زیباییسلامت

طرز ساخت روغن کوتیکول طبیعی و مغذی در خانه

طرز ساخت روغن کوتیکول

کوتیکول ناخن که پوست های دور تا دور ناخن و محلی برای تغذیه اصلی رویش و رشد ناخن است، از قسمت های مهمی است که معمولاً نادیده گرفته می شود. پس بهتر است به آنها اهمیت دهیم، چرا که در زیبایی و سلامت ناخن ها و در نهایت دست ها تأثیر گذار می باشند.

متأسفانه، اگر مرتباً به کوتیکول های ناخن توجه و رسیدگی نشود، ممکن است موجب ترک خوردگی و پوست اندازی شده و یا حتی عفونی گردند. در این شرایط کرم یا روغن کوتیکول طبیعی از کوتیکول ناخن مراقبت کرده و از پوست پوست شدن و ترک خوردگی آن ها جلوگیری می نماید.

2 تهیه روغن کوتیکول

اگر شما هم به سلامت و زیبایی خود اهمیت می دهید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

چرا ناخن ها کوتیکول دارند؟

کوتیکول ها اگر چه خودشان کوچک هستند، اما کارهای بزرگی را انجام می دهند. در واقع کوتیکول ها بخشی از پوست بوده و از بستر ناخن در برابر عفونت ها و آسیب ها محافظت می کنند. همچنین به عنوان مانعی برای رشد بیش از حدِ ناخن عمل می کنند.

– مهم ترین عامل مراقبت از کوتیکول مرطوب نگه داشتن آن می باشد.

بریدن یا کندن کوتیکول راه را برای بروز عفونت و آسیب باز می کند. پس با کوتیکول ناخن های خود به آرامی رفتار کنید. استفاده از کرم ها و روغن های کوتیکول در این نقاط حساس، بهترین گزینه برای پوشش کوتیکول و نرم و مرطوب نگه داشتن آن است.

بهتر است برای دیزاین و طراحی ناخن، به سالن های آرایشی مراجعه نکنید. زیرا در این مکان ها از مواد سمی و شیمیایی برای طراحی و زیبایی ناخن استفاده می کنند که این مواد شدیداً آسیب زا هستند. اگر قصد دیزاین یا مانیکور کردن ناخن های خود را دارید، حتماً به آرایشگر خود بسپارید که به کوتیکول ناخنتان آسیب نزند.

چرا باید یک روغن کوتیکول طبیعی درست کرد؟

به جای خریداری کردن بسیاری از وسایل و محصولات آرایشی و بهداشتی می توانید خودتان در خانه آن ها را درست کنید. با این کار هم از سلامت موادِ مورد استفاده و هم از کیفیت آن ها مطمئن خواهید بود. روغن کوتیکولِ ناخن را نیز به همین صورت، می توان در خانه ساخت. در این حالت، می توانید تمام مواد مهم و مفید برای کوتیکول ناخن مانند ویتامین E، روغن جوجوبا و روغن ها و مواد ضروری دیگر را در ترکیب روغن کوتیکول طبیعی خود جای دهید. درست کردن روغن کوتیکول خانگی فقط نیازمند 5 دقیقه زمان است و از آنجایی که مقدار کمی از آن برای مدت طولانی کافی است، لازم نیست همیشه و مرتباً ساخته شود.

در بازار نیز انواع مختلفی از کرم ها و روغن های کوتیکول ناخن وجود دارد که ممکن است بسیاری از آن ها نیز طبیعی باشند. اما در هر صورت حاوی عناصری هستند که خیلی هم مطلوب نیست.

فواید کرم ها و روغن های کوتیکول طبیعی

روغن بادام شیرین به عنوان یک ماده ی پایه و اساسی برای تشکیل کرم کوتیکول است. از آنجایی که این روغن، یک روغن سبک بوده و در مقایسه با دیگر روغن ها چربی کمتری دارد، پس از استفاده ی آن برای کوتیکول ناخن، موجب چرب شدن دست ها نمی شود. این روغن، سرشار از ویتامین E، اولئیک اسید و نیلولئیک اسید بوده و یک مرطوب کننده قوی برای اطراف ناخن است.

در تحقیقات و آزمایشات مربوط به سلامت پوست، مو و ناخن، فواید روغن ویتامین E اثبات شده است. این روغن، سبب تقویت، رشد، حفظ سلامت و رنگ طبیعی ناخن ها می گردد.

روغن جوجوبا، شکل مایعی از موم های گیاهی است که به خوبی با سبوم که روغن طبیعی پوست است، ترکیب می شود. به علاوه، روغن جوجوبا سبب مرطوب شدن پوست شده و به تولید اسید مانتل (ماده محافظت کننده پوست در برابر باکتری های مضر) کمک می کند.

اگر روغن هلی کریسوم (Helichrysum Oil) در کرم های کوتیکول طبیعی استفاده شود، هم بوی مطبوع و مناسبی به کرم می دهد و هم اثرات آرام بخش و مسکنی دارد. روغن هلی کریسوم، یک روغن مفید و مهم و در عین حال گران قیمت است. اما خریدن و هزینه کردن آن، ارزش دارد. بسیاری از افراد این روغن را، بخیه زن مایع لقب داده اند، زیرا که پوست آسیب دیده را سریعاً ترمیم کرده و التیام می بخشد. این روغن همچنین خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی نیز دارد.

روغن و اسانس های طبیعی مرکبات نیز به نرم کردن کوتیول، جذب و نفوذ ویتامین ها و عناصر مغذی در پوست کمک می کنند. نتایج یک پژوهش در فرانسه نشان داد که اسانس لیمو، باعث افزایش جذب ویتامین های قابل حل در آب و چربی توسط پوست می شود. همچنین این نتایج حاکی از افزایش 9 برابری جذب ویتامین E از طریق پوست نیز بود.

دستورالعمل درست کردن کرم کوتیکول طبیعی و مغذی

مواد لازم برای تهیه کرم طبیعی و مغذی کوتیکول (این مواد برای تهیه حدود 30 گرم کرم کافی است).

• کاسه یا ظرف شیشه ای مقاوم در برابر حرارت

• کتری یا قابلمه کوچک

• 5 قطره روغن ویتامین E بدون GMO (محصولات تراریخته یا اصلاح ژنتیکی شده)

• 4.5 قاشق چایخوری روغن بادام شیرین

• نصف قاشق چای خوری روغن جوجوبا

• 1 قاشق چای خوری موم زنبور عسل

• 3 قطره روغن هلی کریسوم (می توانید به جای آن از روغن گیاه لاوندر (اسطوخدوس) استفاده کنید)

• 5 قطره اسانس لیمو

• 3 قطره اسانس پرتقال شیرین (اگر از اسانس اسطوخدوس استفاده می کنید این مورد را حذف کنید)

• ظرف کوچک شیشه ای یا حلبی

روش تهیه کرم

1- قابلمه را تا نیمه با آب پر کرده و کاسه شیشه ای مقاوم در برابر حرارت را روی آن قرار دهید تا یک حمام بخار (دیگ بخار) ایجاد شود.

2- در کاسه شیشه ای، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و موم زنبور عسل را ترکیب کنید. زیر قابلمه را روشن کرده و مواد درون ظرف را هم بزنید تا موم نرم شده و ذوب گردد.

3- ظرف شیشه ای را به آرامی از قابلمه در آورده و قسمت بیرونی آن را با یک دستمال تمیز کاملاً خشک کنید. فقط مراقب باشید، با این کار از رسیدنِ آب به کرم کوتیکولتان جلوگیری شود.

4- در ظرف کوچکی، روغن ویتامین E و اسانس ها را با هم مخلوط کرده و سریعاً به مواد دیگر (ظرف شیشه ای حاوی روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و موم) اضافه کنید. ترکیب حاصله را در دمای اتاق قرار داده تا سرد و سفت شود.

استفاده از کرم کوتیکول ناخن

– می توانید از کرم کوتیکول طبیعیِ درست شده بر روی ناخن ساده یا ناخن پولیش شده استفاده کنید. اما این نکته را در ذهن داشته باشید که همزمان با استفاده از روغن یا کرم کوتیکول، ناخن های تان را پولیش نکنید. زیرا روغن مانع از پولیش مناسب ناخن می شود.

– مقداری کرم کوتیکول ( به اندازه یک نخود برای هر دو دست کافی است) را روی ناخن، کوتیکول ناخن و پوست اطراف آن بمالید و ماساژ دهید.

1 تهیه روغن کوتیکول

مقالات زیر را نیز از دست ندهید.

>>> نحوه ترمیم شکسنگی ناخن پا <<<

>>> آموزش فرم دادن ناخن آکریلیک <<<

>>> روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا