سلامتکودک

چگونه از یبوست نوزادان جلوگیری کنیم؟

یبوست زمانی در نوزاد رخ می دهد که مدفوع او کمی سفت و خشک شود و دفع آن برای نوزاد مشکل گردد. این مشکل معمولاً از 6 ماهگی رخ می دهد که کودک شروع به خوردن غذاهای کمکی می کند. اگر چه یبوست در کودکان جای نگرانی ندارد، اما زمانی که اتفاق می افتد برای کودک ناخوشایند و زجر آور می باشد. با رعایت کردن برخی نکات می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد تا کودک آزرده خاطر نگردد. در ادامه به این نکات پرداخته ایم.


برای درمان یبوست در بزرگسالان می توان از لگن بهداشتی سیتز بث استفاده کرد. نحوه استفاده از سیتز بث در لینک زیر از وب سایت فن تریکس می باشد.

>>> طرز استفاده از سیتز بث <<<


روش های جلوگیری از یبوست نوزاد

1- به کودک غذایی سرشار از فیبر بدهید.

معمولاً انواع مواد غذاییِ جامد مانند موز، هویج و غلات برنج که به عنوان غذای کمکی به کودک داده می شود، منجر به یبوست می گردد. در مقابل غذاهایی مانند آلو، گلابی، بلغور جو دوسر و غلات جو از یبوست پیشگیری می کنند. پس در مورد شروع غذای کمکی دقت کرده و با مراقب بهداشتی کودکتان هم مشورتی داشته باشید.

1 جلوگیری از یبوست نوزادان

2- کودک را فعال نگه دارید.

هر چه میزان فعالیت کودک کمتر باشد احتمال ابتلا به یبوست بیشتر است. اگر فکر می کنید کودکتان آرام و بدون جنب و جوش است به وی کمک کرده و جنب و جوش را در او افزایش دهید.

3- پاهای کودک را خودتان تکان دهید.

نوزاد شش یا هفت ماهه قدرتِ زیادی برای خزیدن و تکان دادن پاها را ندارد. بنابراین لازم است پاهای او را خودتان در دست گرفته و بالا و پایین کنید و یا مانند حرکت دوچرخه آن را حرکت دهید. این کار در تحریک روده و جلوگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

2 جلوگیری از یبوست نوزادان

4- از اسباب بازی کمک بگیرید.

اسباب بازی هایی را در کنار کودک قرار دهید که جذاب بوده، غلط می خورند و از کنار کودک دور می شوند تا کودک را ترغیب کند که به دنبال آن برود. این کار باعث می شود کودکتان خزیدن را زودتر یاد گرفته و جنب و جوشِ آن افزایش یابد. به علاوه روی شکم فشار آورده و باعث تحریک روده می شود.

5- بعد از هر بار غذا دادن به کودک، شکم او را ماساژ دهید.

ماساژِ شکم تا حد زیادی به جلوگیری از یبوست کمک می کند. دست خود را روی شکم کودک گذاشته و به اندازه ی سه انگشت اطراف ناف را با فشاری ملایم ماساژ دهید.

3 جلوگیری از یبوست نوزادان

6- به کودک به اندازه ی کافی آب داده و آن را در دمای مناسب نگهداری کنید.

کم بودن آبِ بدن به خصوص در کودکان موجب یبوست می شود. همواره شیر و آب را در دسترس داشته باشید و از کم شدن آبِ بدن کودک خصوصاً در هوای گرم جلوگیری کنید.

4 جلوگیری از یبوست نوزادان

7- آبمیوه را برای کودکان بالای 4 ماه در نظر بگیرید.

آبمیوه به روده منتقل شده و دفع را آسان می کند. ابتدا با 60 تا 120 میلی لیتر آب چغندر، سیب یا گلابی، یک یا دو بار در روز شروع کنید.

5 جلوگیری از یبوست نوزادان

نشانه های یبوست چیست؟

1- بی قراری کودک هنگام دفع

کودک، هنگام دفع مدفوع بی قراری کرده و گریه می کند. در واقع همه ی مدفوع را نمی تواند دفع کند و آنچه که دفع می شود نیز مانند قبل نبوده و به صورت گلوله گلوله می باشد.

2- تغییر در دفعات دفع

اگر چه دفعات دفع نشانه ی بارزی بر یبوست نیست، اما تغییرات ناگهانی در دفعات دفع می تواند نشانه ی یبوست یا بیماری باشد. در صورتی که دفعات خیلی کمتر از معمول باشد، احتمالاً کودک دچار یبوست شده است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً یکبار در هفته مدفوع می کنند که کاملاً طبیعی است و کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند، دو تا سه روز در هفته مدفوع می کنند.

6 جلوگیری از یبوست نوزادان

3- با پزشک مشورت کنید.

اگر چه یبوست در کودکان بسیار طبیعی بوده و معمولاً با روش های گفته شده قابل پیشگیری و درمان است، اما به هیچ وجه نسبت به آن سهل انگاری نکنید. خصوصاً اگر طولانی مدت شده یا کودک با فواصل زمانی کم دچار این عارضه گردد. گاهی بعضی یبوست ها نشانه ی کم کاری تیروئید، آلرژی غذایی یا بیماری مادرزادی هیرشپرونگ (Hirschspring) می باشد. پس حتماً یبوست کودک را با پزشک در میان بگذارید.

در پایان با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با سندرم نشت روده آشنا شوید.

>>> سندرم نشت روده چیست؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا