سلامت

علائم و راه های تشخیص و درمان عفونت استاف Staph

عفونت استاف، با باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود و معمولاً به راحتی درمان می شود. عفونت های پوستی، رایج ترین نوع عفونت های استاف هستند و غالباً زمانی ایجاد می شوند که یک سوختگی (نظیر سوختگی های معمولی، آفتاب سوختگی یا بادسوختگی) یا زخمِ پوستی، آلوده شده یا عفونی گردد.

خوشبختانه، بسیاری از این عفونت ها جزئی هستند و اگر ضدعفونی شوند، تمیز نگه داشته و پانسمان گردند، خیلی زود بهبود می یابند. اما اگر علائم آن بیشتر شد و یا با تب مواجه شدید، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. در برخی حالت های نادر، عفونت استاف می تواند وارد سیستم گردش خون شده و مشکلات سلامتی جدی را به همراه داشته باشد. درمان سریع و مراقبت های مفید می تواند از بروز چنین مسائلی جلوگیری کند.

علائم و روش های درمان عفونت استاف پوستی

1- برای تشخیص عفونت های استاف پوستی، وجود مواردی نظیر جوش، کورک، قرمزی و تورم را روی پوست خود بررسی کنید.

در عفونت های استاف پوستی نیز مانند جوش ها، کورک ها، تاول ها، یا مناطق متورم و قرمز، احساس داغی در آن قسمت از پوست ایجاد می شود. گاهی این عفونت ها، چرکی شده یا موادی از خود تراوش می کنند.

• پوست های آسیب دیده بیشتر مستعدِ عفونت های استاف هستند. شستن به موقع دست ها و تمیز نگه داشتن قسمت های آسیب دیده ی پوست، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت های استاف می باشد.

1 عفونت استاف

2- زخم های چرکی یا آبسه را بررسی و درمان کنید.

آبسه ها، قسمتی هایی از پوست هستند که با چرک پر شده اند و خیلی راحت با لمس خراش برمی دارند و محتویاتشان خارج می شود. آبسه های خیلی بزرگ و چرکی و دردناک نیز نشان دهنده یک عفونت بد می باشند.

2 عفونت استاف

3- دست های خود را قبل و بعد از بررسی جوش ها و عفونت های پوستی نظیر آبسه حتماً با آب و صابون بشویید.

در صورت وجود عفونت های استاف پوستی، پیش و پس از ضدعفونی کردن و تعویض پانسمان، دست های خود را خوب بشویید. با این کار، از گسترش عفونت و باکتری ها جلوگیری می کنید.

4- عفونت های جزئی را سه بار در روز ضد عفونی کرده و پانسمان کنید.

آبسه ها و عفونت های پوستی نظیر استاف، با مراقبت ها و درمان های خانگی هم برطرف می شوند. برای ضدعفونی کردن عفونت های استاف پوستی این کار را انجام دهید: منطقه عفونی را به طور کامل بشویید و آن را سه بار در روز و هر بار به مدت 10 دقیقه درون آب گرم قرار دهید. سپس با یک باند استریل روی زخم را بپوشانید. بانداژ یا پانسمان را نیز 2 تا 3 بار در روز یا پس از خیس شدن، تعویض نمایید. برای بهبود سریع تر می توانید از محلول آب نمک به جای آب گرم استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری نمک را درون یک لیتر آب گرم حل کنید و قسمت عفونی را در آن قرار دهید. نمک، باکتری مربوط به عفونت استاف را از بین نمی برد اما می تواند آلودگی های دیگر را برطرف کرده و فرآیند بهبود زخم را تسریع نماید.

3 عفونت استاف

5- به هیچ وجه خودتان چرک عفونی یا آبسه را تخلیه نکنید.

زخم های عفونی یا آبسه را فشار ندهید و نترکانید. خاراندن یا فشار دادن و ترکاندن آبسه ها یا عفونت های پوستی، سبب گسترش عفونت به قسمت های دیگر می شود.

4 عفونت استاف

6- اگر علائم عفونت استاف پوستی شما جدی است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر زخم را تمیز نگه دارید و به خوبی مراقبت کنید، علائم تورم و قرمزی آن، پس از گذشت یک یا دو روز برطرف می شود. در این صورت، اگر زخم به جای بهبود یافتن درد، تورم، قرمزی و عفونت، پس از گذشت چند روز، بدتر و وخیم تر شد، یا اینکه تب کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

• فقط یک پزشک می تواند به درستی عفونت استاف را تشخیص داده و درمان مناسبی برای آن تجویز کند.

علائم و روش های تشخیص عفونت های استاف داخلی

1- اگر مسمومیت غذایی دارید استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید.

باکتری استاف، یکی از علل شایع مسمومیت های غذایی است. علائم آن شامل حالت تهوع، اسهال و استفراغ است که باید پس از گذشت یک یا دو روز، از بین برود. اگر با گذشت 24 تا 48 ساعت پس از مسمومیت، بهبود نیافتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

2- اگر فکر می کنید که ممکن است به آرتریت سپتیک یا همان آرتریت عفونی مبتلا شده باشید با پزشک خود صحبت کنید.

آرتریت سپتیک یک عفونت مفصلی است که توسط باکتری استاف ایجاد می شود. اگر علائمی نظیر دردهای شدید مفصلی، قرمزی، تورم و تب را احساس کردید به پزشک مراجعه کرده و از ابتلا به آرتریت جلوگیری کنید. این نوع عفونت ها معمولاً در زانو، مچ پا یا انگشتان پا ایجاد شده و تنها یک مفصل را درگیر می کنند.

• علائم آرتریت سپتیک به طور ناگهانی گسترش می یابند. در شکل های دیگر آرتریت، دردها و ورم مفاصل، به تدریج ایجاد شده و فرد در طول روز، چند بار به صورت مجزا، احساس درد می کند. شکل های دیگر آرتریت، معمولاً بیش از یک مفصل را درگیر می کنند.

• پزشک ابتدا چند آزمایش از شما می گیرد و آب اضافی مفصل را خارج می کند تا ورمِ آن کمی بخوابد. اگر تشخیص او، وجود عفونت بود، داروهای مناسب یا آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کند.

5 عفونت استاف

3- در صورت بروز علائم سندرم شوک سمّی (TSS)، حتماً با اورژانس تماس بگیرید.

TSS زمانی اتفاق می افتد که باکتری استاف به سیستم گردش خون یا اندام های داخلی بدن نفوذ کند. علائم TSS عبارتند از: تب بالای 39 درجه سانتی گراد، عدم تعادل، سردرد، اسهال و استفراغ و دانه های قرمز روی کف دست ها و پاها.

• TSS شرایط اورژانسی است و می تواند به دلیل استفاده طولانی مدت از تامپون یا نوار بهداشتی بروز یابد (پس حتماً خطرات و معایب استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی را بشناسید) یا ناشی از عفونت کردنِ سوختگی ها، زخم ها یا جراحت های ناشی از جراحی باشد.

4- در صورت داشتن علائم سپسیس، حتماً با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

سپسیس، یک بیماری عفونی جدی است که به دلیل پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت های باکتریایی گسترده، به وجود می آید. علائم سپسیس شامل تب بالای 39 درجه، لرز، عدم تعادل، تپش قلب و تنگی نفس می باشد. اگر سپسیس سریعاً درمان نشود، می تواند منجر به لخته شدن خون، کاهش جریان گردش خون و نارسایی های برخی اندام ها شود.

• اگر چه احتمال بروز سپسیس در همه افراد وجود دارد، اما این احتمال در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، کودکان، سالخوردگان، افراد با بیماری های مزمن نظیر نارسایی های کلیه یا کبد، و افراد با سوختگی ها یا جراحات شدید، بیشتر است.

درمان های پزشکی

1- اگر علائم عفونت های استاف روز به روز به جای بهبود و التیام، بدتر و وخیم تر شد حتماً نزد پزشک بروید.

هر چند، برخی عفونت های جزئی هم می توانند سلامتی فرد را تهدید کنند.

2- پزشک در مورد علائم عفونت سؤالاتی از شما، می پرسد و نمونه ها و آزمایش هایی از شما می گیرد.

در عفونت های پوستی، پزشک ممکن است کمی از بافت عفونی را از محل عفونت جدا کند تا مورد آزمایش قرار دهد. در سپسیس یا TSS، پزشک از شما نمونه خون می گیرد. احتمالاً پزشک با توجه به علائمی که دارید داروهایی تجویز می کند تا قبل از رسیدن جواب آزمایش ها و نمونه گیری ها، آن ها را مصرف کنید. در شرایط حاد، باید آمپول و آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

6 عفونت استاف

3- اگر زخم های چرکی یا آبسه دارید، پزشک احتمالاً آن را برای شما خالی می کند.

برای این کار، پزشک ابتدا محل عفونی را بی حس کرده و قسمتی از زخم را می بُرد یا برمی دارد و عفونت را تخلیه می کند. سپس محل را ضدعفونی کرده و با یک گاز استریل آن را می پوشاند.

• پس از تخلیه چرک، باید از زخم خود مراقبت کنید. 2 تا 3 مرتبه در روز، آن را تمیز کرده و اگر پمادی برایتان تجویز شده آن را طبق دستورالعمل استفاده نمایید.

7 عفونت استاف

4- اگر پزشک آنتی بیوتیکی برای شما تجویز کرد، حتماً دوره آن را کامل کنید، حتی اگر در میانه های راه، احساس کردید کاملاً خوب شده اید.

در غیر این صورت، ممکن است عفونت دوباره ایجاد شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا