راهنمای خریدورزش

چگونه تشک یوگای مناسبی انتخاب کنیم؟

در صورتی که به تازگی تمایل به انجام ورزش یوگا پیدا کرده اید و می خواهید وارد این حرفه شوید و هیچ اطلاعاتی از آن ندارید، باید بدانید که اولین گام برای انجام این ورزش تهیه ی یک تشک مناسب است. تشک های یوگا بسیار متنوع بوده که از مواد متفاوتی تهیه می شوند. به همین دلیل باید در انتخاب آن نکات بسیاری را رعایت کرد. پس نیاز شخصی خود را بر اساس سطح یوگایی که انجام می دهید در نظر گرفته و براساس آن بهترین نوع تشک یوگا را انتخاب کنید.

با ما در فن تریکس همراه باشید تا شما را در انتخاب بهترین تشک یاری کنیم.

نیازتان را در نظر بگیرید.

1- استایل بدن

تشکی که انتخاب می کنید باید متناسب با فرم، بزرگی قد و هیکلتان باشد. تشک های استانداردِ یوگا 3.5 تا 4.5 سانتی متر ضخامت دارند. اگر فردی ریز اندام هستید، نوع ضخیم تر را انتخاب کنید اما اگر درشت هیکل می باشید به سراغ تهیه ی تشک هایی با ضخامت کمتر یعنی 3.5 سانتی متری بروید. توجه داشته باشید که بعضی اندام ضعیفی داشته و در حین ورزش اندامشان به زودی ضخیم می شوند. چنین افرادی حتی اگر درشت هیکل هم باشند باید از تشک های ضخیم استفاده کنند. همچنین افرادی با درد مفاصل نیز باید تشک های ضخیم و حتی گاهی تشک هایی با بالشتک های اضافی تهیه کنند.

• به قد خود نیز دقت کنید. یک تشک استاندارد، طولی معادل 170 سانتی متر دارد، که مناسب افراد بلند قد نمی باشد و باید تشک های فوق استاندارد را تهیه کنند.

2- نوع ورزش یوگا را در نظر بگیرید.

نوع یوگای انجام شده نیز رابطه ی مستقیمی با نوع تشکی دارد که انتخاب می کنید. پس در نظر بگیرید که در چه سطحی از ورزش یوگا فعالیت می کنید.

• اگر مبتدی هستید بهتر است تشک درجه پایین با قیمت کم تهیه کنید. ممکن است بعد از مدتی به این نتیجه برسید که یوگا به دردتان نمی خورد و از آن انصراف دهید. پس اصلاً لازم نیست در شروع کار، تشکِ درجه یک و بسیار گران قیمت تهیه کنید.

• سطح های بالای ورزش یوگا، شامل حرکات و ورزش هایی می شود که دارای کشش های بیشتری در دست و پاها است. پس اگر به سطح های بالاتر رسیدید، لازم است تشکی بزرگ، نرم و قابل انعطاف تر داشته باشید.

• بعضی افراد به هات یوگا می پردازند که معمولاً در اتاقی بسیار داغ انجام می شود. پس تشک آن هم باید به گونه ای انتخاب شود که متناسب با چنین دمایی باشد. یعنی تشک هایی که ضد آب بوده و عرق را جذب نمی کنند و به خاطر رطوبت آسیب نمی بینند.

3- محل انجام یوگا

مکانی که یوگا انجام می دهید نیز تأثیر بسیار زیادی در انتخاب نوع تشک دارد. اگر یوگا را در منزل انجام می دهید، مسلماً نباید وزن تشک و راحت بودن جابجایی آن مد نظرتان باشد. به عکس اگر به کلاس یوگا می روید، تشکی را انتخاب کنید که حمل و نقل آن آسان باشد.

1 نحوه انتخاب تشک یوگا

جنس تشک را انتخاب کنید.

1- تشک های PVC

پلی وینیل کلراید (Polyvinyl Chloride) از مواد رایج در ساخت تشک های یوگا می باشد. با این حال برخی مطالعات نشان می دهد که این مواد می تواند سرطان زا باشد. به علاوه قابل بازیافت هم نبوده و بعد از کهنه شدن نه خودتان می توانید از آن برای مصارف دیگری استفاده کنید و نه طبیعت می تواند آن را بازیافت کند. پس اگر از افرادی هستید که چنین مواردی برایتان مهم است، تشک های PVC را تهیه نکنید.

2 نحوه انتخاب تشک یوگا

2- تشک های پلاستیکی

بیشتر طرفداران یوگا تشک های پلاستیکی را به تشک های PVC ترجیح می دهند. از نظر فراوانی و قیمت نیز تشک های پلاستیکی بیشتر بوده و قیمت کمتری نسبت به تشک های PVC دارند. پس برای مبتدیان تشک های پلاستیکی را پیشنهاد می کنیم.

3 نحوه انتخاب تشک یوگا

3- تشک های ابری

تشک های ابری بسیار سبک تر و راحت تر از تشک های معمولی یوگا می باشند. این تشک ها از دو قسمت ساخته شده اند: قسمت داخلی که فوم بوده و بسیار نرم است و پوشش خارجی که پارچه ای جداشدنی جهت شستشو می باشد.

• این تشک ها به دلیل نرم و راحت بودن برای تمریناتی که شمار نشستن و دراز کشیدن زیاد است بسیار مناسب است. تنها عیب این تشک ها این است که فقط لایه پوشش خارجی آن قابل شستشو بوده و قسمت داخلی آن را نمی توان شست. همچنین روی زمین می لغزند و ممکن است بیفتید.


– برای مطالعه کامل راهنمای شستن تشک یوگا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای شستن تشک یوگا <<<


4 نحوه انتخاب تشک یوگا

4- لغزنده نبودن تشک

لغزنده نبودن تشک که معمولاً تشک چسبان هم گفته می شود، از دیگر فاکتورهایی است که باید آن را در نظر داشته باشید. زیرا این تشک ها به شما اجازه می دهد بدون اینکه کوچک ترین حرکتی کرده و روی زمین بلغزند، تمامی نرمش ها را انجام دهید. پس حتماً چسبندگی تشک ها بر روی زمین را تست کنید.

5 نحوه انتخاب تشک یوگا

دیگر فاکتورهای انتخاب تشک

1- بافت تشک

بافت تشک بستگی به خودتان دارد که تا چه حد روی آن راحت باشید. تشک های چسبان که معمولاً زبر هستند برای انجام هر نوع حرکتی مناسب اند. زیرا به هیچ وجه سر نمی خورند. با این حال در بعضی ایجاد حساسیت کرده و موجب خارش پوست می شوند. اگر به دنبال تشک های نرم هستید، تشک های PVC از نظر نرمی بهترینند.

6 نحوه انتخاب تشک یوگا

2- انتخاب ضخامتی متناسب با نیاز

در توضیحات قبلی فاکتورهای انتخاب ضخامت تشک توضیح داده شد. نکته ای که در اینجا یادآور می شویم این است که اگر از مبتدیان و دوستداران سفر هستید و می خواهید از تشک یوگا استفاده کنید، بهتر است تشک هایی با ضخامت متوسطِ 4 سانتی متری را به کار بگیرید. زیرا به راحتی رول شده و قابل حمل می باشند.

3- لوازم جانبی

بسته به مکان استفاده از تشک یوگا لوازم جانبی آن را تهیه کنید. یعنی اگر از آن فقط در منزل استفاده نکرده و در کلاس یا مسافرت هم برای شما کاربرد دارد، تهیه لوازم جانبی آن مانند کیف مخصوص را فراموش نکنید.

7 نحوه انتخاب تشک یوگا

فن تریکس در مقاله زیر نحوه دوخت تشک یوگا را به شما آموزش می دهد.

>>> آموزش دوخت تشک یوگا یا یوگا مت <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس

سلام خسته نباشید
من نمیدونستم که تشک های PVCسرطان زاهستند و خریدم
وباید بگم که شدیدا پوست حساسی دارم بااین حال من باید چیکارکنم میشه لطفا کمکم کنید؟

ادمین فن تریکس

سلام دوست عزیز اگر پوست حساسی دارید اصلاً نباید از این نوع تشک ها استفاده کنید. برای اطمینان می تونید با پزشک خودتون مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا