زیباییسلامت

فواید و دلایل بی ضرر بودن کرم ضد آفتاب مینرال

کرم ضد آفتاب مینرال

اغلب مردم از کرم های ضد آفتاب استفاده نکرده تا بتوانند ویتامین D را برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست دریافت کنند. اگر چه می توان ویتامین D را از منابع غذایی و مکمل ها نیز به دست آورد، اما در صورت تمایل به دریافت طبیعی آن از نور خورشید نباید بیشتر از میزان نیاز در معرض نور خورشید قرار گرفت. استفاده از لباس مناسب و کلاه هنگام قرار گرفتن در نور خورشید، برای محافظت از دریافت بیش از حد نور خورشید ضروری است. با این حال در برخی مواقع کرم ضد آفتاب واقعاً لازم شده و نمی توان آن را به طور کامل کنار گذاشت. مثل مواقعی که به ساحل می رویم حتماً باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؛ اما نه هر نوع ضد آفتابی. برخی کرم ها ضررشان بیشتر از منفعتشان است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مورد ضد آفتاب های مینرال که بهتر و برتر از انواع دیگر بوده و ایمن و بی ضرر نیز می باشند صحبت کنیم.

1 علت بی ضرر بودن کرم ضد آفتاب مینرال

چه تفاوتی بین کرم های ضد آفتاب مینرال و انواع شیمیایی وجود دارد؟

دو نوع ضد آفتاب وجود دارد: مینرال و شیمیایی.

ضد آفتاب های شیمیایی برای ایجاد مانعی در مقابل اشعه های UVA و UVB، از مواد شیمیایی استفاده می کنند. در حالی که ضد آفتاب های مینرال از موانع فیزیکی در قالب مواد معدنی مثل اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید استفاده می کنند.

مواد شیمیایی که در ضد آفتاب های معمولی استفاده می شود موارد زیر می باشد:

– اکسی ‌بنزون
– آووبنزون
– اوکتیل سالیسیلات
– Octocrylene
– هوموسالات
– اکتیل متوکسی ‌سینامات

خطرات مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها

بر اساس تحقیقات، اکسی ‌بنزون یکی از نگران کننده ترین ماده ی شیمیایی مورد استفاده در ضدآفتاب های معمولی است. این ماده می تواند به راحتی از پوست عبور کرده و وارد بدن شود. اکسی بنزون واکنش های آلرژیک را به خصوص روی پوست های حساس به وجود می آورد. همچنین نشان داده شده است که استروژن را ضعیف کرده و اثرات ضد آندروژنی قوی دارد، یعنی هورمون هایی مانند تستوسترون را مسدود می کند.

لذا به دلیل ارتباط این ماده با هورمون ها و اثرات نامطلوب آن توصیه می شود که از استفاده ی ضد آفتاب هایی که حاوی این ماده است خودداری شود، به خصوص زنان باردار، شیرده و کودکان.

علاوه بر اکسی بنزون، تحقیقات نشان داده است که رتینیل پالمیتات که شکلی از ویتامین A است، زمانی که توسط اشعه ی UV روی پوست فعال شود، می تواند باعث سرطان گردد. متاسفانه به دلیل اینکه ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان مبارز پیری شناخته شده است، رتینیل پالمیتات تقریباً در اکثر ضد آفتاب ها وجود دارد.

یکی دیگر از نگرانی ها در مورد کرم های ضد آفتاب این است که SPF بالای کرم های ضد آفتاب موجب گمراه کردن مصرف کنندگان شده و در نتیجه افرادی که از این ضد آفتاب ها استفاده می کنند با خیال راحت مدت زمان های طولانی را در زیر نور آفتاب سپری می کنند. تاکنون هیچ منبع علمی وجود ندارد که ضد آفتاب ها از سرطان جلوگیری می کنند. حتی برخی می گویند عدم دریافت ویتامین D که محافظی در برابر سرطان است خود احتمال سرطان را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود حتی با وجود استفاده از ضد آفتاب ها نیز از قرار گرفتن بیش از حد در نور خورشید جلوگیری شده و حتماً کلاه و لباس های مناسب استفاده شود.

چگونه یک کرم آفتابی مناسب انتخاب کنیم؟

همان طور که گفته شد ضد آفتاب های شیمیایی حاوی مواد شیمیایی هستند که برای بدن مضر می باشد. ضد آفتاب های مینرال نیز که گاهی با عنوان ضد آفتاب های فیزیکی از آن ها یاد می شود تقریباً این مواد شیمایی را با مواد معدنی جایگزین کرده اند. بنابراین زمانی که ضد آفتاب مینرال تهیه می کنید، حتماً ترکیبات و مواد تشکیل دهنده ی آن را بررسی کرده تا حاوی مواد شیمیایی که پیش تر ذکر شد نباشد. همچنین حتماً چک کنید که از اکسید روی و و اکسید تیتانیوم غیر نانو (non-nano) ساخته شده باشد. یعنی ذرات اندازه ی نانو نبوده و قادر به نفوذ در بدن باشند.

لازم به ذکر است که ضد آفتاب هر اندازه خوب و مناسب باشد و از مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد باز هم نمی تواند به طور کامل از بدن در برابر آسیب های خورشید محافظت کند. حفظ سلامتی، به بدن کمک کرده تا در مقابل آسیب های خورشید از خود محافظت کند.

مواد غذایی مناسب برای سلامت پوست

برای رسیدن به این هدف روی غذاهای سالمی تمرکز کرده که از سلامت پوست حمایت می کنند:

– ویتامین D3: برای سلامت کلی بدن و پوست مهم است و شواهد نشان می دهد در جلوگیری از آفتاب سوختگی تاثیر به سزایی دارد.

– ویتامین C: که به خاطر خواص ضد التهابی، در برابر خورشید از پوست محافظت می کند.

– روغن نارگیل: که بدن برای تشکیل پوست جدید از آن استفاده کرده و در مقابل سوختگی از پوست محافظت می کند.

– امگا 3: اسید های چرب ضد التهابی دارد که به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می کند.

در کنار پوشیدن لباس های آستین بلند، کلاه و قرار گرفتن کوتاه مدت در نور خورشید، استفاده از این مواد غذایی برای محافظت از پوست بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب یا در کنار کرم های ضد آفتاب مینرال روش خوبی است.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با روش های تشخیص خراب و فاسد بودن کرم ضد آفتاب آشنا شوید.

>>> تشخیص خراب و فاسد بودن کرم ضد آفتاب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا