سلامت

اکوتراپی Ecotherapy یا طبیعت درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

همه ی ما تفریح و گذراندن زمان در طبیعت را دوست داریم. طبیعت از هر نوعی که باشد چه پیمودن کوه و چه قدم زدن روی شن های ساحل، حس خوبی را به همه القا می کند و کمتر کسی است که از بودن در طبیعت لذت نبرد.

طبیعت به حدی مفید بوده و تاثیر مثبت روی انسان دارد که از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها بهره می گیرند به طوری که چیزی به اسم طبیعت درمانی به وجود آمده است.

فواید طبیعت درمانی

1 فواید طبیعت درمانی یا اکوتراپی

امروزه علم علت علاقه ی انسان به طبیعت را از منظر دیگری پاسخ می دهد. در واقع این اکوتراپی یا طبیعت درمانی است که این حال خوش را در انسان به وجود می آورد.

1- فواید روحی و ذهنی

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که شخصی که در دل طبیعت و فضای سبز و یا در مجاورت با آن زندگی می کند، کمتر از اضطراب و افسردگی رنج می برد.

2- فواید قلبی و مبارزه با استرس

مطالعه ی دیگری در این زمینه نشان داد که افرادی که اوقات زیادی را در طبیعت می گذرانند، نسبت به دیگر افراد کورتیزول یا همان هورمون استرسشان پایین آمده و ضربان و فشار خونشان بهبود می یابد.

3- اختلال کمبود توجه (ADD) و بیش فعالی (ADHD)

دانشگاه ایلینوی تحقیقاتی را انجام داد که نشان می دهد کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، بعد از گذراندن مدت زیادی در طبیعت، علائم کمتری را از خود نشان می دهند. البته این گفته احتیاج به تحقیقات و مطالعات علمی گسترده تری دارد که هنوز صورت نگرفته، اما مشاهدات و تجربیات این امر را ثابت کرده است.

4- بهبود کیفیت خواب و طول عمر

دیده شده است که طبیعت باعث بهبود کیفیت خواب، عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن و کاهش اختلالات مربوط به استرس می شود و ناخوشی های مربوط به این موارد را از بین می برد.

شاید به خاطر همین است که گفته می شود باغبانان عمر بیشتری دارند. مخصوصاً اگر در کنار باغبانی به کشت گیاهان دارویی نیز پرداخته و در معرض این نوع گیاهان نیز قرار گیرند.

اما واقعاً چرا طبیعت تا این حد مفید و با اهمیت است؟

عوامل زیادی در طبیعت وجود دارد که می تواند منجر به سلامتی و بهبود حال انسان شود. که بعضی را می توان شرح داد و برخی کاملاً انتزاعی بوده و تنها می توان آن ها را از درون لمس کرد.

چرا و چگونه بیرون رفتن و طبیعت باعث سلامتی می شود؟

حتماً برای شما هم پیش آمده است که پس از مدتی ماندن در منزل، برای بیرون رفتن لحظه شماری می کنید. از دلایل این اشتیاق می توان به عوامل زیر اشاره کرد.

ویتامین D

یکی از دلایل بیرون از خانه بودن که با سلامت انسان در ارتباط می باشد، ویتامین دی است که با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب دریافت می شود. این پیش هورمون مهم و حیاتی، مسئول بسیاری از مسائل و جنبه های سلامتی در سرتاسر بدن است.

کمبود ویتامین دی باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل مثل انواع سرطان ها، اختلالات روحی و روانی و دیگر مشکلات می شود.

ورزش

علاوه بر رفتن به دل طبیعت و نشستن در زیر سایه ی درخت یا رانندگی در جنگل، بیشتر فعالیت های مربوط به بودن در طبیعت، نوعی ورزش محسوب می شود. قدم زدن، هیزم جمع کردن، شنا در دریاچه، کوهنوردی و یا حتی بازی با توپ و دیگر ابزارها همگی نوعی فعالیت بدنی است. همه ی ما نیز از فواید فوق العاده ی ورزش برای سلامتی با خبریم با این حال اکثر ما به اندازه ی کافی و به صورت منظم ورزش نمی کنیم. بودن در طبیعت در کنار دیگر مزایایی که دارد می تواند شانس ورزش کردن را نیز به ما ارزانی دارد تا از مزایای سلامتی دو برابر استفاده کنیم.

هوای تازه

هوای داخل در بیشتر مواقع هفتاد برابر بیشتر از هوای بیرون و طبیعت آلوده تر است. گذارندن اوقات در طبیعت فرصت خوبی است که برای مدتی از این هوای کثیف دور شده و هوای پاک، تازه و سرشار از اکسیژن که فواید بسیاری برای سلامتی دارد را تنفس کنیم. به علاوه یون های مثبت، در هوای آزاد و تمیز طبیعت، بیشتر از هر جای دیگری یافت می شوند؛ مخصوصاً در کنار آبشارها، ساحل، زیر نور خورشید، پس از رعد و برق و زمانی که می توانید تازگی هوا را با تمام وجود استنشاق کنید.

یون های منفی سرعت رسیدن خون به مغز را افزایش داده، انسان را هوشیارتر کرده، توان و انرژی را بالا برده و انسان را در برابر ذرات میکروب موجود در هوا محافظت می کنند. بنابراین یون های منفی از جهات بسیاری باعث به وجود آمدن حال خوب و سلامت کلی می گردند. در مقابل یون های مثبتی نیز وجود دارند که امواج، وسایل الکتریکی و عوامل غیر طبیعی دیگر آن ها را به وجود می آورند که فوق العاده برای انسان ضرر دارد. یون های مثبت در هوای منزل بسیار یافت می شوند، به همین دلیل است که هوای داخل خشک و آلوده است.

یون های منفی به عنوان ” داروهای ضد افسردگی طبیعت ” نامگذاری شده و تأثیر آرامش بخش و شفا دهندگی بسیار بالایی دارند.

سلامت چشم

یکی از فواید بسیار عجیب بودن در طبیعت و فضای باز، تاثیر آن در سلامت چشم و بهبود بینایی می باشد. یکی از دلایل عمده ی این امر این است که امروزه سطح بینایی به دلیل استفاده ی طولانی مدت از وسایل الکتریکی مثل گوشی ها و کامپیوتر بسیار کاهش یافته. در حالی که نگاه کردن به رنگ های مختلف و طبیعی در طبیعت، روشنایی و نور طبیعی به انسان کمک می کند که فاصله صحیح بین شبکیه و لنز را افزایش دهند و به بینایی بهتر منجر شود. به علاوه نگاه به طبیعت مانند نگاه به وسایل الکتریکی هیچ گونه سردرد، خستگی چشم، درد گردن و سایر مشکلات را به همراه ندارد.

چرخه ی سالم بدن

سپری کردن در طبیعت به ویژه در هنگام نور صبحگاهی خورشید خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهد. زیرا نور خورشید صبحگاهی که بدن در معرض آن قرار می گیرد، باعث می شود سطح کورتیزول بدن و چرخه ی ریتم های روزانه در سطح صحیح و قابل قبول و نرمال قرار گیرد.

عکس این عمل نیز صادق است. یعنی در معرض نور قرار گرفتن در هنگام خواب شبانه باعث افزایش وزن می شود. اما تنها یک ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از ظهر اثر منفی آن را از بین برده و باعث کاهش وزن می شود.

بسیاری از پزشکان برای بهبود سطح کورتیزول بیماران و سلامت تیروئید پیشنهاد می کنند که بیمار در نور خورشید صبحگاهی قرار گیرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا