کار و تجارت

چگونه اولین روز کاری را به بهترین شکل سپری کنیم؟

اولین روز کاری

شروع یک شغل جدید و اولین روز کاری مربوط به آن، از جمله روزهایی است که همیشه در یادها می ماند. اما گاهی این روز بیاد ماندنی برای افرادی که قبلاً تجربه کاری نداشته و برای اولین بار این روز را تجربه می کنند، مبهم و کمی گیج کننده و البته دارای استرس می باشد. چرا که همه می دانند تاثیر و تصویری که در اثر رفتار انسان در اولین روز کاری در همکاران به وجود می آید تا سال ها با آن ها خواهد بود. بنابراین بیشتر افراد در صددند تا اولین روز کاری را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

1 سپری کردن اولین روز کاری

بهترین و اولین راه برای این که این روز به شکلی مثبت سپری شود، این است که ریلکس بوده و آرامش خود را حفظ کنید.

البته داشتن هیجان و اضطراب در موقعیت های جدید و مخصوصاً اولین روز کاری کاملاً طبیعی است. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که سعی نکنید در اولین روز کاری، خودتان را بیش از حد درگیر کار کرده و مثلاً بخواهید خود را به همگان ثابت کنید. هیچ کس خلاقیت، نوآوری و نمره ی بیست را در یک روز از شما نمی خواهد. پس آرامش خود را حفظ کنید.

البته سعی در حفظ آرامش اصلاً به معنای بی تفاوت بودن نیست. جدیت در کار و احساس مسئولیت نسبت به آن، مفهومی بسیار متفاوت تر از استرس و اضطراب دارد.

اولین روز کاری فرصت بسیار خوبی است تا خود را برای کار آماده کنید. در مورد اتفاقاتی که قرار است در پیش داشته باشید فکر کنید. طرح و برنامه ی کاری و شغلیتان را آماده و به قول معروف پلن شغلیتان را تنظیم کنید. همین کارهای ابتدایی استرس و اضطرابتان را کم و آرامشتان را بیشتر می کند.

موارد زیر را در اولین روز کاری در نظر داشته باشید تا بهترین تاثیر را در محیط کاری روی دیگران گذاشته و بهترین تصویر را از خود در ذهن آن ها بسازید. با این کار رضایت خودتان نیز نسبت به کارتان جلب خواهد شد.

1- ساده لباس بپوشید.

اگر کارمندان محیط کار جدیدتان، دارای یونیفرم بوده و لباس خاصی می پوشند، قطعا خود را باید با آن ها تطبیق دهید اما نه در روز اول. مگر این که از شما خواسته شده باشد که در اولین روز هم مطابق با آن ها وارد محیط کار شوید. در غیر این صورت رعایت رسمیت کار و پوشیدن لباسی ساده، رسمی و اداری در اولین روز کاری، حتی محیط ها و شرکت های خصوصی اهمیت زیادی دارد.

2- زودتر از موقع در محل حاضر شوید.

حداقل 15 دقیقه زودتر از شروع تایم کاری در محل کار حاضر شوید. در اولین روز کاری، گذارندن برخی مراحل و آشنایی با شغل و محیط کاری جدید برای شما لازم است. بنابراین باید برای طی این مراحل زمان کافی داشته باشید. به علاوه تمامی کارمندان در تایمی مشخص وارد می شوند و ممکن است ازدحام، باعث تاخیر ورود شما شود که این اتفاق برای اولین روز کاری اصلاً خوب نیست. در ضمن به یاد داشته باشید که بسیار زودتر حاضر شدن، قبل از باز شدن درب نیز وجهه ی جالبی ندارد!

3- خودتان را معرفی کنید.

خودتان، سمت کاری، مدرک تحصیلی، سن و تمامی مشخصاتتان را معرفی کرده و از دیگران نیز سوالاتی بپرسید و با آن ها آشنا شوید. از بودنتان در کنارشان ابراز خوشحالی کرده و از عباراتی که حس مثبت را به دیگران منتقل می کند استفاده کنید. مثلاً بگویید: “امیدوارم بتوانم کمکتان کنم و از پس کار برآیم.” یا بگویید: “من نهایت انرژی و توانم را در این کار می گذارم.”

به جای اینکه مستقیماً پشت میزتان نشسته و خودتان را با کامپیوتر سرگرم کنید، در محیط گشتی زده و با همه ی کارمندان ارتباط برقرار کرده و با نهایت ادب و احترام با همه آشنا شوید. در اولین روز کاری، میزان روابطی که برقرار می کنید، بیشتر از میزان کاری که انجام می دهید موفقیت را برایتان رغم می زند.

4- یک همکار پیدا کنید.

بهتر است در اولین روز کاری رفیق و همراه سالیانه ی خود در آن شغل را پیدا کنید. فردی که کمی در درجه ی بالاتر از شما قرار داشته و تجربه ی بیشتری در حیطه ی کاریتان دارد و یا قبلا در پست شما خدمت کرده است. از آنجایی که شما تازه کارید، به فردی که بتواند در مواقع نیاز حمایت و کمکتان کند نیاز دارید. و یا با قوانین، روحیات کارمندان، رئیس و جو حاکم بر کار آشنایتان کند.

5- سوالاتتان را از قبل آماده کنید.

این کار شما را مجبور می کند تا در مورد آنچه که باید از کار، محیط کاری و قوانین حاکم بر آن جا بدانید، سوال کنید. لیستی از سوالات تهیه کنید اما آن را در دست نگیرید و یکی یکی نپرسید. سوالات مهم را در هنگام ملاقات رئیس مطرح کرده و سوالات دیگرتان را از همکار و رفیق کاریتان بپرسید. این کار باعث می شود تا با محیط کار زودتر تطبیق یابید که امتیاز خوبی برای شما محسوب می شود.

6- یک دفترچه یادداشت همراهتان باشد.

یک دفترچه یادداشت و یک خودکار را حتماً با خود داشته باشید اما وسایل شخصی اضافه را با خود نبرید. زیرا هنوز در مورد قوانین آن جا خبری نداشته و نمی دانید مجاز به استفاده از چه وسایلی هستید. اما قلم و دفترچه برای یادداشت کردن موارد مهم، لازم است.

7- موارد زیر را به هیچ وجه به محل کار نبرید.

وسایل تزئینی با خود به همراه نبرید و سعی نکنید روز اول میزتان را به سلیقه ی خودتان درآورید. حداقل تا دو هفته این کار را انجام ندهید. زیرا این کار موج منفی را منتقل کرده و نشان می دهد که به جزئیات بیشتر از اصل کار اهمیت می دهید. به علاوه گویی ظاهر دفتر کار، بیشتر از انسان های حاضر در آن جا برایتان اهمیت دارد که قبل از آشنایی با آن ها به فکر تزئین میز خود هستید!

اگر همکاران دسته جمعی ناهار خورده و شرکت، غذای مشترکی را تدارک می بیند، بهتر است با آن ها هماهنگ شده و خودتان از منزل ناهار نبرید. هر چه بتوانید بیشتر با همکاران معاشرت داشته و با آن ها شریک شوید و در فرصت هایی مثل تایم ناهار با آن ها در ارتباط بوده و کناره گیری نکنید بهتر است. مخصوصاً اولین ناهار که فرصت خوبی برای نشان دادن خود و روابط اجتماعی و گذاشتن تاثیری مثبت روی همکاران است.

8- گذشته ی خود را فراموش کنید.

اغلب افراد در اولین روز کاری خود سعی می کنند با به نمایش گذاشتن رزومه ی کاری خود، تاثیر خوب و مثبتی را روی دیگران بگذارند. باید بگوییم این کار اصلاً ایده ی خوبی نیست. بهتر است آن چه را در گذشته دیده یا انجام داده اید را بر زبان نیاورده و به نمایش نگذارید. تجربه ی گذشته ی شما ممکن است برخلاف آن چه فکر می کنید، هیچ ربطی به شغل امروزتان نداشته باشد. پس با نگرشی که گویی بسیار با تجربه و همه چی دان هستید وارد نشوید.

خودتان باشید. ساده و بی ادعا. بهترین راه برای ایجاد یک تصور خوب و تاثیری مثبت این است که سعی نکنید همه را با تعریف از خود و به روش های مختلف تحت تأثیر قرار دهید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
fastcompany




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا