خانه و کاشانه

طرز درست کردن شوینده های طبیعی و ارگانیک سرویس بهداشتی در خانه

شوینده های ارگانیک و طبیعی

همان طور که تمیز بودن آشپرخانه بسیار مهم بوده، شستن و ضدعفونی کردن حمام و توالت به همان میزان حائز اهمیت است. از طرفی استفاده از شوینده های حمام و دستشویی موجود در بازار اصلاً مناسبِ پاکسازی نبوده وترکیبات شیمیاییِ این شوینده ها برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشند. استفاده از این مواد پاک کننده به ویژه در حمام و دستشویی که فضاهای کوچک و محصوری هستند، سبب ایجاد بوی خیلی تیز و ناخوشایندی شده که می تواند روی سلامت ریه ها و سیستم تنفسی انسان تأثیر بسیار بدی بگذارد.

2 شوینده طبیعی و ارگانیک

اما ما در این مقاله روش هایی به شما پیشنهاد می کنیم که با انجام آنها می توانید در خانه، شوینده ها و پاک کننده های سبز یا ارگانیک ساخته و از آنها برای شستن سرویس بهداشتی خود استفاده کنید؛ بدون اینکه نگران سلامتی تان باشید.

3 شوینده طبیعی و ارگانیک

مواد و وسایل مورد نیاز

جوش شیرین: پاک کننده، براق کننده و گندزدا

بوراکس (Borax): پاک کننده، ضدعفونی کننده و گندزدا

صابون کاستیل یا مایع صابون بر پایه روغن گیاهی: پاک کننده

سرکه سفید: از بین برنده چربی و تکه های صابون، حل کننده رسوبات، از بین برنده قارچ ها و کپک ها؛ حذف 99% از باکتری ها، 82% از قارچ ها و 80% از ویروس ها

اسانس ها: تازه کننده و ضدعفونی کننده

نمک کوشر: براق کننده و گندزدا

آب: مایه حیات!

• فنجان

• قاشق

• ظرف

• بطری اسپری

• سطل

پاک کننده کاشی ها و وان حمام

نحوه انجام کار

در یک بطری اسپری، 1.5 فنجان جوش شیرین را با 0.5 فنجان صابون کاستیل یا مایع صابون بر پایه چربی گیاهی ترکیب کنید. سپس نصف فنجان آب و 2 قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کرده و بطری را خوب تکان دهید تا مواد کاملاً حل شوند. یک پارچه یا فرچه شستشو را به این محلول آغشته کرده و روی کاشی ها یا وان حمام بکشید. سپس با آب بشویید.

پودر براق کننده

در ظرفی، یک فنجان جوش شیرین را با یک فنجان بوراکس و یک فنجان نمک کوشر ترکیب کنید. پودر بدست آمده را روی سطوح مورد نظر پاشیده و با یک دستمال تمیز روی آنها بکشید. سپس با آب بشویید.

پاک کننده کاسه توالت

یک چهارم فنجان بوراکس یا جوش شیرین را با با یک فنجان سرکه مخلوط کرده و در کاسه توالت بریزید. 15 دقیقه یا بیشتر، زمان بدهید. سپس آن را با فرچه اسکراب کرده و با آب بشویید.

شیشه پاک کن

در یک بطری اسپری، یک چهارم فنجان سرکه را با چهار فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس با استفاده از این محلول و یک دستمال تمیز و خشک یا روزنامه، شیشه ها و آینه را تمیز کنید.

پاک کننده راه آب

در یک ظرفی، نصف فنجان جوش شیرین را با یک فنجان سرکه ترکیب کرده و آن را در راه آب بریزید. بگذارید 15 دقیقه همانطور بماند و کف کند. سپس با آب داغ یا آب جوش، آن را بشویید. شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار کرده یا مدت زمان 15 دقیقه ای را بیشتر کنید.

ضدعفونی کننده کف

در یک سطل، نصف فنجان بوراکس را با دو گالون (8 لیتر) آب داغ ترکیب کنید. سپس یک تی یا دستمال را به محلول حاصله، آغشته کرده و روی کف سرویس بهداشتی بکشید. بعد آن را با آب بشویید.

پاک کننده تکه های صابون

روی سطح مورد نظر مقداری جوش شیرین بپاشید. سپس با یک دستمال یا فرچه روی آن بکشید و با آب بشویید. به جای جوش شیرین می توانید از سرکه یا نمک کوشر هم استفاده کنید.

پاک کننده رسوبات کلسیمی یا آهکی

برای پاک کردن رسوبات کلسیمی یا آهکی از روی شیرهای آبِ آبکاری شده با کروم و دوش حمام، یک دستمال را به سرکه آغشته کرده و دور شیر آب مورد نظر ببندید. بگذارید چند ساعت یا یک شب همانطور بماند. سپس دستمال را برداشته و شیر را با آب، آبکشی کنید.

پاک کننده های قارچ و کپک

در ظرفی، نصف فنجان بوراکس را با نصف فنجان سرکه مخلوط کرده تا خمیری به دست آید. یک فرچه یا اسفنج را به خمیر درست شده آغشته کرده و روی سطوح مورد نظر بکشید. سپس با آب بشویید. برای لکه های سخت تر، بگذارید خمیر چند ساعتی روی سطح مورد نظر بماند و بعد آبکشی کنید.

1 شوینده طبیعی و ارگانیک

نکته مهم: با اضافه کردن چند قطره اسانس به محلول های بالا، علاوه بر افزایش قدرت پاک کنندگی، رایحه خوبی برای شوینده های خانگی خود ایجاد می کنید.

اسانس های اکالیپتوس، اسطوخودوس، لیمو، درخت چای و آویشن، به عنوان بهترین اسانس های ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال، شناخته شده اند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
apartmenttherapy




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
میرزایی

سلام.بله فکر کنم شوینده های شیمییایی را باید اروم اروم کنار بذاریم.با تشکر فراوان از سایت جالبتون.

سحر

سلام.ممنون.مطلبتون خیلی به دردم خورد.دیگه بجای وایتکس از سرکه استفاده میکنم.

دکمه بازگشت به بالا