گل و گیاه

چگونه خودمان مناسب بودن خاک را جهت پرورش گل و گیاه بسنجیم؟

آزمایش خاک

راز پرورش گل ها و سبزیجاتی سالم که نیازی به مراقبت خاصی ندارند چیست؟ خاک عالی؟ چگونه می توانیم بگوییم که گیاه به چه خاکی نیاز دارد یا چه گیاهانی در چه خاکی می توانند رشد کنند؟ آزمایش خاک یک تجزیه و تحلیل دقیق از مواد مغذی خاک و کمبودهای خاک ارائه می دهد. انجام این کار بسیار ساده بوده و نیاز به آزمایشگاه و افراد مجرب ندارند. تنها با چند وسیله ی ساده خودتان هم می توانید خاک باغچه یا باغتان را آزمایش کنید.

1 تست و آزمایش خاک

سازندگان این روش های تست خاک، توصیه می کنند باغداران و کشاورزان نباید روی نتایج یک یا دو مرحله متمرکز شده و باید آزمایش را به عنوان یک کل در نظر بگیرند.

برای تست خاک باید تمام ده مرحله را در هفته های رشد گیاهان و در فصل بهار انجام دهید. تست و آزمایش باید با نمونه خاک از قسمت های مختلف زمین انجام گیرد تا نتایج و جزئیات بیشتری به دست آید. هر چه جزئیات بیشتر باشد نتایج دقیق تر و قابل اطمینان تر است.

1- ساختار خاک و رسوبات

هنگامی که خاک نه خیلی خشک و نه خیلی مرطوب است، گودالی 6 تا 10 اینچی حفر کرده و به اندازه ی یک صابون خاک بردارید. بافت خاک باید به گونه ای باشد که به راحتی با انگشتان از هم وارفته و جدا شود. بررسی کنید که آیا خاک کلوخی، پودری یا دانه دانه است. در حالت ایده آل خاک شما باید نرم بوده و بافت آن به گونه ای باشد که از سایزهای مختلف دانه های خاک تشکیل شده (مانند خرده نان) و با فشار کم شکل خود را از دست ندهد. کلوخ و خاک توده ای که با فشار زیاد از هم جدا شده و شکل خود را از دست می دهد، نشان دهنده خاک بسیار سفت و سخت آن نقطه است.

چرا این مورد بسیار اهمیت دارد؟

بافت خاک عالی و غنی، به صورت دانه های گِرد ریز بوده که منجر به ایجاد خاکی پر منفذ و متخلخل می شود. آب و اکسیژن در چنین خاکی به راحتی حرکت کرده و گیاهان می توانند بسیار پر قدرت و سالم در خاک ریشه دوانده و رشد کنند.

2- تراکم

سیمی را به صورت عمودی در مکان های مختلف درون خاک فرو کنید. سیم به نقطه ای می رسد که دیگر درون خاک فرو نرفته و خم می شود. عمقی که در آن سیم خم می شود را علامت بزنید. هر چه زودتر سیم خم شد یعنی تراکم خاک بالاتر است. خاکی که سیم در آن 30 سانتی متر یا کمی بیشتر فرو رود، خاک ایده الی است.

خاک متراکم مانع از رشد ریشه و دسترسی آن به آب می شود. به علاوه کرم های خاکی و دیگر موجودات خاک نیز نمی توانند در آن آزادانه حرکت کنند.

3- کارایی

اگر کندن و زراعت در خاک باعث شود که خاک کلوخه ای شده و یا به عکس، بسیار مسطح و همچون ورقه گردد، خاک مناسب زراعت نیست. این خاک به طور موثری گیاه را رشد نداده و بازدهی محصولات را بالا نمی برد.

2 تست و آزمایش خاک

4- جانداران موجود در خاک

باید بررسی کنید که آیا موجوداتی در خاک زندگی می کنند یا نه. چاله ای کنده و 4 دقیقه با دقت داخل آن را نگاه کنید. تعداد موجوداتی مثل عنکبوت، سوسک و کرمی که مشاهده می کنید را اندازه گیری کنید. این موجودات، خاک را زیر و رو کرده و باعث رسیدن آب و مواد غذایی و حتی نور خورشید به لایه های زیرین خاک می شوند. بنابراین نقش مهمی را در زنجیره ی غذایی ایفا می کنند. کمی گودال را بزرگتر کرده تا موجودات بیشتری را کشف کنید. اگر این موجودات کمتر از 10 عدد بودند، این خاک موجودات فعال کافی برای ایفای نقش در زنجیره ی غذایی ندارد.

قارچ ها، باکتری ها، حشرات و بی مهرگان یکی از نشانه های قابل توجه کیفیت خاک می باشند. که هر چه بیشتر در خاک مورمور کنند، شانس رشد آفات و بیماری ها را پایین می آورند. هر بخش از خاک، موجودات خاص خود را داشته که علف های هرز را از بین برده و خاک را برای رشد گیاه، مغذی تر می کنند.

5- کرم خاکی

مانند مرحله ی قبل خاک را حفر کرده و این بار تعداد کرم های خاکی را بررسی کنید. وجود سه کرم، خوب و وجود 5 کرم، عالی است. عدم وجود کرم به این معناست که خاک، مواد مغذی عالی برای تغذیه کرم ها نداشته و در نتیجه خاک مناسبی برای زراعت نیست. اما توجه داشته باشید که اگر در مناطق گرم و کویری زندگی می کنید، عدم وجود کرم طبیعی است. زیرا این کرم ها خاک داغ را دوست ندارند.

3 تست و آزمایش خاک

کرم های خاکی نه تنها خاک را تحریک می کنند، بلکه مواد مغذی، باکتری ها، آنزیم ها، موجودات زنده و مواد آلی را در خاک پخش می کنند. آن ها همچنین نفوذ آب در خاک را بیشتر کرده و تراکم خاک را از بین می برند.

6- تجزیه ی گیاه

مقداری گیاه را در خاک ریخته و یا روی خاک را با آن پوشش دهید. بعد از یک ماه به آن سر زده و وضعیت آن را مشاهده کنید. باقی مانده های گیاه و رنگ تیره ی آن نشان می دهد که گیاه تجزیه و تبدیل به کود شده است. این نشانه میزان عالی بودن خاک را نشان می دهد. بخش مهمی از این کار یعنی تجزیه ی گیاه در خاک را موجودات زنده ی خاک انجام می دهند. پس اگر خاکتان از نظر این موجودات عالی است، این مرحله نیز به درستی صورت می گیرد.

سرعت تجزیه هم مهم است. هر چه مواد زودتر تجزیه شوند، خاک کیفیت بالایی دارد. در خاک های نامناسب و فقیر، مواد به کندی تجزیه شده و گاهی ممکن است بوی ترش شدگی نیز بدهند.

7- قدرت و توان گیاه

در طول فصل، رشد گیاه را در نظر بگیرید. گیاه باید سالم و قوی بوده، رنگ طبیعی داشته و سایز آن به صورت طبیعی و یک نواخت رشد کند. یک گیاه پر قدرت، ساختار خوب خاک، وجود موجودات زنده و زهکشی مناسب آب را نشان می دهد.

8- ریشه ی گیاهان

با استفاده از بیلچه اطراف گیاه را بکنید (ترجیحاً یک علف هرز باشد). وقتی به ریشه رسیدید، میزان گستردگی، سفید و ظاهر ریشه ی آن را بررسی کنید. ریشه های قهوه ای نشان دهنده ی زهکشی نامناسب خاک و پوچ بودن ریشه نشان دهنده ی وجود آفات و بیماری هاست.

4 تست و آزمایش خاک

به ریشه ها دقت کنید؛ چرا که ارتباط مسقیمی با کیفبت خاک دارند.

9- زهکشی خاک

مقداری آب را در خاک بریزید و میزان زهکشی آن را امتحان کنید. اگر آب در هر ساعت، تنها 2 سانتی متر یا کمتر از آن در خاک فرو رود، یعنی خاک زهکشی خوبی ندارد. این کار را چند بار و در نقاط مختلف انجام داده تا نتایج دقیقی را به دست آورید.

10- عمر آب در خاک

نیاز گیاه به آب را در نظر داشته باشید. اگر گیاه مکرراً به آب نیاز داشته و همیشه تشنه است، احتمالاً خاک مقصر است. البته زمانی که معیارهایی چون آب و هوای گرم منطقه و نوع گیاه در میان نباشد. خاک متخلخل در مقابل تبخیر مقاوم تر است و نیاز گیاه به آب را بهتر تامین می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا