تغذیه

چگونه شیر جو دوسر را در منزل تهیه کنیم؟

طرز تهیه شیر جو دوسر

حتماً نام جو و جو دو سر را شنیده اید و شاید بارها از خود پرسیده باشید که تفاوت جو معمولی با جو دوسر چیست؟! اغلب فکر می کنیم این دو کاملاً یکی بوده و هیچ تفاوتی ندارند. اما در واقع باید گفت جو معمولی با جو دوسر کاملاً متفاوت است و تنها نام هایشان مشابه هم می باشد. البته جو دو سر را یولاف هم می نامند. اگر چه هر دوی این دانه ها از نوع غلات بوده و خواص خاص خود را دارند، اما جو دوسر دارای ارزش غذایی بالاتری است. از جو معمولی بیشتر برای مصرف دام، تهیه ی مالت و آبجو و در برخی موارد تهیه ی نان جو استفاده می شود. جو دو سر که دارای دو نوع “جو پرک” و “بلغور جو دو سر” است، خواص تغذیه ای و سلامتی بسیار بالایی داشته و به همین دلیل برای مصرف خوراکی استفاده می شود. از آن جایی که جو دو سر سرشار از پروتئین است، در وعده های مختلف غذایی و به ویژه صبحانه، به عنوان مکمل جهت تولید انرژی لازم بدن استفاده می شود. البته جو معمولی هم دارای مقدار زیادی پروتئین می باشد، اما خواص ضد سرطانی و دارویی جو دو سر به واسطه ی وجود بتاگلوکان، بسیار بیشتر است.

– جو دوسر به درمان بیماری های قلبی و دیابت نوع دو کمک می کند.

– یبوست را درمان کرده و در کاهش وزن موثر است.

– حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیار زیادی است.

فشار خون بالا را درمان می کند.

– خواص آنتی اکسیدانی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. برای مراقبت و سلامت پوست، دوران یائسگی و افزایش شیردهی نیز بسیار مفید است.

ارزش این دانه به حدی بالاست که از آن در موارد دارویی و بهداشتی نیز استفاده می کنند. به همین دلیل می توان گفت مصرف جو دو سر نوعی دارو درمانی به حساب می آید. اما همه ی ما می دانیم که برای مصرف جو دوسر یا باید آن را در سوپ، شیر و یا ماست ریخته و یا با آن کیک و کلوچه تهیه کرد. به همین دلیل برخی افراد به دلیل نداشتن مصرف این جو، از همه این خواص محروم می شوند.

اما خوشبختانه راهی بسیار آسان و البته بسیار پر خاصیت تر از سایر روش ها برای مصرف جو دوسر وجود دارد که به راحتی و بدون کوچکترین زحمتی می توان از این ماده ی با ارزش استفاده کرد و آن هم تهیه ی شیر جو دو سر است.

شیر جو دو سر بسیار خوشمزه بوده و بر خلاف دانه های سفت جو دوسر، بافتی بسیار نرم دارد. همچنین تمامی خواص و مواد با ارزش شیرهای مغزیجات و شیرهای لبنی را در خود جمع کرده و می توان گفت برای کسانی که به شیرهای گفته شده آلرژی دارند بسیار کارآمد است. هر کسی می تواند آن را در منزل و در هر زمانی تهیه کند. احتیاج به خیساندن نداشته و تنها با اضافه کردن آب، کمی نمک و شیرین کننده به جو دوسر، ماده ای با ارزش به دست می آید.

مواد لازم برای تهیه ی شیر جو دو سر

– یک پیمانه جو پرک
– 3 پیمانه آب
– نمک دریا به اندازه ی لازم
– کمی وانیل ( به دلخواه)
– 2 تا 3 قاشق عسل (به دلخواه)
– دستگاه میکسر
– آب کش و صافی پارچه ای
– کاسه ی متوسط
– ظرف درب دار شیشه ای برای نگهداری شیر

مرحله ی اول

آب و جوپرک را در دستگاه میکسر بریزید. درب آن را گذاشته و به مدت 10 تا 15 ثانیه با سرعتی متوسط آن را روشن کنید (البته اگر از دستگاهی با سرعت بالا استفاده می کنید). برای دستگاه های با سرعت پایین، زمان را به 30 تا 35 ثانیه (تا زمانی که مواد کاملاً مخلوط شوند) افزایش دهید.

نکته: مطمئن شوید که آب زیادی به جوها اضافه نکرده باشید. زیرا بافت آن بسیار رقیق شده و اصلاً شیر جو خوبی از آب در نمی آید.

مرحله ی دوم

آبکش یا صافی را روی کاسه ای گذاشته و صافی پارچه ای را در آن پهن کنید. شیر را در پارچه ریخته و پارچه را آنقدر بچلانید تا فقط پالپ ها و قسمت های درشت جو در پارچه باقی بماند. سپس به شیر جو، نمک، عسل و وانیل را اضافه کرده و مزه ی آن را بچشید. در صورت لزوم مواد را اضافه کنید.

3 طرز تهیه شیر جو دوسر

مرحله ی سوم

شیر جو دوسر آماده است. می توانید آن را در ظرفی درب بسته و تا 4 روز در یخچال نگهداری کرده و استفاده کنید. فقط هر بار قبل از میل کردن آن را تکان دهید.

4 طرز تهیه شیر جو دوسر

نکته: شیر جو دوسر را هیچگاه گرم نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
ehow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
6 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

خیلی بنظرم عالیه،،درسته با اب تهیه میشه شیر بادام شیر سویا اینا شکل وگانش همه با آب درست میشه نه باشیر

روشا

برای چاق شدن موثره یا لاغر شدن؟؟.

علیرضا

فکر کنم اشتباه نوشتید به جای شیر نوشتید آب!!! اخه کی آب میریزه داخل جو!

سارا

اصلا فلسفه درست کردن شیر جو اینه که از شیر معمولی استفاده نشه و وگان باشه!!!

کاربر ناشناس

اصل شیر بادام هم با ابه شیر سویا هم با ابه موضوع گرفتن شیر از این مواد هست که با اب ترکیب میشه

دکمه بازگشت به بالا