سلامتورزش

معرفی ورزش های مناسب برای جلوگیری از لخته شدن خون

به گفته ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، میزان مرگ و میر سالانه ی افراد در اثر لخته شدن خون بیشتر از سرطان پستان، HIV و حتی تصادفات رانندگی است. بعضی عوامل مانند سن، وزن و سلامت کلی بدن می توانند شما را در معرض ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) یا همان لخته شدن خون قرار دهند. عدم درمان آن باعث می شود یک تکه لخته خون در بدن حرکت کند و مثلاً با رفتن به شش موجب آمبولی شش شود. لذا جلوگیری از بروز این مشکل به خصوص برای افرادی که زمینه ی ابتلا به آن را دارند بسیار اهمیت دارد.

جلوگیری از لخته شدن خون در حین سفر

1- در حالی که نشسته اید، پاها را مداوم و مکرراً به سمت جلو باز و بسته کرده و در آن ها کشش ایجاد کنید.

به خصوص اگر در مسافت طولانی سفر می کنید، حتماً باید با این کار جریان خون طبیعی در پاهایتان را حفظ کنید.

– برای این کار یکی از پاها را باز کرده (زانو صاف شود) و قوزک پا را به سمت خودتان خم کنید؛ به طوری که انگشتان پا به سمت خودتان باشد. سپس چند ثانیه ای این حالت را حفظ کرده و برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

– زانو را داخل شکم و روی قفسه سینه جمع کرده و 15 ثانیه نگه دارید. سپس آن را رها کرده و برای پای دیگر تکرار کنید. این حرکت را هر دفعه 10 بار انجام داده تا خون در پاها گردش یابد.

– اگر فضای کافی داشتید، پاها و ران ها را باز کرده و آرنجتان را روی ران بگذارید. سپس به آرامی به جلو خم شده تا کشش را در ران ها احساس کنید. 10 تا 30 ثانیه این حالت را حفظ کنید.

1 جلوگیری از لخته شدن خون

2- بلند شوید و راه بروید.

به هر شکلی که مسافرت کنید (قطار، هواپیما، اتوبوس یا اتومبیل)، نشستن طولانی مدت، گردش خون در پاها را کاهش داده و احتمال لخته شدن خون بیشتر می شود. به خصوص اگر یکی از پاها را روی پای دیگری بیندازید. بنابراین حداقل هر یک ساعت یکبار بلند شده و قدم بزنید. زمانی هم که نشسته اید پا را روی پا نیندازید.

3- همیشه در سفر شلوار و کفش های گشاد و راحت بپوشید. در حالی که نشسته اید، از زانو به پایین، پاها را در جهت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید؛ یا سینه ی پا را محکم به زمین فشار داده و عضلات پا را فعال نگه دارید.

این گونه گردش خون در پاهایتان افزایش می یابد.

2 جلوگیری از لخته شدن خون


می توانید برای آشنایی با ویژگی های شلوار مناسب سفر به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> ویژگی های شلوار مناسب برای سفر <<<


4- اگر رانندگی می کنید، حداقل یک ساعت یکبار به مدت 5 دقیقه پیاده شده، قدم بزنید و به پاهایتان نرمش دهید.

در سفرهای جاده ای ممکن است مشکل لخته شدن خون اصلاً به وجود نیاید، اما در خودروی شخصی به خصوص در مسافت های طولانی، خطر کاهش گردش خون در پاها بیشتر است.

5- عواملی که باعث افزایش ریسک لخته شدن خون در حین سفر می شوند را بشناسید.

افرادی که عوامل زیر در آن ها وجود دارد بیشتر در معرض خطر می باشند.

– افرادی که در طول سه ماه گذشته جراحی یا آسیب روی پاهایشان به وجود آمده که از قدرت حرکت پا کاسته است.
– سابقه شخصی یا خانوادگی لخته های خون
– چاقی
– سیگار کشیدن
– سن بیش از 40 سال
– تغییرات هورمونی، از جمله استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری، درمان های هورمونی، بارداری

6- علائم لخته شدن خون را بشناسید.

اگر جزو افرادی هستید که ساعت های بسیار طولانی می نشینید؛ خطر لخته شدن خون در شما بیشتر است.

– اگر متوجه تورم در پا یا بازو شدید، نشان می دهد که شما یک لخته خون دارید. به خصوص اگر تنها یک پا یا یک بازو تورم داشته باشد و دیگری دارای ظاهری نرمال باشد.

– در اطراف لخته خون ممکن است پوست قرمز، گرم و دردناک باشد. اگر تورم یا قرمزی وجود ندارد، اما در پا یا بازو احساس درد وجود دارد که علتی در آن نمی بینید، ممکن است لخته خون داشته باشید.

– اگر متوجه ضربان قلب نامنظم یا سریع، درد قفسه سینه، دشواری تنفس یا سرگیجه شدید، ممکن است آمبولی ریه داشته باشید. درمان فوری آن را دنبال کنید.

ورزش هایی برای بعد از جراحی جهت جلوگیری از لخته شدن خون

– چند روز پس از جراحی قادر خواهید بود پیاده روی های کوتاهی را انجام دهید.

این کار به شما اجازه می دهد به فعالیت بدنی نرمال خود بازگشته و بعد از آن به تدریج ورزش های هوازی انجام دهید. ورزش های هوازی گردش خون را بهبود بخشیده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. از پیاده روی های بسیار کوتاه شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهید. انتظار نداشته باشید که به سرعت به سطح فعالیتی بازگردید که قبل از جراحی می توانستید انجام دهید. بدن شما در حال بهبودی است و از انرژی خود برای درمان استفاده می کند.

– اگر دچار تنفس مشکل، احساس درد یا تنگی نفس در سینه خود شدید، فوراً پیاده روی را متوقف کنید.


همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس می توانید با ورزش های مناسب بعد از آنژیوپلاستی قلب آشنا شوید.

>>> ورزش های مناسب بعد از آنژیوپلاستی قلب <<<


جلوگیری از لخته شدن مجدد خون، بعد از سپری کردن این بیماری:

1- ممکن است بعد از عمل جراحی یا بهبود بیماری لخته خون، مجدداً به آن دچار شوید.

لذا برای جلوگیری از این امر، زمانی که دراز کشیده اید، پاهایتان را مانند تصویر بالا ببرید، چند دقیقه ای نگه دارید و نفس عمیق بکشید. سپس آرام پاها را پایین آورده تا گردش خون در پاها افزایش یابد. سعی کنید این حرکت را روزی سه یا چهار بار انجام داده و هر بار 10 تا 20 بار پاها را بالا ببرید.

3 جلوگیری از لخته شدن خون

2- اگر برای درمان بیماری لخته شدن خون جراحی کرده اید، حتماً به بدنتان فرصت بهبود و بازیابی را بدهید و ورزش را زود شروع نکنید. در این موارد حتماً مشورت و توصیه ی پزشک را در نظر داشته باشید.

3- شنا کنید.

شنا نیز باعث افزایش گردش خون در بدن می شود. حتی اگر شناگر حرفه ای نیستید، افتادن در آب و دست و پا زدن و غلطیدن نیز گردش خون را افزایش می دهد. اما یادتان باشد قبل از شنا نیز با پزشک مشورت کنید.

4- حداقل هر یک ساعت یکبار بایستید و دو ساعت یکبار راه بروید.

همان طور که گفته شد، اگر به تازگی از بیماری لخته شدن خون خلاص شدید، احتمال وقوع دوباره آن نیز وجود دارد. بنابراین اگر سفر می کنید یا شغلتان به گونه ای است که دائماً نشسته اید، ایستادن و راه رفتن را فراموش نکنید و سعی کنید در طول روز فعال باشید.

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لخته خون، مقالات “روش های طبیعی کاهش پلاکت خون و جلوگیری از ایجاد لخته خونی” و “چگونگی کاهش سرعت رسوب گلبول های قرمز” را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا