زیباییسلامت

نحوه استفاده از زاج سفید به عنوان افترشیو، ضدعرق و درمان زخم

زاج سفید، سنگی به شکل بلور است که در طبیعت و صخره های مناطقی که اکسیداسیون وجود دارد، یافت می شود. در واقع سولفات مضاعف پتاسیم و آلومینیوم بوده که با نام آلوم (Alum) یا زاج سفید در اغلب عطاری ها به فروش می رسد. برخلاف خواص و فواید بسیار زیادی که از نظر پزشکی و زیبایی دارد، قیمت چندانی نداشته و با صرف هزینه ای ناچیز می توان از خواص فراوان آن بهره برد. ضدعفونی کننده و منقبض کننده از جمله خواص این سنگ با ارزش می باشد.

این سنگ برای درمان بریدگی ها مخصوصاً خراش های سطحی روی پوست بسیار موثر بوده و به همین دلیل به عنوان افتر شیو استفاده می شود. سوزش های ناشی از تیغ را برطرف کرده و خاصیت منقبض کنندگی آن، منافذ باز شده ناشی از شیو و اپیلاسیون را می بندد. خاصیت ضدعفونی کنندگی آن نیز میکروب های روی پوست را از بین می برد. در نتیجه پوست را روشن کرده و از جوش و آکنه نیز جلوگیری می کند. یک بلور زاج حتی اگر روزانه هم مورد استفاده قرار گیرد تا دو سال دوام خواهد داشت.

استفاده از زاج به عنوان افتر شیو پس از اصلاح صورت

1 نحوه استفاده از زاج سفید به عنوان افترشیو

1- زاج سفیدی تهیه کنید که تنها سولفات آلومینویم و پتاسیم خالص بوده و هیچ مواد اضافی دیگری نداشته باشد و یا تقلبی نباشد.

نمونه های ناخالص آن به دلیل استفاده در صنعت و ساخت مواد مختلف مانند شمع، در بازار موجود است. پس زاجی را تهیه کنید که خالص باشد. همان طور که گفته شد زاج سفید در عطاری ها یا داروخانه ها موجود بوده و به صورت اینترنتی هم به فروش می رسد.

2- از آلوم یا زاج به عنوان افتر شیو، باید بعد از اصلاح استفاده شود.

پس بعد از اصلاح صورت یا هر جای دیگر مثل اصلاح کردن پاها، محل را با آب سرد مرطوب کنید. این کار یعنی پاشیدن آب سرد روی صورت یا محل مورد نظر، منافذ پوستی را بسته و اجازه می دهد که زاج به راحتی روی پوست کشیده شود. زاج به قدری موثر است که می توانید آن را جایگزین افتر شیوهای تجاری موجود در بازار کنید. فقط قبل از استفاده از زاج، حواستان باشد که اگر از کف ریش یا صابون اصلاح و … روی صورت استفاده کرده اید، آن را کاملاً بشویید.

3- قبل از کشیدن زاج روی صورت، آن را در آب سرد خیس کنید.

این کار نیز باعث می شود کشیدن زاج روی صورت راحت تر شود.

– برخی از مردم زاج را قبل از استفاده در یخ می خیسانند. توجه داشته باشید که این کار احساس سوزش را در هنگام استفاده از زاج بیشتر می کند.

4- به آرامی زاج را روی قسمت هایی از پوست که شیو شده و موها را زده اید بکشید.

البته به دلیل خواص و فواید آلوم برای پوست، زیبایی و به خصوص ضدعفونی کنندگی آن، می توانید آن را روی قسمت های دیگر پوست و بدن بکشید.

– ممکن است هنگام استفاده از زاج کمی احساس انقباض، گرفتگی و سوزش کنید که جای نگرانی ندارد و کاملاً طبیعی است.

5- پس از اتمام کار، صورتتان را با آب سرد شسته و با حوله خشک کنید.

برخی افراد ترجیح می دهند که صورت را نشسته و اجازه دهند زاج روی پوست بماند که مشکلی ندارد. فقط ممکن است چند ساعتی احساس انقباض و گرفتگی پوست صورت رخ دهد.

6- در نهایت زاج را در هوای آزاد گذاشته و اجازه دهید کاملاً خشک شود.

در غیر این صورت تاثیر اولیه ی خود را از دست خواهد داد.

در موارد دیگری هم می توانید از زاج استفاده کنید:

1- برای درمان خراش و بریدگی های کوچک

بریدگی و خراش را با آب سرد شسته و زاج را روی آن اعمال کنید. زاج به راحتی بریدگی ها و خراش هایی که مثلاً به خاطر اصلاح با تیغ ایجاد شده است را از بین می برد. همچنین می توانید برای بریدگی و زخم های سطحی کودکان نیز استفاده کنید. چرا که برای کودکان نیز کاملاً بی خطر است.

2- برای بریدگی هایی که خونریزی می کند، زاج را به مدت 20 تا 30 ثانیه روی زخم نگه داشته تا خونریزی بند آید.

ممکن است ابتدا خارش خفیفی احساس کنید که طبیعی است و نشان می دهد که بریدگی در حال بسته شدن است. زاج مانند منعقد کننده عمل کرده و خونریزی را متوقف می کند. اما اگر احساس بسیار بد و ناخوشایندی داشتید آن را از روی زخم بردارید.

3- از زاج به عنوان ضد عرق و دئودورانت نیز می توانید استفاده کنید. زاج را پودر کرده و در زیر بغل بمالید.

برای انتخاب اصولی ” دئودورانت یا ضد عرق ” مقاله زیر را از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه انتخاب صحیح و اصولی دئودورانت یا ضد عرق >>>

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
گلابتون

ممنون عالی بود تا جالا از خواص زاج چیزی نمیدونستم😘

ستاره

جالب بود .ممنون

دکمه بازگشت به بالا