سلامت

چگونه از سیتز بث Sitz Bath برای کاهش دردهای مقعدی استفاده کنیم؟

سیتز بث Sitz Bath لگنی بهداشتی است که در آن آب گرم ریخته می شود و فرد بیمار در آن نشسته تا درد و تورم ناحیه ی مقعدی و یا واژن تسکین یابد. اگر از هموروئید و یبوست رنج می برید و یا دچار درد در ناحیه ی مقعد شده اید و شاید هم اخیراً زایمان کرده و بافت های آسیب دیده ای در ناحیه ی واژن دارید، از این وسیله ی کاربردی برای رفع مشکلات خود استفاده کنید. زیرا استفاده از سیتز بث روشی مؤثر در تسکین و بهبود دردهای ناشی از موارد گفته شده در ناحیه ی مقعد و واژن می باشد. اگر چه برای این منظور از وان حمام یا لگنی بسیار بزرگ هم می توان استفاده کرد، اما استفاده از ابزاری تخصصی مانند سیتز بث به طبع بسیار کاربردی و بهتر خواهد بود.

تا پایان مقاله با فن تریکس همراه باشید و با طرز استفاده از هر دو روش استفاده از وان حمام و سیتز بث برای تسکین دردهای خود آشنا شوید.


همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس در مورد درمان شقاق مقعد Anal Fissures بعد از زایمان  بیشتر مطالعه کنید.

>>> روش های درمان شقاق مقعد Anal Fissures بعد از زایمان <<< 


ساخت سیتز بث در وان حمام

1- وان حمام یا لگن را طوری بشویید که کاملاً تمیز و براق شود.

از آنجایی که از این روش برای درمان آسیب و زخم های خود استفاده می کنید، باید اطمینان یابید محیطی که در آن قرار می گیرید کاملاً استریل شده باشد. پس قبل از انجام هر کاری وان حمام یا لگن را با مواد استریل کننده، به طور کامل و با دقت فراوان بشویید. از آب فراوان استفاده کنید و مطمئن شوید که هر گونه مواد پاک کننده، کف و صابون روی وان باقی نمانده است.

2- درجه حرارت آب را تنظیم کنید.

آبی که در آن می نشینید باید گرم بوده ولی به هیچ وجه داغ نباشد. زیرا دمای زیاد موجب تحریک و التهاب ناحیه ی آسیب دیده شده و نتیجه ی عکسی به دنبال خواهد داشت. در صورتی که آب گرم باعث افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده شده و روند بهبودی را تسریع می بخشد. پس با انگشت یا ریختن مقداری آب در پشت دست خود دمای آب را تست کنید. فراموش نکنید این یک مسئله ی مهم و اساسی در استفاده از این روش است.

3- وان را به اندازه ی 7 تا 10 سانتی متر با آب پر کنید.

اگر از وان حمام استفاده می کنید، مطمئن شوید که درپوش خروجی آب وان بسته است و آب از آن خارج نمی شود. وان را باید به اندازه ای پر کنید که محل آسیب دیده در آن قرار گرفته و در واقع در آب غوطه ور شود که معمولاً 7 تا 10 سانتی متر برای این کار کافیست.

1 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

4- به وان مواد تسکین دهنده اضافه کنید.

اگر مایل باشید می توانید به آب مواد تسکین دهنده ی درد اضافه کنید. اگر چه که آب ولرم به تنهایی درد را تسکین می بخشد. اما به هر حال استفاده از مواد تسکین دهنده کاملاً اختیاری است.

• می توانید از نمک به عنوان یک تسکین دهنده استفاده کنید. البته دمای آب برای اضافه کردن نمک باید کمی بالاتر از حد معمول و مناسب باشد. زیرا باعث می شود نمک سریعاً در آن حل شود. برای این کار یک چهارم فنجان نمک را درون وان ریخته و اجازه دهید در آن حل شود. سپس منتظر بمانید تا آب کمی خنک تر شده و به دمای معمول برسد.

• اگر از درد ها و عفونت واژن رنج می برید، می توانید یک دوم فنجان سرکه ی قرمز را نیز به آب اضافه کنید.

2 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

5- درون وان بنشینید.

اگر مایل باشید می توانید وان را پر کرده و در آن بخوابید. در غیر این صورت اگر فقط 15 تا 30 دقیقه محل آسیب دیده در آب باشد کفایت می کند.

6- بعد از اتمام کار، بافت آسیب دیده را خشک کنید.

خودتان را کاملاً در حوله پیچیده و بدون دخالت دست اجازه دهید ناحیه ی آسیب دیده کاملاً خشک شود. زیرا مالش و دخالت دست می تواند باعث خارش و بدتر شدن زخم شود.

مجدداً یادآور می شویم که ناحیه آسیب دیده را باید کاملاً خشک کنید.

روش استفاده از لگن بهداشتی سیتز بث Sitz Bath

1- سیتز بث را از فروشگاه های اینترتی یا داروخانه ها خریداری کنید.

بسته ی سیتز بث شامل یک لگن است و به گونه ای طراحی شده که به راحتی روی توالت فرنگی قرار می گیرد. از دیگر اجزای تشکیل دهنده ی سیتز بث یک کیسه ی پلاستیکی ذخیره ی آب که شیلنگی به آن متصل است و یک گیره برای کنترل آب ورودی از کیسه به لگن می باشد.

3 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

2- لگن سیتز بث را با مواد شوینده تمیز کنید.

حتی اگر سیتز بث را تازه خریداری کرده باشید، حتماً آن را با مواد شوینده بشویید تا اطمینان حاصل کنید که بافت آسیب دیده در معرض عفونت قرار نمی گیرد.

3- سیتز بث را سر هم کنید.

شیلنگ را به سوراخی که در کف لگن وجود دارد و برای گردش آب از کیسه به درون لگن است، وصل کنید تا آب از کیسه وارد شیلنگ شده و لگن را پر کند.

گیره ی سیتز بث را به شیلنگ وصل کنید تا قبل از آماده شدنتان مانع ریزش آب از کیسه شوید و از ورود آب به لگن جلوگیری کنید.

4 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

4- لگن را بر روی توالت فرنگی قرار دهید.

لگن را در لبه ی داخلی توالت قرار دهید. بهتر است کیسه ی آب را به گونه ای قرار دهید که بالاتر از لگن بوده و آب بتواند از بالا به سمت لگن سرازیر شود.

5 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

5- روی لگن سیتز بث بشینید.

بعد از اینکه روی لگن نشستید، تا قبل از اینکه روی آن احساس راحتی و ریلکسی نکرده اید شیر آب را باز نکنید. لگن و نوع نشستن خود را به گونه ای تنظیم کنید که آب خارج شده از کیسه مستقیماً به ناحیه ی آسیب دیده برخورد کند. پس اطمینان یابید که موقعیتی کاملاً راحت و ریلکس روی صندلی دارید.

6- گیره ی شیلنگ را بردارید.

گیره ای که مانع از ورود آب از کیسه به لگن می شود را از شیلنگ بردارید. بنابراین آب به درون لگن جریان پیدا می کند. اجازه دهید آب تمام ناحیه ی آسیب دیده را پوشش دهد و ناحیه ی آسیب دیده در آب غوطه ور شود. سپس در اتمام کار، شیلنگ را بسته و مانع از ورود آب اضافی به لگن شوید.

6 نحوه استفاده از سیتز بث Sitz Bath

7- راحت باشید.

فوران آب در لگن باید به آرامی انجام شود. بنابراین زمانی که روی لگن نشسته اید و آب در حال بالا آمدن است کاملاً خود را شل کرده و ریلکس باشید. حتی زمانی که آب کیسه خالی شده و آبی به لگن وارد نمی شود نیز آرامش و ریلکسی خود را حفظ کنید. تا هر زمانی که دلتان بخواهد می توانید در این لگن بنشینید و درد را تسکین دهید.

8- بعد از اتمام کار خودتان را خشک کنید.

بعد از اینکه از سیتز بث بلند شدید و کار شما پایان یافت، نسبت به شقاق و یا زخم خود بسیار محتاط باشید. بنابراین نباید خودتان را مانند همیشه و آنگونه که طبق معمول خشک می کردید، خشک کنید. حوله ای نرم و لطیف را به دور خود پیچیده و منتظر شوید تا کاملاً خشک شده و از مالش حوله به بدن جداً خودداری کنید؛ زیرا باعث خارش و بدتر شدن زخم می شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا