پوشاکتکنولوژیورزش

لباس های هوشمند Athos چیست و چگونه عمل می کنند؟

لباس هوشمند Athos

در بیشتر سالن های بدنسازی، تمام دیوارها پوشیده شده از آینه هستند. آینه به فرد بدنساز کمک می کند تا حرکت و جابه جایی های خود را مشاهده و پیگیری نماید. با این حال، استفاده از آینه برای این کار راه دقیقی نیست. زیرا در بیشتر مواقع مجبور می شوید سر یا بدن خود را خم کنید تا بتوانید نظر اجمالی به فرم بدنتان بیندازید که این خود موجب به وجود آمدن خطا می شود. اما در دنیای امروزی، راه های بسیار جالب و نوینی برای پیگیری تمرینات ورزشی وجود دارد.

1 لباس هوشمند Athos

در حال حاضر انواع مختلفی از گجت ها و تجهیزات پوشیدنی مخصوص تناسب اندام مانند فیت بیت (FitBit)، جابون Jawbone UP) UP) و فیول بند نایک (Nike FuelBand) وجود دارند. بیشتر این گجت ها، دارای مجموعه ای از شتاب سنج ها و ژیروسکوپ یا گردش نماها هستند که می توانند اطلاعات پایه حرکات شما را جمع آوری کنند. این گجت ها برای ردیابی سلامت و سطوح فعالیت شما در طول روز بسیار مناسب هستند.


برای اطلاع از نحوه راه اندازی مچ بند و دستبند های هوشمند ضربان سنج به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه راه اندازی مچ بند هوشمند ضربان سنج <<<

>>> نحوه راه اندازی دستبند هوشمند فیت بیت <<<


اما در لباس های هوشمند Athos، عملکرد ردیابی تناسب اندام کمی متفاوت است. این لباس ها، تمرینات ورزشی و تناسب اندام را با دقت خیلی بیشتر و با استفاده از داده های تصحیح شده، ردیابی می کنند. این لباس ها با 22 ماهیچه درگیر در بدن انسان، سروکار دارند.

لباس های Athos، غالباً برای ورزشکاران معمولی و افرادی که پیگیر تناسب اندام خود هستند، طراحی شده است. لباس های Athos کمک می کنند تا فعالیت های خود را ارزیابی کرده و شکل مناسب آن ها را پیدا کنید. این گجت ها حتی برای توان بخشی فیزیکی و کمک به افرادی که انقباضات و کشیدگی های ماهیچه ای آن ها باید تحت نظارت دقیق قرار گیرد، استفاده می شوند.

لباس های Athos نیز تقریباً مشابه با دیگر تجهیزات ردیاب تناسب اندام، به گوشی های هوشمند متصل می شوند. زمانی که شما می دوید یا هر نوع تمرین و فعالیت دیگری انجام می دهید، می توانید داده های واقعی فعالیت خود را از طریق اپلیکیشن Athos در گوشی های خود ببینید و رصد کنید. با این داده ها، هر لحظه می توانید تصمیم بگیرید که به تمرین دادن ادامه دهید و یا کافی است. در واقع، در این لباس از مجموعه ی کاملی از حسگرها استفاده شده که روند حرکتی عضلات مختلف را بررسی کرده و داده های به دست آمده را به اپلیکیشنی روی تلفن هوشمند ارسال می کنند تا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

مربیان تناسب اندام در زمینه های فیزیولوژی و روانشناسی هم اطلاعات کافی را دارند. آن ها نه تنها می توانند بهترین روش های فیزیکی برای بهبود عملکرد را به شما نشان دهند، بلکه می توانند به شما کمک کنند تا بر موانع و مسائل روحی و روانی نیز غلبه کنید.

