تغذیهسلامت

خواص، فواید و نحوه استفاده از قارچ یال شیر

قارچ یال شیر چیست؟

Lion’s mane یا Hericium erinaceus یا همان قارچ یال شیر یکی از جالب ترین گونه های قارچی بوده که زیبایی، خواص، فواید و مزیت های سلامتی فراوان آن بر جذابیت این قارچ افزوده است. در آسیا قرن هاست که از آن در موارد دارویی استفاده می کنند. اگرچه قارچ یال شیر بومی آمریکای شمالی، اروپا و آسیا است اما شهرت خود به عنوان قارچ دارویی را از آسیا به دست آورده.

1 خواص و فواید قارچ یال شیر

یکی از دلایلی که شما این قارچ را در فروشگاه ها نمی بینید ظاهر عجیب و غریب، پرزدار و پشمالوی آن بوده که گذاشتن آن در مغازه برای فروش چندان جالب نیست. به همین دلیل اغلب آن را خرد کرده و به صورت بسته بندی به فروش می رسانند. حتی خشک شده ی آن در عطاری ها یافت می شود.

به لطف ظاهر عجیب این قارچ، آن را به نام های مختلفی می شناسند. از جمله: کله گوسفندی، قارچ دندان ریشو، سر میمون، پوم پوم، قارچ ریش دار و …

خواص و فواید قارچ یال شیر

در اوایل سال 450 قبل از میلاد، پزشک یونانی به نام Hippocrates (پدر پزشکی مدرن) قارچ ها را به عنوان عوامل ضد التهاب قوی تشخیص داد. اما شهرت قارچ یال شیر، به خاطر اثرات بسیار مثبت آن بر سیستم عصبی مرکزی است.

قرن هاست که در طب چینی از این قارچ در موارد زیر استفاده می شود:

– تقویت طحال
– تغذیه ی روده
– به عنوان داروی ضد سرطانی
– بالا بردن هضم
– افزایش توانایی و قدرت
– کمک به زخم معده و دردهای مزمن معده

همچنین احتمال می دهند که برای بی خوابی، ضعف و کمبود انرژی نیز مفید می باشد.

قارچ یال شیر چگونه بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد؟

1- تقویت حافظه و تمرکز

تحقیقات نشان می دهد که قارچ یال شیر با تحریک فاکتورهای رشد عصبی (NGF) به تقویت تمرکز کمک می کند. NGF یک نوروپپتید است که به تنظیم رشد، نگهداری، تکثیر و بقای سلول های عصبی و نورون ها کمک می کند. این نورون ها پیام رسان هایی هستند که اطلاعات را از مغز به سایر قسمت های بدن ارسال کرده و پردازش می کنند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که این قارچ می تواند به بهبود حافظه تصویری و کوتاه مدت نیز کمک کند.

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که قارچ یال شیر در بهبود شناخت افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف نیز موثر بوده و اگر به صورت منظم مصرف شود، تاثیرات خود را نشان خواهد داد.

2- افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

اضطراب و افسردگی، یکی از شایع ترین بیماری های روحی بوده که امروزه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود ویتامین B12 عامل مهمی در افسردگی به شمار می رود. اما گفته می شود زمانی که ویتامین B12 هم موثر واقع نشد، قارچ یال شیر می تواند مشکل را برطرف کند.

هنگامی که فرد افسردگی و اضطراب دارد سیستم عصبی سمپاتیک او بیش از حد فعالیت داشته و عملکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک پایین است. قارچ یال شیر با تحریک NGF می تواند به بهبود تعادل سیستم عصبی مستقل و کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند.

3- امکان مهار بیماری های نورودژنراتیو را فراهم می کند.

توانایی تحریک NGF در این قارچ می تواند روی بیماری های نورودژنراتیو مثل آلزایمر، پارکینگسون و جنون بسیار موثر باشد. دیده شده که پلی ساکاریدهای موجود در این قارچ، محافظ نورون می باشند. علاوه بر این، رشد عصبی (فرآیند یادگیری و رشد نورون ها به عنوان پیام رسان) نیز بهبود می یابد.

تحقیقات نشان داده است که این قارچ علاوه بر حفاظت، به بهبود نورون های آسیب دیده نیز کمک کرده و ارتباط مجدد بین مغز و نخاع را به وجود می آورد. به همین دلیل ممکن است از گسترش بیماری پارکینسون جلوگیری کند.

4- التهاب را نیز کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان ها یک راه عالی برای مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب بوده که باعث بیماری می شوند. یک مطالعه نشان می دهد که قارچ یال شیر دارای بالاترین میزان غلظت آنتی اکسیدان ها است. مطالعه سال 2015 تایید کرد که قارچ یال شیر می تواند التهاب در بافت چربی را کاهش دهد.

دیگر دلایل استفاده از قارچ یال شیر

مبارزه با سرطان: قارچ یال شیر در مقابل برخی سلول های سرطانی فعال بوده و هیچ اثرات سمی برای بیماران ایجاد نمی کند. (مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.)

حمایت از سلامت قلب: مصرف این قارچ می تواند نسبت کلسترول خوب به بد را بهبود بخشد. همچنین می تواند تری گلیسیرید را در جریان خون کاهش داده تا خطر بیماری قلبی نیز کاهش یابد.

کاهش مشکلات معده: پلی ساکارید موجود در قارچ ممکن است در درمان مسائل معده مفید باشد.

بهبود سیستم ایمنی: این قارچ هنگامی که به موش های آلوده به سالمونلا داده می شود، پاسخ ایمنی ضد باکتریایی را افزایش می دهند. این موش ها پس از درمان با قارچ 3 برابر طول عمر بیشتری داشته اند. این امر ممکن است به دلیل تغییرات مفید در باکتری های روده باشد که سیستم ایمنی را تحریک می کند.

خطرات و احتیاط ها

قارچ یال شیر دارای اثر جانبی شناخته شده یا اثر سمیت نیست. با این وجود، قارچ ها به ایجاد واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی یا مشکلات تنفسی عادت دارند. بنابراین اگر به دیگر قارچ ها حساسیت دارید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

چگونه باید از قارچ یال شیر استفاده کرد؟

قارچ یال شیر مانند تمام قارچ های دیگر است. به دلیل بافت گوشت مانند آن، جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت بوده و به نظر می رسد که طبخ هر چیزی با آن خوشمزه باشد. برخی می گویند بافت شبیه به خرچنگ دارد. از آنجایی که تولید انبوه این قارچ و روانه کردن آن به بازار جدیداً انجام شده، به زودی زود آن را در ایران نخواهید یافت. اما به احتمال زیاد بتوان کپسول های مکمل و عصاره ی آن یا پودر خشک شده که در چای ریخته شده یا به صورت دمنوش مصرف می شود را به زودی خریداری کرد.

برای آشنایی با نوعی دیگر از قارچ ها، به نام قارچ چاگا که به سلطان قارچ های درمانی معروف است به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> خواص، فواید و نحوه استفاه از قارچ چاگا <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
یزدان پناه

این قارچ رو من از سایت … تهیه کردم. خداروشکر که داخل ایران هم پیدا میشه

دکمه بازگشت به بالا