حیوانات و جانوران

چگونه پرندگان خانگی را حمام کنیم؟

پرندگان حیوانات بامزه ای هستند که اغلب به دلیل زیبایی بسیار بالایی که دارند، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. بیشتر پرندگان می توانند از خود مراقبت کرده و به خوبی خودشان را تمیز نگه دارند، اما این به شرطی است که آن ها در قفس نباشند. اگر در منزل خود پرنده ای دارید که در قفس زندگی می کند، حتماً گاهی متوجه شده اید که احتیاج به استحمام داشته و باید با کمک شما تمیز شود. پس دست به کار شده و با کمک فن تریکس قفس و پرنده را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

نحوه حمام کردن پرندگان خانگی

1- پرنده را در مکانی گرم حمام کنید.

اگر می خواهید استحمام توسط خودتان و یا پرنده صورت گیرد، از گرم بودن مکان استحمام مطمئن شوید. این کار به سالم ماندن و بیمار نشدن پرنده کمک کرده و به بهترین شکل استحمام و خشک می شود. پس حتماً به یاد داشته باشید که هرگز پرنده را در مکانی سرد استحمام نکنید.

2- اجازه دهید پرنده خودش استحمام کند.

بیشتر پرندگان قادرند بدون کمک انسان، خود را استحمام کنند. تشت را با آب ولرم مطابق با دمای محیط به اندازه ی 4 تا 5 سانتی متر پر کرده و در قفس یا در مکانی که پرنده در آن آزادانه حرکت می کند بگذارید. سپس او را تشویق کنید که وارد آب شود و یا خودتان پرنده را درون تشت قرار دهید. اجازه دهید پرنده در آن قدم زند و خود را به روش خودش استحمام کند و هرگز پرنده را مجبور به استحمام کردن نکنید. برای استحمام پرنده می توانید از صابون نیز استفاده کنید اما این نکته را هم بدانید، فقط زمانی از صابون استفاده کنید که پرنده چرب شده باشد و مطمئن باشید هیچ منع استفاده از صابون برای پرنده وجود ندارد.

البته به روش های دیگری مانند استفاده از اسپری یا دوش، سینک ظرفشویی یا قرار دادن همیشگی یک کاسه آب در قفس نیز می توان پرنده را استحمام کرد.

همچنین بعضی پرندگان هم با مالش بدن خود به اشیاء مرطوب خودشان را تمیز می کنند.

1 حمام کردن پرندگان خانگی

3- آب را روی پرنده اسپری کنید.

از این روش بسته به اینکه پرنده تا چه حد کثیف شده باشد، استفاده کنید. مناسب ترین روش برای تمیز کردن بال های پرنده اسپری کردن آب روی بدن آن است. در این روش آب باید ولرم باشد و فشار اسپری کردن به آرامی و ملایمت صورت گیرد تا به پرنده آسیب نزند. به یاد داشته باشید که هرگز آب را مستقیماً در صورت پرنده اسپری نکنید.

4- پرنده را با صابون بشویید.

در بیشتر موارد احتیاجی به استفاده از صابون جهت شستشوی پرنده نیست. مگر اینکه بسیار چرب شده باشد یا با موادی کثیف شده باشد که فقط با صابون تمیز می شود که در این صورت می توانید با شوینده هایی ملایم مانند صابون بچه، پرنده را تمیز کنید. برای شستشوی پرنده در این روش به نکات زیر توجه کنید.

• ابتدا مطمئن شوید که پرنده به اندازه ای آرام و بی جنب و جوش است که می توانید به راحتی او را در جایی نشانده و با صابون بدنش را بشویید.

• ظرفی را با 4 تا 5 سانتی متر آب پرکرده و مقداری مایع شوینده به آن اضافه کنید. پرنده را در ظرف گذاشته و به آرامی با دستان خود پر و بالش را تمیز کنید. مراقب چشم ها و گوش های پرنده باشید.

• پس از اتمام کار، پرنده را با دوش ملایم یا اسپری آبکشی کنید. این مرحله بسیار حائز اهمیت است زیرا کمک می کند پرنده به طور صحیح خشک شده و روند طبیعی خشک شدن پرنده صورت گیرد.

• اگر چیزی مانند آدامس بر روی بال پرنده چسبیده است، قبل از هرگونه اقدامی با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

2 حمام کردن پرندگان خانگی

5- به دامپزشک مراجعه کنید.

ممکن است پرنده به گونه ای کثیف شده باشد که تمیز کردن آن از عهده ی شما خارج شود؛ به طور مثال آدامس و مواد مشابه آدامس به پرهایش چسبیده، یا رنگ و لاک روی پرهایش ریخته است. در این صورت حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا بتوانید راه چاره را پیدا کنید.

3 حمام کردن پرندگان خانگی

6- اجازه دهید پرنده در هوای آزاد خشک شود.

در پایان کار با هر روشی که پرنده را شستشو می دهید، آن را در فضایی گرم با نور آفتاب گذاشته تا خشک شود. زمانی که پرنده ها خیس هستند قادر به پرواز کردن نمی باشند. خشک شدن در هوای آزاد یکی از بهترین راه ها برای ضد آب شدن پرهای پرنده است که به آن اجازه پرواز کردن را می دهد.

• به هیچ وجه از سشوار برای خشک کردن پرنده استفاده نکنید؛ زیرا موجب آسیب رسیدن به پوست آن می شود.

• از حوله استفاده نکنید. زیرا پرها باید به شکل طبیعی به حالت خود برگردند که قسمتی از روند ضد آبی پرندگان است.

• حالت پرهای پرنده را به حالت طبیعی برگردانید. این کار کمک می کند پرنده زودتر خشک شود. البته لازم به ذکر است این کار را زمانی انجام دهید که پرنده اجازه دهد به پرهایش دست بزنید.

• توجه داشته باشید که ممکن است بعد از حمام سینه ی پرنده بلرزد. نگران نباشید این بدین معنی نیست که پرنده سرما زده شده است. بلکه این واکنش طبیعی بدن او برای تولید گرما و خشک شدن بدن اوست.

در پایان یادآور می شویم که در کنار شستشوی پرنده، قفس پرنده نیز باید به طور مرتب و بیشتر از خود پرنده تمیز شود. سعی کنید هر روز یا یک روز در میان قفس پرنده را با محلول آب و سرکه تمیز کنید. زیرا رابطه ی مستقیمی با تمیزی پرنده و سلامت آن دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پرندگان مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> آشنایی با انواع رنگ جهت جذب و دور کردن پرندگان <<<

>>> نحوه گرم ماندن پرندگان در فصل زمستان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
14 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

سلام من یه جوجه ماشینی دارم ایا بشورم

بهار رضایی

سلام من می خواهم یک پرنده بخرم و خیلی از مطالبتون خوشم اومد و ممنونم 😄😄😄👧❤❤🐤🐥🐣🐘

محمدرضا

سلام من تا الان جوجه کبوتر های زیادی داشتم ولی نمیدونم چجوری باید به اونا استحمام کردن رو یاد بدم حالا جوجه یاکریم که نمیدونم ولی کبوتر چاهی ها استحمام میکنم یه بار سعی کردم روش آب بریزم که یه بالش رو میگرفت بالا این نشانه چیه اذیت میشد یا… بیشتر بخوانید.

احمد

نشورید پرنده رو اگه بشورید کلا پر پرنده نابود میشه بزارید خودش حموم کنه ابش هم نمیخواد گرم باشه بزارید کث طبیعت عادت کنن و مقاوم بشن فقط در صورت ضرورت اینکارو کنید

محمد صادق

درسته من شستم دردسر شد بد بخت شدم زشت شدن،!

Ej

سلام ببخشید من یک جوجه ی دو ماهه دارم ایا میتونم اونو بشورم؟

آنیتا

سلام من جوجه نوجوون دارم بزرگ شده اگه دو ماهشه حمامش نکن چون سردش میشه بزار بزرگ تر بشه بعد حمومش کن

کاربر ناشناس

اره میشه آنیتا جان

محمد صادق

سلام ببخشید یک سوال من کبوتر را شستم با مایع لباسشویی آبی بعد روش رنگ افتاده و پر ها رو هم چسبیده چی کار کنم؟

ینفر

جوجه رنگی دارم یه بچه ی فضول شستشون الان دارن میلرزن با سشوار خشکشون کردم زنده میمونن؟؟

mx

سلام من یک مرغ مینای ۱ ماهه دارم میتونم ببرمش حموم اگه میشه ممنون میشم بهم بگید????

niaiesjdp;l

سلام(:ببخشید من جوجه مرغ دارم هرچند وقتی باید ببرمش تااستحمام کند؟-وسوال دومم اینه کهقفس را فقط وقتی کهکثیف شد باید تمیز کنیم یا اخر هفته ها؟؟؟؟لطفا جواب بدید))ک

ستایش

سلام جواب سوال اولتون نه چون اگر حیاط دارید و باغچه ی خاکی دارید به طور همیشه هیچ وقت برای استحمام نیازی نیست. چون اونها خودشون رو با خاک تمیز میکنن و اگر باغچه ندارید هر یکماه یکبار اون ها رو به استحمام ببرید. جواب سوال دومتون قفس اون ها… بیشتر بخوانید.

ممد قلی

گربم سیاه بود با مشکین تاژ شستم الان خاکستری شده چیکار کنم رنگش رفته

دکمه بازگشت به بالا