تغذیهسلامت

پودر کلاژن و ژلاتین چیست و چگونه باید از آن استفاده شود؟

پودر کلاژن و ژلاتین چیست؟

کلاژن ماده ای است که اگر آن را مصرف کرده باشید فواید آن را در پوست، مو و ناخن دیده اید.

به طور خلاصه، کلاژن یک پروتئین نامحلول می باشد که یک سوم پروتئین بدن و 70 درصد پروتئین پوست ما را تشکیل می دهد. اکثر مردم با نقش آن در زیبایی پوست آشنایی دارند. به همین دلیل از این ماده در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. اما کلاژن علاوه بر خواصی برای زیبایی، خواص و فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد.ّ

1 طرز استفاده از کلاژن و ژلاتین

مولکول کلاژن، پروتئینی پیچیده است که از هزاران آمینو اسید تشکیل شده؛ پرولین، گلیسین و هیدروکسی پرولین اصلی ترین آن هاست. کلاژن نوع یک یعنی نوعی که در بدن یافت می شود، کلاژنی بسیار قوی بوده که برای تولید سلول سالم، مفاصل، بافت هم بند و… ماده ای اساسی است.

اسیدهای آمینه ی موجود در ژلاتین و کلاژن، فواید زیادی برای بدن دارند ازجمله:

– حمایت از سلامتی پوست، مو و ناخن
– افزایش انعطاف پذیری پوست و کاهش علائم پیری
– سلامت مفاصل
– بهبود گوارش
– منبع عالی پروتئین

نکته ی مهم این است که این اسیدهای آمینه از استخوان و غضروف ها (معمولاً گاوها) به دست آمده و در گوشت ماهیچه ای وجود ندارد و از آن جایی که ما گوشت را بیشتر از استخوان و غضروف مصرف می کنیم، ژلاتین و کلاژن کافی در رژیم غذاییمان وجود ندارد.

چگونه دریافتی کلاژن را افزایش دهیم؟

همه ی محصولات مراقبتی که برای پوست استفاده می کنید دارای مقدار کلاژن کافی برای پوست نیستند و این به این دلیل است که ملکول های کلاژن آن قدر بزرگ هستند که نمی توانند از طریق پوست جذب شوند. البته این موضوع به این معنا نیست که محصولات بهداشتی و مراقبتی حاوی کلاژن برای پوست مفید نباشند بلکه منظور این است که کلاژن باید به صورت خوراکی مصرف شده و از داخل بدن جذب شود.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با فواید مصرف کلاژن خوراکی به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> فواید مصرف کلاژن خوراکی <<<


راه های دریافت کلاژن عبارت اند از:

منابع طبیعی ژلاتین:

کلاژن (و ژلاتین که به صورت مکمل پخته می شوند) به طور طبیعی در گوشت هایی با کیفیت بالا که حاوی پوست یا استخوان باشند، یافت می شود. اگر تا به حال استخوان را در آب پخته و بعد از سرد شدن آن متوجه شدید که مانند ژله شده است، به خاطر وجود ژلاتین کلاژنی است که به صورت طبیعی در استخوان ها و بافت های هم بند موجود است.

پودرهای ژلاتین نیز به ازای هر قاشق چایخوری، حاوی 6 گرم پروتئین می باشند. می توانید برای دریافت خواص این نوع پروتئین آن ها را تهیه کرده و در دستورهای غذایی مختلف یا با آب گرم نوش جان کنید.

منابع طبیعی کلاژن:

کلاژن نیز دارای ویژگی های مشابه زیادی مانند ژلاتین است. وقتی به دلایلی مثل رژیم غذایی و کهولت سن کمبود کلاژن داشته باشیم باید از راه هایی آن را به بدن برسانیم.

کلاژن و ژلاتین ممکن است مشابه باشند اما به یکدیگر تبدیل نشده و هر کدام مزایا و خواص خودش را دارد. بعضی از افراد مخصوصاً کسانی که مشکلات گوارشی دارند تا زمانی که مشکلشان حل نشود نمی توانند از ژلاتین خالص استفاده کنند. یعنی به هیچ وجه نمی توانند از پودرهای خوراکی کلاژن که کلاژنی خالص است، استفاده کنند و باید همان آبگوشت استخوان بخورند.

چگونه از کلاژن هیدرولیزات و پودر ژلاتین استفاده کنیم؟

مطلوب ترین منبع کلاژن و ژلاتین، آبگوشت استخوان است. اما اگر استفاده و دسترسی همیشگی به آن ممکن نباشد، پودر ژلاتین و کلاژن نیز بهترین گزینه ها هستند که اغلب می توان به جای استخوان از آن ها استفاده کرد.

استفاده از پودر ژلاتین

ژلاتین نه تنها به خاطر فواید و خواص عالی خود مفید می باشد بلکه به خاطر خاصیت ژله ای مانند که در غذاها ایجاد می کند، بسیار پرطرفدار است. استفاده از آن برای ساخت ژله، مارشمالو و دیگر محصولات غذایی نتایج بسیار خوب و جذابی خواهد داشت. پس تا جایی که امکان دارد و در هر دستور غذایی که پودر ژلاتین وجود دارد، از پودر ژلاتین استفاده کرده و آن را حذف نکنید. تنها نقطه ضعف پودر ژلاتین این است که فقط می توان آن را در مایعات گرم استفاده کرده و در نوشیدنی ها سرد قابل حل نیست.

پودر کلاژن هیدرولیز شده

پودر ژلاتین ژل مانند نبوده و مانند ژلاتین نمی شود. و به راحتی هم در آب گرم و هم در آب سرد حل می شود. می توانید به راحتی آن را از داروخانه ها تهیه کرده و با اضافه کردن آن به قهوه، دمنوش های گیاهی، اسموتی و… از مزایا، فواید و خواص آن بهره مند شوید. پودر ژلاتین نه تنها خواص مفیدش را به شما هدیه می دهد بلکه بافت کرمی و خامه ای زیبا و خوشمزه ای را به خوراکتان اضافه می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا