تغذیهسلامت

چگونه بفهمیم تاریخ انقضای شیر بادام گذشته و فاسد شده است؟

نحوه تشخیص شیر بادام فاسد و خراب

اگر چه همه ی افراد شیر فاسد شده را می توانند تشخیص دهند و ترش شدن شیر گاو بهترین نشانه برای خراب و فاسد شدن آن است، اما تشخیص فساد و منقضی شدن شیر بادام کمی سخت و دشوار است و اکثر افراد نمی دانند چه زمانی شیر بادام غیر قابل مصرف است. حتی برخی از افراد گمان می کنند شیر بادام هیچگاه خراب نمی شود، که تصور غلطی بوده و باید گفت شیر بادام نیز مانند تمام شیرهای دیگر و سایر محصولات لبنی و غیرلبنی تاریخ انقضا داشته و خراب و فاسد می شود. اما چگونه باید یک شیر بادام سالم را از شیر بادام فاسد تشخیص داده و چه زمانی باید شیر بادام را دور ریخته و به هیچ وجه از آن استفاده نکنیم؟

2 تشخیص شیر بادام فاسد

اولین نشانه ی فساد شیر به این مسئله بستگی دارد که آیا شیر تازه بوده و به صورت خانگی تهیه شده یا صنعتی بوده و از فروشگاه ها خریداری شده است. اگر شیر بادام را خودتان تهیه کرده و یا از مغازه هایی که به صورت سنتی (و نه صنعتی و کارخانه ای) آن را تهیه می کنند خریداری کرده اید، باید بدانید که تاریخ انقضای این شیر بین 5 تا 7 روز می باشد. بعد از گذشت هفت روز، شیر بوی بدی گرفته و رفته رفته دلمه می شود. در این زمان توده هایی را می توانید روی آن مشاهده کنید. قطعاً اگر از شیر بادام استفاده کرده باشید این مرحله را به وضوح دیده اید.

شیرهایی که به صورت صنعتی (کارخانه ای) تهیه شده و عرضه می گردند، معمولاً پاستوریزه می شوند. بدین معنا که در دمای 280 درجه ی فارنهایت گرم شده و بلافاصله و به سرعت خنک می گردند. این فرآیند عمر مفید شیر را افزایش می دهد. شیر بادام هایی که درون پاکت ها بسته بندی می شوند پس از باز شدن، باید ظرف مدت 7 روز مصرف کرد؛ که اغلب هم این مدت مصرف روی پاکت ثبت می شود. این نوع شیر بادام را می توان تا زمانی که باز نشده است در دمای اتاق نگهداری کرد. اما بعد از باز شدن باید درون یخچال گذاشته و ظرف مدت 7 روز مصرف گردد. دستورالعمل مصرف شیر بادام های صنعتی یعنی تاریخ انقضا، مدت مصرف و نحوه ی نگهداری آن ها روی بسته بندی ثبت می شود. اما با این حال بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده و دستورالعمل های ثبت شده روی بسته بندی، باز هم می توان تا مدتی شیر بادام را مصرف کرد. البته تا زمانی که بوی بدی گرفته، بافت آن غلیظ و ضخیم شده و دَلَمه هایی در آن دیده شود. در این حالت مزه ی آن نیز ترش می شود. خوردن این شیر خطرناک بوده و حتما باید دور ریخته شود.

بهترین روش نگهداری شیر بادام

برای این که شیر بادامتان بیشترین عمر را داشته و فوراً فاسد و خراب نشود، آن را در ته یخچال و در کنار دیواره ی پشتی آن، یعنی جایی که سردترین نقطه ی یخچال بوده و دما پایدارتر است، بگذارید. این دمای کنترل شده به حفظ تازگی شیر کمک می کند.

اگر متوجه شدید لایه ای مثل سر شیر روی آن ایجاد شده است، بدانید که کاملاً طبیعی بوده و نشانه ی فساد شیر نیست. آن را تکان داده و هم بزنید. اگر بافت آن یک دست شد، یعنی شیر سالم بوده و قابل مصرف است. اما اگر بعد از تکان دادن باز هم لایه به صورت دلمه در شیر موجود بود، شیر فاسد شده و باید دور ریخته شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا