آموزش های ویدئوییگل و گیاه

اصول صحیح کاشت چمن برای تسریع در رشد

رشد سریع یک بذر به خصوص بذر چمن، نیازمند دانستن اصول و قواعد خاصی است. بارور کردن چمن و رشد دادن اصولی بذر آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا چمن از جمله گیاهانی است که به مرور زمان ضعیف شده و رشد نمی کند. به علاوه با ضعیف شدن آن ها علف های هرز فرصت رشد پیدا کرده و روی چمن را می گیرند. پس اگر می خواهید در کنار رشد سریع چمن، از زیبایی و ماندگاری آن نیز لذت ببرید باید درصد خطا در کاشت چمن را کاهش دهید، با فن تریکس همراه شوید تا اصول رشد سریع چمنی زیبا، مطابق سلیقه و سرحال را بیاموزید.

زمان مناسب کاشت بذر

برای رشد سریع چمن قبل از هر چیزی باید زمان صحیح کاشت بذر را بدانید.

پس:

1- بهترین زمان در سال را انتخاب کنید.

بهترین زمان کاشت بذر چمن در ماه مهر و 6 هفته قبل از شروع فصل سرما و یخبندان است. البته این بهترین زمان است و اگر امکان کاشت در این ماه را نداشتید در اوایل فصل بهار نیز می توانید بذر چمن را به خاک منتقل کنید.

– بذرها قبل از زمستان جوانه زده و رشد می کنند. البته اگر دما در طول روز 10 درجه ی سانتی گراد بوده و دمای شب نیز بسیار سرد نباشد. اگر دمای هوا در شب بسیار سرد باشد جوانه زنی اتفاق نمی افتد.

– بذرها در دمای مناسب، در عرض یک تا سه هفته جوانه زده و رشد می کنند و قبل از یخبندان در عرض چند هفته ریشه ساخته و آماده می شوند.

2- علف های هرز را از بین ببرید.

اگر در زمین علف هرزی وجود دارد، باید حداقل دو هفته قبل از شروع عملیات کاشت چمن، همه ی علف های هرز را با روش هایی مانند سم پاشی از بین ببرید.

3- اگر چمنی در زمین وجود دارد با چمن زن بزنید.

ارتفاع چمن های موجود در زمین را تا 2 یا 3 سانتی متر کاهش دهید. این کار به این دلیل است که مورچه های موجود در چمن ها از بین رفته و بذرهای چمن توسط آن ها از بین نمی رود. همچنین نور خورشید به طور موثرتری به بذرهای کاشته شده برسد.

4- چمن ها و گیاهان خشک اضافی را از زمین بردارید.

گیاهان خشک شده و هرگونه آشغال و کثیفی را باید به همراه چمن های اضافی از روی خاک بردارید. زیرا بذر برای جوانه زدن باید دقیقاً در خاک کاشته شده و با خاک در تماس باشد. وجود لایه ی گفته شده روی خاک مانع از جوانه زنی بذرها می شود. پس آن را از بین ببرید.

5- زمین را شخم بزنید.

با استفاده از شن کش به خاک هوا داده تا تنفس کند. اما دقت داشته باشید که هوا نباید به اعماق خاک برسد. مراقب باشید که با شن کش ساختار لایه های زیرین خاک را از بین نبرید. زیرا به ریشه های گیاهان موجود آسیب زده و به علف های هرز فرصت رشد می دهد.

آماده سازی خاک برای کاشت و رشد سریع بذر

بعد از انجام مراحل بالا، باید خاک را برای کاشت بذر و رشد سریع آن آماده کنید.

بنابراین:

1- pH خاک را اندازه گیری کنید.

اگر چه انجام این مرحله ضروری نیست اما در صورت امکان pH خاک را برای رسیدن به نتیجه ی بهتر آماده کنید. pH مناسب برای رشد سریع تر چمن بین 6.0 تا 6.8 می باشد. کیت های مخصوص این کار در بازار موجود می باشد. می توانید آن را تهیه و استفاده کنید.


همچنین برای اطلاع از چگونگی تست و آزمایش خاک می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تست و آزمایش خاک <<<


2- اگر متوجه شدید که pH خاک مناسب نیست، کمی آهک به آن اضافه کنید.

آهک به متعادل کردن pH خاک کمک می کند. دستورالعمل استفاده از آن بر اساس میزان pH خاک روی بسته ی آهک ثبت شده است. با مطالعه ی آن میزان مناسب آهک را روی خاک بپاشید.

3- کمپوست اضافه کنید.

چه آهک بپاشید چه نه، باید یک لایه کمپوست را حتماً به خاک اضافه کنید. کمپوست مواد مغذی را به بذرها رسانده و به جوانه زدن و رشد سریع آن کمک می کند. فقط دقت داشته باشید که لایه ی کمپوست باید بسیار نازک باشد.

حال می توانید بذرها را بکارید.

1- بذرها را با دقت و یا با بذرپاش به صورت پراکنده در زمین بپاشید.

دقت داشته باشید فاصله ی بین بذرها نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

2- شن کش را روی بذرها بکشید تا تمامی بذرها به زیر خاک بروند.

دقت داشته باشید که همه ی بذرها باید مدفون شوند و بذری که بیرون از خاک بماند سبز نخواهد شد.

3- از یک کود نیتروژن دار استفاده کنید.

فقط قبل از استفاده پرس و جو کرده و مطمئن شوید که چه کودی برای نوع بذرتان مناسب است. لایه ی بسیار نازکی از کود را روی بذرها بریزید. با پشت شن کش روی کود کشیده تا کمی در خاک فرو رفته و به خاک بچسبند.

4- بلافاصله بعد از ریختن کود، به بذرها آب بدهید.

در هفته ی اول، آبیاری باید روزی سه تا چهار بار ادامه یابد. تا مطمئن شوید که جوانه زنی به خوبی صورت می گیرد. کلید رشد سریع و مناسب چمن، مرطوب نگه داشتن همیشگی بذر است. پس هیچگاه اجازه ندهید بذر خشک شود. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند، میزان آبیاری را کم کنید. زیرا آب زیاد پس از جوانه زدن، بذر را از بین می برد.

5- پنج هفته بعد از کاشت بذر، یک کود تسریع کننده ی رشد نیتروژن دار به زمین اضافه کنید.

میزان این کود به اضای هر 1000 فوت یک کیلوگرم می باشد. دقت داشته باشید که از این کود نباید به میزان زیادی استفاده کنید. زیرا بذر و گیاهان را می سوزاند.

6- بعد از این که چمن ها 6 تا 8 سانتی متر شدند، با چمن زن آن ها را بزنید تا همیشه در فصل مورد نظرتان زنده بوده و سریع از بین نروند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود

سلام از راهنمایی شما متشکرم بسیار مفید بود

فرزان

سپاس از موارد کمک کننده ای که نوشتید. فقط می خواستم بپرسم چمنی که به کمترین رسیدگی و به خصوص آب نیاز داشته باشه برای رویش در باغچه کدام هست؟ و چمنهایی که در باغچه های دور خیابانها معمولا کاشته می شه از کدام گونه ها هستند؟

عاطفه

ممنون از راهنماییتون

خادمیان

سلام
حتما برای پوشش بذرها از کودهای فرآوری شده که فاقد تخم علف هرز و آفات می باشد ، استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا