی نخواهد بود. با پیشرفت تکنولوژی نیاز به سیم ها یا خیلی کم شده و یا کلاً حذف شده است. به عنوان مثال، اگر کامپیوتری دارید که به پرینتر وصل بوده و یک مودم وایرلس هم دارید، به راحتی می توانید پرینتر را با شبکه ی وایرلس به اشتراک بگذارید.

یعنی کامپیوترهای دیگری که به وای فای یا شبکه ی وایرلس شما وصل هستند، به راحتی می توانند از طریق شبکه ی وایرلس پرینتر را نصب کرده و از آن استفاده کنند. یعنی تنها با یک سیستم که پرینتری به آن وصل است و یک مودم وایرلس می توان با چندین سیستم هرچیزی را چاپ کرد. تنها نقطه ضعف این امکانات و تکنولوژی جدید این است که در صورت خاموش شدن کامپیوتری که پرینتر روی آن نصب است، سیستم چاپ وایرلس نیز از کار می افتد. مگر این که پرینتر را مستقیماً و نه به واسطه ی کامپیوتر مرکزی، با یک کابل USB به وایرلس وصل کرده و پرینتر را وایرلس کرد. اما خوشبختانه این مشکل هم حل شده است. اگر امکان و توانایی آن را داشته باشید که یک چاپگر وایرلس خریداری کنید، دیگر نیازی به کارهای گفته شده نیست. پرینترهای وایرلس از WiFi، بلوتوث یا مادون قرمز استفاده می کنند. اما محبوب ترینِ آن ها نسخه هایی هستند که با وای فای کار می کنند. زیرا برای مصارف خانگی بسیار بهتر و کارآمدتر بوده و سرعت کافی برای چاپ اسناد در حجم و اندازه ی بالا بدون کوچک ترین اختلال و قطعی در شبکه را دارند.

1 تکنولوژی وایرلس و پرینتر بی سیم

کار کردن با این نوع پرینترها نیز بسیار آسان است. زیرا نیازی به تنظیمات سخت و پیچیده ندارند. تنها کافی است که در ابتدا پرینتر را با کابل USB به کامپیوتر وصل کرده و مراحل نصب اولیه را انجام دهید. سپس کابل USB را جدا کرده و برای همیشه از چاپ وایرلس استفاده کنید و لذت ببرید. البته ناگفته نماند که تنظیمات نصب بعضی از برندهای این پرینترها به دلیل دستورالعمل های خاصی که در آن قرار داده شده است، کمی متفاوت تر و سخت تر می باشد.

پس اگر یک پرینتر وایرلس تهیه کردید، در ابتدا باید اطلاعات کافی از SSID، پسورد، نوع پروتکل امنیتی مودم (WEP و WPA2)، تنظیمات مربوط به DHCP و MAC address را داشته باشید. هر وسیله ای که بخواهد به پرینتر و وای فای وصل شود و با دستگاه کار کند، باید مک آدرس آن در مودم و پرینتر تعریف شود. ما توصیه می کنیم برای انجام این تنظیمات به فرد متخصص در این زمینه اعتماد کنید تا در استفاده های بعدی با مشکلات کمتری مواجه شوید.

بسیاری از این پرینترها به قابلیت NFC نیز مجهز می باشند. یعنی تنها با زدن روی دکمه ی NFC در پرینتر ارتباط برقرار کرده و به راحتی می توان کار پرینت را انجام داد. البته این آپشن هنوز به عنوان استاندارد جهانی تأیید نشده است و همه ی پرینترها از آن استفاده نمی کنند.

همان طور که پیشتر هم گفته شد، به دلیل متفاوت بودن پروتکل های ارتباطات بی سیم، با راه های دیگری هم می توان با پرینترهای وایرلس کار کرد؛ خصوصاً پروتکل های تعریف شده در موبایل. با پیشرفت روز افزون موبایل و تبلت ها، انواع و اقسام این پروتکل های ارتباطی (خصوصاً پروتکل های مربوط به چاپ) نیز ارائه می شود. اما این تکنولوژی هنوز هم چالش برانگیز است. زیرا بیشتر موبایل ها هنوز این گونه ارتباطات را پشتیبانی نمی کنند. البته می توان از طریق بلوتوث، گوشی را به پرینتر وصل کرد و یا از یک اپلیکیشن اندرویدی برای پرینت گرفتن از گوشی استفاده کرد، اما نحوه ی کار کرد این اپلیکیشن ها نیز خود جای بحث دارد.

بنا به دلایل گفته شده و وجود انواع پیکربندی و راه های ارتباطی برای پرینترهای بی سیم، کار کردن با این نوع پرینترها کمی سخت تر از پرینترهای معمولی است.

به علاوه حتی اگر کار با این پرینتر ها آسان شود و پیکربندی و عملکردی کاملاً صحیح و بدون اشکال داشته باشد، باز هم جای نگرانی در مورد سرعت اینترنت و امنیت این پرینترها وجود دارد. به طور کلی پرینترهای وای فای سرعت اینترنت را کاهش نمی دهند، اما اگر چند دستگاه به پرینتر وصل شود و مداماً اسناد سنگینی در حال چاپ باشند، سرعت اینترنت به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

در حوزه امنیتی نیز باید بگوییم که خود پرینترها مشکل امنیتی ندارند. زیرا بیشتر پرینترها حافظه ی داخلی نداشته و مورد هدف ویروس ها و malware ها قرار نمی گیرند. اما اگر ویروسی وارد کامپیوتر، موبایل یا هر دستگاه متصل به پرینتر شود، بر عملکرد آن در چاپ تأثیر گذاشته و عملیات چاپ کردن را خراب می کند.

لازم به ذکر است بگوییم که، چاپگرهای بی سیم تکنولوژی جدیدی نیستند، اما با این حال هنوز هم به طور کامل مورد تأیید نبوده و در واقع تکنولوژی تصحیح و تصفیه شده ای نمی باشند. می توان گفت تکامل سریع دستگاه های بی سیم و فن آوری های تلفن همراه باعث شده تولید کنندگان و توسعه دهندگانِ نرم افزارهای چاپ در ایجاد هر چه بهتر و کامل تر برنامه های چاپی این پرینترها با مشکل مواجه شوند.

اما با این حال با تمام نقاط ضعف و قوتی که در مورد این پرینترها گفته شد، با اطمینان می توانیم بگوییم هنگامی که لذت چاپ با هر وسیله ای از هر جای منزل را تجربه می کنید، هرگز دوست نخواهید داشت به استفاده از پرینترهای معمولی برگردید.

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله “کامپیوتر چگونه متوجه اتمام جوهر کاتریج می شود؟” را به شما پیشنهاد می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا