زیباییسلامت

فواید، عوارض جانبی و موارد مصرف فرولیک اسید برای پوست

فرولیک اسید چیست؟

فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان گیاهی بوده که موارد استفاده آن در درجه ی اول در محصولات آرایشی مراقبتی ضد پیری است.

این ماده به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی زیر یافت می شود:

– سبوس
– جو
– برنج
– بادمجان
– مرکبات
– هسته ی سیب

با توجه به توانایی که اسید فرولیک در مبارزه با رادیکال های آزاد و همچنین افزایش اثربخشی آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین های C، A و E دارد، توجه ها را به خود جلب کرده و از این رو ماده ای شناخته شده تلقی می شود.

اگر چه فرولیک اسید هم اکنون در محصولات مراقبتی پوست استفاده می شود اما متخصصان همچنان در تلاش هستند خواص و فواید دیگری برای آن یافته تا در موارد دیگری نیز بتوان از این ماده استفاده کرد.

امروزه اسید فرولیک، هم به صورت مکمل های خوراکی و هم به صورت سرم پوستی ضد پیری ارائه می شود. چرا که می تواند با رادیکال های آزادی که در مشکلات پوستی مثل لکه های ناشی از افزایش سن و چروکی نقش اساسی دارند مبارزه کند.

موارد استفاده از فرولیک اسید

مکمل های خوراکی آن برای مصارف روزانه تهیه شده است. برخی مطالعات نشان می دهند که اسید فرولیک برای افراد مبتلا به دیابت و هیپرتانسیون یا پرفشاری ریوی مفید است.

اما مکمل های اسید فرولیک به اندازه ی سرم های آن برای سلامت پوست مفید و موثر نیستند.

1 مزایا و مضرات فرولیک اسید برای پوست

همچنین اسید فرولیک برای حفظ مواد غذایی به صورت نگه دارنده نیز استفاده می شود. علاوه بر این برخی از داروسازها در ساخت بعضی از داروها این ماده را به کار می برند. برای موارد استفاده از این آنتی اکسیدان تحقیقات بسیار زیادی به طور گسترده ای انجام شده است و امروزه اسید فرولیک برای بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی نیز استفاده می شود.

مزایای اسید فرولیک برای پوست

در سرم های پوستی، اسید فرولیک تمایل دارد با سایر مواد تشکیل دهنده ی آنتی اکسیدانی سرم به ویژه ویتامین C جفت شده و وارد عمل شود. ویتامین C یک عنصر رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست در برابر پیری است. اما این ویتامین به تنهایی بسیار پایدار نبوده و به سرعت تجزیه شده و از بین می رود. به خصوص زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد. به همین دلیل است که سرم های ویتامین C معمولاً در بطری های مات و رنگی عرضه می شوند.

تصور می شود که اسید فرولیک به تثبیت ویتامین C کمک کرده و خاصیت فوتوپروتکشنی آن را افزایش می دهد.

فوتوپروتکشن یعنی توانایی در به حداقل رساندن آسیب های ناشی از نور خورشید. مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که اسید فرولیک هم این توانایی محافظتی را داشته و خاصیت فوتوپروتکشنی آن زمانی که در ترکیب با ویتامین های C و E قرار می گیرد دو برابر می شود. محققان می گویند این گونه ترکیبات آنتی اکسیدانی بیماری ها و پیری پوست و سرطان پوست را در آینده کاهش خواهد داد.

آیا این اسید فرولیک مضرات و عوارض جانبی هم دارد؟

به طور کلی، اسید فرولیک برای اکثر پوست ها ایمن است. با این حال اگر پوست حساسی دارید توصیه می شود مقدار کمی از محصول را قبل از استفاده مانند هر محصول مراقبتی دیگری روی قسمت کوچکی از پوست تست کرده و در صورت عدم بروز مشکل از آن استفاده کنید. زیرا احتمال بروز یک واکنش آلرژیک وجود دارد. این موضوع به خاطر عناصری است که اسید فرولیک از آن ها گرفته شده است. مثلاً اگر به سبوس حساسیت داشته باشید ممکن است به اسید فرولیک گرفته شده از آن نیز واکنش آلرژیک نشان دهید.

اگر هر کدام از موراد زیر برایتان اتفاق افتاد از محصولات حاوی اسید فرولیک استفاده نکنید.

– قرمزی
کهیر
– سوختگی و برجستگی های قرمز
– خارش
– پوسته پوسته شدن پوست

در پایان توصیه می کنیم که اگر می خواهید از خواص محافظتی پوست اسید فرولیک بهره مند شوید حتماً سرم هایی را انتخاب کنید که هم حاوی اسید فرولیک و هم ویتامین سی باشند.

برای استفاده از مکمل های آن نیز اگر مشکلی از لحاظ سلامتی دارید حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا