زیباییسلامت

pH پوست صورت چیست و چگونه باید آن را متعادل نگه داریم؟

pH پوست صورت چیست؟

pH مخفف دو کلمه ی potential و hydrogen می باشد. که در واقع به میزان غلظت یون های هیدروژن در هر ماده ای اشاره دارد. مقیاس pH در اوایل سال های 1900 میلادی توسط یک شیمیدان دانمارکی برای اندازه گیری اسیدیته و قلیایی طراحی شد. بازه ی عددی pH از صفر (اسیدی ترین) تا 14 (قلیایی ترین) می باشد.

1 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

پوست انسان دارای یک لایه ی اسیدی است که مانند حصار و دیواره ای از آن مراقبت می کند. این لایه ی اسیدی زمانی شکل می گیرد که پوست سبوم یعنی چربی طبیعی پوست، ترشح کرده و اسیدهای چرب را تجزیه می کند. این لایه مانع رسیدن میکروب ها و کثیفی ها به پوست شده و در نتیجه از آسیب جلوگیری می کند و مسئول حفظ سلامت و رطوبت پوست می باشد.

پوست زمانی در بهترین حالت خود خواهد بود که تعادلی بین سطح اسیدی و قلیایی آن باشد. اگر آن را رها کرده و برای حفظ این تعادل تلاش نکنید و برایتان اهمیت نداشته باشد پوست خود را به شدت داغون کرده اید. پس با ما همراه باشید تا بدانید که چرا و چگونه باید سطح pH پوست صورت را متعادل نگه داشته و نسبت به آن حساس باشید.

چرا باید نسبت به حفظ تعادل pH پوست محتاط باشید؟

2 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

وقتی لایه ی اسیدی روی پوست صورت بسیار قلیایی شود، پوست بسیار حساس و خشک می شود. همچنین ممکن است التهاب و نشانه های پیری به دلیل آنزیم هایی که کلاژن را از بین می برند به وجود آید. این اتفاق به دلایل بسیار زیادی اتفاق می افتد. اما دلیل عمده ی آن معمولاً زمانی است که از کرم ها و محصولات آرایشی و مراقبتی نامناسب استفاده می کنید. یا به صورت ناگهانی این محصولات را عوض می کنید.

زمانی که از محصولاتی با pH بالا (قلیایی) استفاده می کنید پوستتان تحت تاثیر قرار می گیرد. در واقع این محصولات بر میزان نفوذ پذیری پوست تاثیر گذاشته و مسائل و مشکلات بسیاری جدی از جمله تحریکات و میکروارگانیسم ها را به وجود می آورند. هر چه سطح pH پوست بالاتر رود مسائل جدی تری برای پوست به وجود می آید.

از جمله:

– ایکتیوز یا ماهیاک
– اگزما
– کاندیدیازیس
– قارچ پای ورزشکار
– آکنه (زمانی روی پوست رشد می کند که pH بین 6 تا 6.5 باشد)


برای اطلاع از نحوه “درمان بیماری های پای ورزشکاران” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های خانگی درمان و پیشگیری از وقوع بیماری های پای ورزشکاران <<<


سطح بالای pH همچنین می تواند روند پیری پوست را نیز تسریع بخشد.

حال با این اوصاف pH مناسب و ایده آل برای پوست چیست؟ و چگونه باید بدانیم که آیا متعادل است یا نه؟

در ادامه با ما همراه باشید.

pH متعادل و مناسب پوست چیست و چگونه از متعادل بودن آن مطلع شویم؟

3 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

به طور ایده آل پوست باید همیشه کمی اسیدی بوده و سطح pH آن 5.5 باشد. با این حال گفته می شود pH بین 4.6 تا 6 نیز متعادل و نرمال بوده و لایه ی اسیدی می تواند عملکرد محافظتی فعال در برابر همه ی سموم، باکتری ها و عوامل خارجی دیگر را داشته باشد.

اندازه گیری سطح pH پوست کمی دشوار است و احتیاج به pH سنج دارد. به همین دلیل هر زمان که احساس کردید مسائل و مشکلاتی برای پوستتان به وجود می آید به پزشک مراجعه کرده تا وی تغییرات در سطح PH را شناسایی کرده و وضعیت پوست و مسائل مربوط به آن را ارزیابی کند.

معمولاً وقتی سطح pH پوست از حد تعادل خارج می شود، پوست آن را با نشانه های زیر گزارش می کند:

– چربی بیش از حد
– تکه های خشک پوست
– قرمزی و بثورات
– اگزما
– آکنه
– پسوریازیس
– علائم پیری مانند خطوط، چین و چروک و خشکی پوست

همه ی این ها علائمی است که نشان می دهد لایه ی اسیدی محافظتی پوست آسیب دیده است. فاکتورهای بسیار زیادی در بر هم خوردن تعادل pH پوست تاثیر می گذارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

فاکتورهایی که روی سطح pH پوست تاثیر می گذارند.

4 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

1- سن

هر چه سن بالاتر می رود پوست نیز قلیایی تر می گردد. همین امر باعث می شود چین و چروک، خطوط، رنگدانه و مسائل دیگر به وجود آید.

2- قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب

اشعه ی UV مضر خورشید لایه ی اسیدی پوست را تضعیف کرده و آن را قلیایی تر می کند. درنتیجه مستعد به وجود آمدن مسائلی چون رنگدانه، چین و چروک و آکنه می گردد. قرار گرفتن طولانی مدت جوانان و نوجوانان در معرض نور خورشید روند پیری پوست و مسائل گفته شده را تسریع می بخشد.

3- استفاده از صابون های جامد روی پوست صورت

صابون های جامد بزرگ ترین مقصر در بر هم خوردن تعادل pH پوست می باشند. سطح pH صابون معمولاً 9 می باشد که بسیار بالاتر از سطح pH نرمال پوست است. زدن صابون روی پوست باعث می شود که باقی مانده های قلیایی روی پوست مانده و باعث بر هم خوردن تعادل پوست و آسیب رسیدن به آن می شود.

4- عادات غذایی

رژیم غذایی تاثیر مستقیمی روی سطح پوست دارد. رژیم غذایی نباید خیلی اسیدی باشد. داشتن اسید بیش از حد در بدن، پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

کافئین بیش از حد، قند، مخمر که در نان پخته شده یافت می شود، دانه های فرآوری شده و الکل، همگی باعث افزایش سطح اسید در بدن می شوند.

5- سایر عادات مراقبت از پوست

برخی از عادات نادرست نیز pH پوست را به هم می زنند.

از جمله:

– استفاده از آب داغ برای شستن صورت
– اسکراب و لایه برداری شدید و هر روزه
– دوش گرفتن طولانی
– استفاده از پاک کننده های پوستی قوی

همه ی این مسائل باعث از بین رفتن لایه ی محافظتی پوست می شود. برای از بین نرفتن این لایه ی ارزشمند پوست، همیشه متعادل نگه داشتن pH پوست و در نتیجه داشتن پوستی سالم موارد زیر را در نظر داشته باشید.

چگونه pH پوست را متعادل نگه داریم؟

بازسازی و متعادل کردن سطح pH پوست نیاز به بازسازی عملکرد لایه ی اسیدی و محافظتی پوست دارد. این امر موجب می شود که پوست هیدراسیون شده، رطوبت خود را حفظ کند و درخشان و سالم بماند. موارد زیر برای رسیدن به این هدف کمکتان می کند.

1- صابون و شوینده های قوی را حذف کنید.

5 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

اگر عاشق پوستتان هستید این اولین کاری است که باید انجام دهید. از هیچ گونه صابون جامد روی پوست و به خصوص صورت استفاده نکنید. از شوینده هایی که حاوی مواد شیمیایی قوی هستند نیز اجتناب کنید. شوینده هایی را انتخاب کنید که دارای pH متعادل هستند و از خرید محصولاتی که pH روی آن ها ذکر نشده است خودداری کنید. همیشه از آب ولرم و هم دمای محیط برای شستن صورت و پوستتان استفاده کنید.

2- از سرکه ی سیب استفاده کنید.

سرکه ی سیب بهترین ماده برای متعادل کردن سطح pH پوست صورت می باشد. با این حال توجه داشته باشید که قبل از استفاده، آن را رقیق کنید. نصف پیمانه سرکه ی سیب را با 4 پیمانه آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری ریخته و مانند تونر استفاده کنید.

3- از روغن ها و مرطوب کننده های مناسب استفاده کنید.

6 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

با گذشت زمان، توانایی پوست صورت برای تولید روغن های طبیعی و چربی پوست کاهش می یابد. در نتیجه، لایه ی اسیدی آسیب می بیند، که بر روی تعادل pH پوست تاثیر می گذارد. با استفاده از مرطوب کننده های ملایم و روغن ها، پوست را هیدراته و مرطوب نگه دارید و به آن کمک کنید تا لایه محافظتی را بازسازی کند.


برای آموزش ساخت “کرم مرطوب کننده برای فصل سرد سال” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه یک کرم مرطوب کننده برای فصل سرد سال بسازیم؟ <<<


روغن جوحوبا، آرگان، نارگیل و روغن زیتون بهترین روغن ها برای این امر می باشند.

4- از اسیدها با دقت استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده اسیدهایی مانند اسید رتینوئیک، اسید آلفا و بتا هیدروکسی، و اسید آمینه میوه برای پوست بسیار عالی بوده و می توانند در حفظ تعادل اسیدی کمک کنند. با این حال، اگر به درستی استفاده نشوند می توانند به دفاع طبیعی پوست آسیب برسانند. اکثر محصولات مراقبتی پوست حاوی این اسیدها بوده و برای استفاده در پوست ایمن می باشند. با این حال، اگر پوستتان در استفاده از این محصولات دچار خشکی، قرمزی و حساسیت شد، یعنی محصول برای پوستتان بسیار قوی است و بلافاصله باید آن را کنار بگذارید.

5- از ضد آفتاب استفاده کنید.

7 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

استفاده از کرم ضدآفتاب به طور منظم برای حفظ سطح pH پوست و حفاظت از آسیب بیشتر آن بسیار ضروری است. از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. فراموش نکنید که روزانه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از آن استفاده کنید.

6- از آنتی اکسیدان های موضعی استفاده کنید.

آنتی اکسیدان های موضعی سلول های پوستی را تقویت کرده تا به درستی عمل کنند. آن ها پوست شما را از آسیب های محیطی و استرس محافظت می کنند. شما می توانید از ویتامین سی (مثل سرم ویتامین C) که برای تعادل pH پوست عالی شناخته شده است استفاده کنید. اگرچه ترکیبات ویتامین C کمی اسیدی هستند، اما می توانند با خیال راحت بر روی پوست استفاده شوند ( مشروط بر اینکه همزمان از یک محصول اسیدی دیگر استفاده نکنید).

7- رژیم غذاییتان را تغییر دهید.

8 متعادل کردن و تنظیم PH پوست صورت

رژیم روزانه باید حاوی مقدار زیادی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان باشد. مانند سبزیجات برگ (اسفناج برای سلامتی و پوست) و میوه ها (انتخاب میوه های قند پایین مانند موز، انواع توت ها و هندوانه). از خوردن غذاهای فرآوری شده به دلیل افزایش اسیدیته بدن که می تواند روی سطح پوست شما تاثیر بگذارد، اجتناب کنید. سالاد بیشتری مصرف کرده و مصرف قند را کاهش دهید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا