تغذیه

معرفی 10 ماده غذایی که هرگز فاسد و خراب نشده و انقضا ندارند

مواد غذایی که هیچگاه فاسد نمی شوند

تاریخ انقضای مواد مختلف یعنی انواع خوراکی ها، نوشیدنی ها و… بسته به نوع ماده ی غذایی، فرآیند تهیه و بسته بندی با یکدیگر فرق دارند. به همین دلیل است که تاریخ انقضای اکثر مواد را نمی توانیم خودمان تشخیص دهیم. در این میان برخی از مواد غذایی نیز هستند که یا تاریخ انقضا نداشته یا تاریخشان پاک می شود. برای همین اکثر خانم ها نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند. بنابراین آن ها را دور می ریزند. باید گفت که در مواردی، برخی مواد را تا مدتی بعد از تاریخ انقضا هم می توان مصرف کرد. زیرا اکثر تولیدکنندگان با اعلام تاریخ انقضا، مدت زمانی که می توان از آن ماده بیشترین استفاده را برده و بهترین کیفیت را دریافت کرد، در بازه ی یک تاریخ نشان می دهند و گذشتن تاریخ انقضا به معنای خطرناک بودن ماده برای بدن نیست.

ما در اینجا 10 نوع از مواد غذایی را معرفی خواهیم کرد، که حتی اگر تاریخ انقضای آنها هم گذشته باشد، هرگز خراب و فاسد نشده و می توان بصورت مادام العمر از آن ها استفاده کرد. پس با فن تریکس همراه باشید تا به اشتباه اینگونه مواد را دور نریزید.

1- عسل

عسل از جمله موادی است که هرگز و تحت هیچ شرایطی خراب نشده و بصورت مادام العمر می توان از آن نگهداری و استفاده کرد. البته عسلی که طبیعی باشد. این ماده باارزش ممکن است تغییر رنگ داده و بافتی کریستالی پیدا کند، اما به هیچ وجه فاسد نبوده و می توان آن را خورد. بافت کریستالی آن را نیز می توان با گرم کردن ظرف عسل از بین برد.

به یاد داشته باشید که اگر عسل طبیعی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار باشد، باید بصورت یکدست کریستالی شود. نه اینکه شکرک زده و ته نشین کند. از جمله عسل های مرغوب موجود در ایران می توان به عسل طبیعی تولید شده در مرتفع ترین شهر ایران یعنی فریدونشهر که ارتفاع مرکز این شهر 2530 متر از سطح دریا می باشد، اشاره کرد. البته باید توجه داشت که به میزان کیفیت اینگونه عسل ها، مبلغ بیشتری نیز هزینه خواهد شد.

1 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

2- برنج

حتی اگر یک من گرد و خاک هم روی کیسه ی برنج نشسته و سال ها از خریداری آن گذشته باشد، برنج داخل کیسه مانند روز اول سالم است. این مسئله برای همه ی انواع برنج به استثنای برنج قهوه ای صدق می کند. برنج قهوه ای دارای درصد بالایی روغن بوده که همان باعث فاسد شدن برنج می گردد. انواع دیگر برنج را در ظرفی درب بسته به طوری که حشرات در آن نفوذ نکنند، می توان نگهداری کرد.

2 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

3- سرکه ی سفید

می توانید هر مقدار از سرکه سفید را که دوست دارید خریداری کرده و اصلاً نگران خراب شدن آن نباشید. سرکه ی سفید هم از جمله موادی است که هرگز خراب و فاسد نشده و مادام العمر مانند روز اول تازه باقی می ماند.

3 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

4- نمک

نمک های موجود در منزلتان از هر نوعی که باشد: نمک دریا، کوشر یا نمک معمولی آشپزخانه، هیچگاه خراب نشده و مانند روز اول تازه و سالم باقی می ماند. پس چه نمک تاریخ انقضا داشته و یا گذشته باشد و یا حتی تاریخی روی آن نخورده باشد نیز قابل استفاده بوده و نباید آن را دور بریزید.

4 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

5- نشاسته ی ذرت

نشاسته ی ذرت را اگر در ظرفی درب بسته ریخته و در مکانی خشک و خنک بگذارید، هیچ گاه خراب و فاسد نشده و مادام العمر می توان از آن نگهداری کرد. یک بار برای همیشه آن را خریداری کرده و تا سال ها از آن استفاده کنید.

5 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

6- شکر

شکر ماده ای است که گرچه شکل ظاهری خود را از دست می دهد و بعد از گذشت زمان گلوله گلوله می شود، اما هیچ گاه خراب و فاسد نمی گردد. زیرا محیط را برای رشد باکتری ها فراهم نمی کند. یعنی ماهیت شکر به گونه ای است که هیچ باکتری نمی تواند در آن رشد کرده و آن را خراب و فاسد کند. فقط باید آن را در ظرفی درب بسته ریخته تا از نفوذ حشرات و رطوبت به آن جلوگیری شود.

6 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

7- شراب

شراب در مکان هایی تاریک و خنک تا هر زمان که لازم باشد نگه داشته شده و به هیچ وجه خراب و فاسد نمی شوند. در کشورهای خارجی شراب را در مکان هایی مخصوص نگه داشته و نسل به نسل آن را منتقل می کنند. البته به مرور زمان بوی خود را از دست می دهد اما نه به میزان قابل توجهی.

7 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

8- لوبیای خشک شده

لوبیای خشک از هر نوعی که باشد طول عمری طولانی داشته و می توان آن را مادام العمر نگهداری کرد. البته هر چه زمان می گذرد لوبیاها سفت و دیرپز می شوند و گاهی بعد از گذشت یک تا دو سال، بعد از پخت به نرمی که باید باشند در نمی آیند. اما اصلاً ارزش غذایی خود را از دست نمی دهند. بنابراین می توان گفت عمر مفید آن ها نامحدود است.

8 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

9- پودر قهوه

علی رغم تاریخ انقضایی که روی پودرهای قهوه می خورد، قهوه اگر در فریزر چه در ظرفی در بسته و مهرموم شده و چه به صورت باز نگهداری شود، عمری بسیار طولانی داشته و هرگز خراب نمی شود.

9 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

10- شیره ی درخت افرا

شیره ی درخت افرا که به شربت افرا، عسل یا سیروپ افرا نیز معروف است، طی فرآیندهایی از این درخت به دست می آید. مزه ای شیرین شبیه به عسل داشته و به دلیل خواص و ارزش غذایی که دارد مورد استفاده اغلب مردم قرار می گیرد. این ماده را نیز اگر مانند پودر قهوه در فریزر قرار دهید می توانید مادام العمر از آن نگهداری کنید.

10 ده مورد مواد غذایی فاسد نشدنی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
huffpost




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
10 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سپیده

پودر کاسترد تا چند وقت بعداز انقضا قابل استفاده است؟

امین حسینی

جالب بود من فک می کردم فقد نمک فاسد نمیشه

😺

نشاسته و ژلاتین خراب میشه اگه تاریخش گذشته؟ نمیشه استفاده کرد؟

بهنام

سلام پودر کاسترد ک داخلش نشاسته ذرت هم هس ۵ ماهه از تاریخش گذشته میشه مصرف کرد؟

ابوذر زارع

سلام وقت بخیر
آیا شیره شکر خراب می شود ؟
اگر یکسال گذشته باشد در بطری پلاستیکی بوده و اکنون کمی بو بدهد اما طعمش تغییر نکرده باشد .
ممنون میشم پاسخگو باشید

عبدالله

سلام و با تشکر از شما

گلناز مطلبی

نشاسته گل چی تو بسته بندیش مونده و یکسال از تاریخ انقضاش رد شده میشه استفاده کرد ؟؟؟

حسن

بسیار عالی

رضا

سلام واقعا قهوه و نسکافه اگر تاریخ گذشته باشد مسمومیت غذایی و یا ضرر ندارد

کاربر ناشناس

سلام. نخیر این دو ماده فاسد نمی شن

دکمه بازگشت به بالا