زیباییسلامت

چگونه از روغن اسطوخودوس برای سلامت پوست استفاده کنیم؟

اسانس اسطوخودوس خواص و فواید زیادی برای پوست دارد. از جمله این خواص می توان به کاهش آکنه و درمان مسائل پوستی، مثل خارش و خشکی پوست سر اشاره کرد. از آنجایی که هیچ تضمینی برای بی خطر و کارا بودن روغن لاوندر (روغن اسطوخودوس) برای همه ی افراد وجود ندارد، در استفاده از آن مراقب باشید. قبل از استفاده این روغن، آن را (به صورت رقیق شده که در ادامه گفته می شود) در قسمت کوچکی از پوست تست کرده و اگر در طول 24 ساعت حساسیت یا مشکلی پیش نیامد از آن برای پوست استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کرده و هرگز روغن اسطوخودوس را به صورت مستقیم و بدون رقیق کردن روی پوست نزنید.

روش های مختلف استفاده از روغن اسطوخودوس برای پوست:

1 استفاده از روغن اسطوخودوس برای پوست

1- ماسک صورت جو دوسر تهیه کنید.

ماسک جو دوسری که حاوی اسطوخودوس باشد، می تواند بعد از گذراندن یک روز طولانی در آفتاب، پوست را احیا کند. برای تهیه ی این ماسک، یک سوم پیمانه باتر میلک را با ¼ پیمانه آرد ذرت، یک پیمانه جو دوسر و یک سوم پیمانه اسطوخودوس خشک شده مخلوط کنید. سپس هربار برای استفاده، دو قاشق از مخلوط به دست آمده را با ¼ قاشق چایخوری عسل و دو قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید. مقداری آب که حالت خمیری به ترکیب بدهد نیز به آن اضافه کنید.

ماسک را به مدت یک دقیقه روی پوست بزنید، سپس با آب گرم بشویید.


برای اطلاع از نحوه ساخت ماسک صورت با برگ درخت چریش به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ساخت ماسک صورت با برگ درخت چریش <<<


2- در حمام از اسطوخودوس استفاده کنید.

اگر پوستتان خشک است و می خارد، یک حمام اسطوخودوس و جو را امتحان کنید. برای این کار تنها به مقداری اسطوخودوس خشک، بلغور جو و کیسه ی موسلین یا یک عدد جوراب تمیز نیاز دارید.

– دو قاشق غذاخوری جو و دو قاشق غذاخوری اسطوخودوس خشک را در کیسه یا جوراب بریزید.

– وان حمام را با آب گرم پر کرده و کیسه را در آن بگذارید و تا هر زمان که می توانید در وان بخوابید.

3- ماسک صورت عسل و اسطوخودوس

 ماسک صورتی که با عسل و اسطوخودوس ساخته شود، می تواند پوستتان را تمیز و با طراوت کند. برای تهیه ی این ماسک، سه قطره اسانس روغنی اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ماسک برای مرطوب کردن پوست خشک بسیار عالی است. برای استفاده، پوست را تمیز شسته و اجازه دهید کمی رطوبت داشته باشد. ماسک را به صورت زده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید.


برای تهیه ماسک صورت شیر و عسل، می توانید مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> خواص و طرز تهیه ماسک صورت شیر و عسل <<<


4- مرطوب کننده ی بدن

ترکیب اسطوخودوس با کره شیا، روغن نارگیل، موم زنبور عسل و روغن ویتامین E می تواند یک مرطوب کننده عالی برای بدن باشد. به خصوص اگر بخواهید خشکی پوست را درمان کنید.

برای تهیه: دو قاشق غذاخوری کره شیا، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق چایخوری موم زنبور عسل را در یک ظرف شیشه ای بریزید. ظرف را روی قابلمه آب جوش بگذارید تا مواد ذوب شده و در هم ترکیب شوند. سپس نصف قاشق چای خوری روغن ویتامین E و 5 تا 10 قطره روغن اسطوخودوس را اضافه کرده و اجازه دهید مواد به مدت یک شب سرد شوند. سپس از آن به عنوان کرم مرطوب کننده بدن استفاده کنید.

برای درمان بریدگی و زخم ها:

1- روغن اسطوخودوس را قبل از زدن به پوست رقیق کنید و هرگز آن را مستقیم روی پوست نزنید، زیرا باعث واکنش بد پوست، سوزش و بثورات می شود.

بنابراین برای استفاده روی پوست آن را در روغن حاملی مثل روغن زیتون یا کانولا ترکیب کنید. به گونه ای که تنها 2% ترکیب، روغن اسطوخودوس باشد (یعنی 12 قطره روغن اسطوخودوس در 1 اونس روغن حامل). می توانید از لوسیون و کرم مرطوب کننده هم به عنوان روغن حامل یا رقیق کننده استفاده کنید.

بعد از اینکه ترکیب گفته شده را تهیه کردید:

2- از آن برای درمان آکنه استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری است و از این نظر در درمان آکنه و جوش موثر می باشد. همچنین می توانید برای تاثیر بیشتر، آن را با روغن هازل ترکیب کرده و برای درمان جوش استفاده کنید. برای استفاده، توپ پنبه را به آن آغشته کرده و روی جوش ها بزنید. فقط قبل از استفاده پوست صورت را خوب بشویید.

همچنین می توانید از روغن میخک برای درمان آکنه استفاده کنید.

3- روغن اسطوخودوس را به زخم بمالید.

با توجه به خواص ضد باکتریایی که دارد، برای درمان زخم موثر است. همچنین چیزهایی مانند نیش حشرات و دیگر عوامل تحریک کننده پوست، به روغن اسطوخودوس رقیق شده به خوبی پاسخ می دهند.

پس مقداری از روغن رقیق را روی زخم، تاول و نقاط تحریک شده ی پوست بمالید تا زودتر بهبود یافته و از ایجاد اسکار جلوگیری شود.

4- اگر پوست سرتان خشک است و می خارد، از شامپو یا نرم کننده خود به عنوان رقیق کننده روغن اسطوخودوس استفاده کرده و با ترکیب روغن در آن ها، خشکی و خارش پوست سرتان را درمان کنید.

*** توجه داشته باشید که به هیچ وجه از روغن اسطوخودوس برای کودکان و در دوران بارداری استفاده نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا