حیوانات و جانوران

پرندگان چگونه خود را در فصل زمستان گرم نگه می دارند؟

دلیل گرم ماندن پرندگان در فصل زمستان

شاید برای همه ی ما پیش آمده باشد که تعداد زیادی از پرندگان مختلف را در سرمای شدید زمستان دیده باشیم که به صورت کاملاً عادی پرواز می کنند و روی برف ها قدم می زنند. قطعاً برای یکبار هم که شده از خود پرسیده ایم که آیا این پرندگان سردشان نشده و یخ نمی زنند؟ و یا اینکه این موجودات دوست داشتنی چگونه خودشان را گرم نگه می دارند؟

1 گرم ماندن پرندگان در فصل زمستان

خداوند به پرندگان نعمتی عطا کرده است که می توانند حتی در سردترین آب و هوا خود را به راحتی با محیط وفق داده و در سردترین شرایط زنده بمانند. با فن تریکس همراه بوده تا از این قدرت پرندگان و علت گرم ماندن آن ها با خبر شوید.


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه نگهداری اردک در فصل زمستان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه نگهداری اردک در فصل زمستان <<<


دمای بدن پرندگان

پرندگان حیوانات خون گرمی هستند که متابولیسم بسیار بالایی دارند. بنابراین دمای بدن آن ها بالاتر از انسان ها بوده و این موضوع به گرم ماندن آن ها در فصل زمستان بسیار کمک می کند.

درحالیکه این دما در بدن گونه های مختلف پرندگان متفاوت است، اما دمای متوسط بدن پرندگان 40 درجه ی سانتی گراد است. دمای بدن بسته به آب و هوا، تغذیه و فعالیت در طول روز دچار نوسان می شود، اما برای پرندگان حفظ دمای بالای بدن و گرم ماندن آن ها در طول مدت سرما واقعاً چالش برانگیز می باشد. پرندگان کوچک تر در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا مرکز تولید گرما در آن ها کوچک تر و به نسبت آن، سطح بدنشان که گرما را از دست می دهد بزرگتر است. اما این پرندگان کوچک هم برای گرم ماندن خود راه های زیادی دارند.

پرندگان برای گرم نگه داشتن خود چه می کنند؟

سازگاری های فیزیکی

– پرها: پرهای پرندگان عایق قابل توجهی برای حفظ گرمای بدنشان است. بدن بیشتر پرندگان در اواخر پاییز و در فصل پر ریزیشان، پرهای بیشتری را رشد می دهد تا در فصل زمستان پوششی ضخیم تر داشته و گرم بمانند. چربی که پرهای پرندگان را پوشش داده و از غدد آن ها ترشح می شود، هم به عنوان عایق گرما عمل کرده و هم ضد آب است.

– پاها: اندازه ی پاهای پرندگان به گونه ای طراحی شده است که کمترین گرما را از دست بدهد. همچنین پرندگان قادرند دمای پاهایشان را به صورت جداگانه از دمای بدنشان کنترل کنند.

– ذخایر چربی: حتی پرندگان کوچک هم می توانند ذخایر چربی بسازند تا به عنوان عایق و انرژی اضافی برای تولید گرما از آن استفاده کنند. بسیاری از پرندگان در طول پاییز که منابع غذایی فراوان است پرخوری کرده تا قبل از زمستان لایه های چربی ذخیره کنند.

سازگاری های رفتاری

– پرندگان در طول هوای سرد، پرهای خود را باد کرده تا هوا به عنوان عایق اضافی برای دمای بدنشان عمل کند. در این حالت چاق به نظر می رسند و کاملاً گرمشان است.

– دیدن این صحنه که پرنده روی یک پای خود ایستاده یا قوز کرده تا با پرهایش هر دو پا را بپوشاند اصلاً غیر عادی نیست. همچنین پرندگان می توانند نوک یا منقارشان را در شانه هایشان فرو کرده و هوای گرم بدنشان را تنفس کنند.

– در روزهای گرم زمستان پرندگان از گرمای خورشید بهره می برند. آن ها پشت به آفتاب کرده و پرهایشان را کمی باز می کنند؛ تا آفتاب پوست و پرهایشان را به طور موثرتری گرم کند. در این حالت پال ها و دمشان پرحجم تر و گسترده تر می گردد.

– پرندگان برای بالا بردن متابولیسم بدنشان و تولید گرمای بیشتر به عنوان راه حلی موقتی، برای مقابله با سرما می لرزند. اگر چه لرزش، کالری بالایی می خواهد اما راهی موثر برای گرم کردن بدن برای مدتی کوتاه در سرمایی بسیار شدید است.

– بسیاری از پرندگان کوچک مثل سیالیا، چیکادی، چرخ‌ ریسک و انواع گنجشک سانان شب ها در محل کوچکی مثل درخت، جعبه، درختچه و … در گروه های بزرگ در کنار هم جمع شده و گرمای بدن خود را به اشتراک می گذارند.

حتی پرندگان تنها که این کار را انجام نمی دهند، مکان هایی را برای گذراندن شب انتخاب می کنند که ممکن است گرمای خورشید در آن نفوذ کرده و آن را گرم نگه داشته باشد.

بسیاری از پرندگان برای حفظ انرژیشان در طول شب های سرد زمستان، خود را به حالت سستی یا به اصطلاح Torpor در می آورند. تورپور حالتی است که در آن وقتی دمای بدن پایین است متابولیسم کاهش می یابد. بنابراین به کالری کمتری برای حفظ دمای بدن لازم است و در نتیجه انرژیشان حفظ می شود. بسیاری از پرندگان می توانند دمای بدنشان را چند درجه ای کاهش دهند، اما در مورد پرنده های حاره ای این کاهش تا 50 درجه است.

این حالت سستی می تواند تا حدی برای پرندگان خطرناک باشد. زیرا واکنششان را نسبت به شکار کمتر می کند. با این حال بسیاری پرندگان از آن به عنوان یک روش برای زنده ماندن در دمای پایین استفاده می کنند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با پرندگان به دست آورید، مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> چگونه پرندگان خانگی را حمام کنیم؟ <<<

>>> روش های نگهداری طولانی مدت اجزای بدن پرندگان <<<

>>> دلیل آواز خواندن پرندگان ماده چیست؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دافنه

ببخشید بلدرچین بیماری هایش را منتقل نمی‌دهد

عرفان

سلام هیچ بیماری از بلدرچین به انسان منتقل نمیشود ولی بیماری از انسان به بلدرچین منتقل میشود.

دکمه بازگشت به بالا