اما همان طور که می دانید داشتن مربی شخصی تناسب اندام، گران قیمت و پرهزینه است. همین امر جرقه ای برای دانشجویان مهندسی برق به نام های کریستوفر ویب (Christopher Wiebe) و دانانیا جیلاس (Dhananja Jayalath)، بود تا در مورد یک ابزار دیجیتالی فکر کنند. آن ها دریافتند که وجود یک دستگاه دیجیتالی برای تناسب اندام به جای مربی ورزشی شخصی، می تواند یک بازخورد عالی داشته باشد. چرا که هزینه آن کمتر خواهد بود. از این رو، همان طور که به تحصیلاتشان در دانشگاه واترلوِ کانادا ادامه می دادند، در وقت های آزاد خود بر روی این موضوع کار کردند.

2 لباس هوشمند Athos

یکی از مهم ترین چالش هایی که این دانشجویان با آن روبرو بودند، یافتن راه بهتر برای تبدیل فرآیندهای طبیعی بدن به اطلاعات دیجیتالی مفید بود. آن ها سنسورهای الکترومیوگرافی یا ماهیچه نگاری برقی (EMG) را انتخاب کردند. این سنسورها که به خوبی روی سطح پوست قرار می گیرند، داده های مربوط به امواج الکتریکی ناشی از ماهیچه ها را جمع آوری و دریافت کرده، سپس آن ها را برای تحلیل های بیشتر به نرم افزار ارسال می کنند.

سنسورهای EMG، کاربردهای فراوانی را در زیست شناسی و پزشکی دارند. محققان، این سنسورها را برای درک بهتر فعالیت های عصبی، عضلانی و ایجاد تصویر واضح تر از نحوه فعالیت و استراحت ماهیچه ها به کار می برند.

حسگرهای Athos می توانند میزان فعالیت ماهیچه ها را مشخص کنند و اطلاعات ضروری تناسب اندام را به فرد دهند.

3 لباس هوشمند Athos

شتاب سنج ها، یکی از بخش های اصلی بسیاری از ابزارهای تناسب اندام هستند. مهندسان، این تراشه های کوچک را در ابزارهای مختلفی قرار می دهند تا بتوانند فعالیت های بدن، موقعیت گوشی هوشمند، سیستم ناوبری خودرو، یا حتی سیستم هدایت موشکی را ردیابی کنند.

یکی از قابلیت های پایه لباس های Athos، وجود شتاب سنج های شش محوری است، اما ردیابی فعالیت های ماهیچه ای چیزی است که این لباس ها را از میدان رقابتی مبتنی بر شتاب سنجی متمایز می کند.

به همین دلیل سنسورهای EMG موجود در لباس های Athos، سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط ماهیچه های متحرک بدن را تشخیص می دهند. اگر این قابلیت با نرم افزار Athos همراه شود، می تواند تمام فعالیت های مهم ماهیچه ای برای درک پاسخ بدن به یک فعالیت خاص را ردیابی کند.

این سنسورها همچنین به واحد هسته ای یا مرکزی کمک می کنند تا حداکثر انقباضات ارادی یا همان MVC را مشخص کند. در اصل، زمانی که شما برای اولین بار از این سیستم استفاده می کنید، آن را با انجام برخی تمرینات پایه کالیبره می کنید. اکنون، بخش مرکزی با استفاده از داده های بدست آمده میزان MVC را تعیین می کند.

از آوریل 2015 به بعد، لباس های Athos را یک جفت بلوز و شلوارک تشکیل می دهند. هر دوی آن ها از یکسری مواد مخصوص، نرم و کشی ساخته شده اند که با هر نوع فرم بدنی، مطابقت و سازگاری دارد. این لباس ها هم برای مردان و هم برای زنان طراحی شده اند و پارچه آن ها همان طور که در حال دریافت داده هاست، عرق بدن را نیز جذب می کند.

نحوه جای گیری این سنسورها در لباس به صورت تصادفی نمی باشند، بلکه هر کدام وظایف خاصی داشته و طبق آن در لباس قرار می گیرند. برای مثال، سنسورهای موجود در شلوارک، فعالیت برخی ماهیچه ها نظیر همسترینگ، قسمت های داخلی و بیرونی عضله چهار سر ران (quadriceps) و ماهیچه های سرینی را ردیابی می کنند. شلوارک، دارای چهار سنسور مربوط به ضربان قلب نیز می باشد. سنسورهای بلوز بیشتر بوده و شامل 14 ردیاب EMG4 ، پایشگر ضربان قلب و 2 سنسور تنفسی می باشند.

زمانی که اپلیکیشن گوشی هوشمند تمامی این داده ها را دریافت می کند، یک نمودار گرافیکی از محل مورد نظر در بدن ارائه می دهد. تصویر ارائه شده، تمام فعالیت بدن را برحسب درصد نمایش داده و سپس آن را به دو بخش تقسیم می کند. این دو بخش، سمت چپ و راست بدن را با هم مقایسه می کند که فعالیت کدام یک بر دیگری غالب است. تصویر دیگری هم از گروهی از ماهیچه ها ارائه می شود که با رنگ ها رمزگذاری شده اند. مثلاً رنگ سبز نشان دهنده یک نوع فعالیت ماهیچه ای و رنگ سفید نشانگر نوع دیگری است.

این لباس ها به گونه ای طراحی شده اند که شما در حین تمرین هم می توانید با یک نگاه به اسکرین گوشی، داده های مربوط به ردیابی تناسب اندام را ببینید و چک کنید. با این کار می توانید میزان فعالیت خود را در حین تمرین، کنترل و مدیریت نمایید.

پس از بهار سال 2015، لباس های Athos، تنها با سیستم عامل iOS شرکت اپل سازگار هستند. از این رو، این کمپانی قصد دارد یک نسخه اندروید را نیز راه اندازی کند.

4 لباس هوشمند Athos

حسگرهای Athos، ابزارهای ساده ای برای اندازه گیری فعالیت و حرکات شما هستند. برای اتصال این حسگرها به پردازشگرهای داده ها، شما به یک بخشی نیاز دارید که Athos، آن را واحد هسته ای (یا مرکزی) خود می نامد. قیمت واحد مرکزی در سیستم hub، حدود 199 دلار است. این واحد، یک ابزار تخم مرغی شکل دراز با قطر 6.4 سانتی متر بوده که در یک شکل استوانه ای قرار گرفته و می تواند هم روی بلوز هم روی شلوارک قرار گیرد.

واحد مرکزی شامل شتاب سنج و ژیروسکوپ است. ژیروسکوپ، حرکاتی مانند چرخش را که شتاب سنج توانایی کنترل آن را ندارد دریافت می کند. واحد مرکزی همچنین به یک آداپتور بلوتوث مجهز است که می تواند داده ها را به گوشی هوشمند منتقل کند. باتری قابل شارژ، حدود 10 ساعت کار می کند که برای تمرین یک هفته ی بیشتر افراد کافی است.

تقریباً تمام لباس های هوشمند امروزی از جمله Athos، قابل شستشو در ماشین های لباسشویی می باشند. این یک شرط کلیدی برای بسیاری از افراد است که بتوانند لباس ورزشی خود را با ماشین بشویند.

لباس های Athos، تنها پوشیدنی ردیاب تناسب اندام با تکنولوژی پیشرفته در بازار نیستند، بلکه چندین گجت دیگر نیز در بازار وجود دارند. به طور مثال Hexoskin، یکی از پیشرفته ترین و رایج ترین لباس های ردیاب تناسب اندام است که معیارهای بیشتری از جمله: حجم تنفسی، حداکثر ظرفیت هوازی (VO2 max)، تغییرپذیری ضربان قلب و … را مورد سنجش قرار می دهد. لباس های Athos، تنها یک نمونه از جدیدترین لباس های هوشمند هستند و می توانند نشانگر پیشرفت علم و تکنولوژی باشند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
electronics.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا