سلامت

علائم از بین رفتن مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن

مینای دندان پوششی روی دندان است که از خوردگی آن محافظت می کند. درد خیلی خفیف و تغییر رنگ دندان علائم اولیه ی از بین رفتن مینای دندان می باشد. اما با گذشت زمان علائم شدت می گیرند و به فساد تدریجی دندان می انجامد. برای اینکه بتوانید جلوی از بین رفتن مینای دندان را بگیرید باید با عوامل نازک شدن مینای دندان و نشانه های آن آشنا شوید. پس در ادامه ی این مقاله با وب سایت فن تریکس همراه باشید.

تشخیص علائم

1- به تغییر رنگ دندان هایتان توجه کنید.

وقتی مینای دندان از بین برود علائم فیزیکی زیادی قابل تشخیص است. تخریب مینای دندان با تغییر رنگ باعث می شود ظاهر دندانتان نیز تا حد زیادی تغییر کند.

عاج دندان لایه ای از دندان بوده که زیر مینای دندان قرار دارد و رنگ آن مایل به زرد است. هر چه مینای دندان شما نازک تر می شود، شفاف تر شده و رنگ زرد عاج دندان مشهود تر خواهد بود و لذا دندانتان زرد تر به نظر خواهد رسید.

میزان زردی دندان های شما نشانه ی خوبی برای تشخیص میزان نازک شدگی مینای دندان است.

اگر شک دارید که زردی دندان هایتان ناشی از لکه های روی آن است یا از نازک شدن مینای دندان، دندان هایتان را به خوبی مسواک بزنید و سعی کنید به روش های مختلفی که وجود دارد آن ها را سفید کنید. با این کار لکه های ناشی از غذاها از بین می روند و دلیل زردی دندان ها مشخص خواهد شد.

2- به تغییر شکل دندان هایتان توجه کنید.

راه دیگر برای تشخیص تخریب مینای دندان تغییر شکل دندان است. به شکلی که در نتیجه ی سایش گرد شده و یا کوتاه تر به نظر می رسد.

اگر دندانتان را پر کرده اید ممکن است متوجه جمع شدگی و کوچک شدن دندان در اطراف قسمت پر شده شوید. این مورد هم یکی از نشانه های تخریب مینای دندان است.

3- شکستگی دندان هایتان را بررسی کنید.

در دندان هایی که قسمت قابل توجهی از مینا تخریب شده باشد، امکان توسعه ی ترک ها و شکستگی ها وجود دارد.

حتی اگر شکستگی قابل توجهی در دندانتان مشاهده نکردید، بلافاصله بعد از اینکه متوجه کوچک شدن و شکنندگی دندان خود شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانتان را معاینه کند.

1 جلوگیری از تخریب مینای دندان

4- به حساسیت های دندان هایتان توجه داشته باشید.

زمانی که مینای دندان از بین می رود و عاج دندان نمایان می شود، نه تنها رنگ دندانتان به زردی می گراید بلکه بسیار بیشتر از قبل نسبت به درد حساسیت نشان خواهد داد.

در این حالت با خوردن غذاهای داغ، سرد، شیرین و یا با تنفس هوای سرد دندان تحریک شده و درد می گیرد.

در موارد خرابی شدید قسمت مینا و عاج دندان، مغز دندان هم ممکن است آسیب ببیند، که به آن پالپیت یا التهاب مغز دندان گفته می شود. در این صورت با خوردن غذا درد شدیدی احساس خواهید کرد.

2 جلوگیری از تخریب مینای دندان

5- هنگام جویدن غذاها مواظب به هم خوردن دندان هایتان باشید.

با بروز خرابی های سطح دندان و زمانی که قسمت مینا و عاج دندان تحلیل می روند، ممکن است دندان های شما صاف و کوتاه تر شده و قدرت برش خود را از دست بدهند. در نتیجه گاز زدن و جویدن غذا برای شما سخت تر خواهد شد.

علاوه بر این، ممکن است هنگام جویدن غذاها، با خوردن دندان هایتان به همدیگر، به یکباره درد شدیدی در دندان خرابتان احساس کنید.

3 جلوگیری از تخریب مینای دندان

6- دندان هایتان را برای وجود حفرات احتمالی بررسی کنید.

تخریب مینای دندان، آن را شکننده و مستعد تشکیل حفراتی در آن می کند. مینای دندان جلوی تشکیل پلاک در دندان را می گیرد، در نتیجه زمانی که مینای دندان وجود نداشته باشد تشکیل پلاک ها و تجمع باقی مانده های غذا می تواند به تشکیل حفره در دندان بیانجامد.

حفره های به وجود آمده در دندان می توانند به قسمت های عمیق تر دندان هم راه پیدا کنند. این موضوع می تواند باعث ایجاد درد شدید و در مواردی عفونت دندان شود. چرا که باکتری ها دسترسی آسان تری به قسمت های زیرین عاج دندان پیدا کرده اند.

4 جلوگیری از تخریب مینای دندان

اقدامات بهداشتی

1- برنامه منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید.

مراجعه ی منظم به دندانپزشک می تواند شما را در جلوگیری از تخریب مینای دندان کمک کند. با این وجود هرگاه نشانه هایی از تخریب مینای دندانتان مشاهده کردید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر چه ممکن است بعضی دندانپزشکان از شما بخواهند هر شش ماه یک بار به مطب آن ها مراجعه کنید، اما با حداقل سالی یکبار مراجعه به دندانپزشک می توانید تخریب مینای دندانتان را قبل از اینکه دیر شود تشخیص بدهید.

اگر متوجه وجود حفره ای در دندان خود شده اید، این موضوع را قبل از معاینه به دندانپزشک اطلاع دهید. همچنین هر گونه علائم دیگری را که مشاهده کرده اید نیز با او در میان بگذارید.

2- دندان هایتان را خیلی محکم مسواک نزنید.

ممکن است متوجه این مسئله نشوید اما باید بدانید محکم مسواک زدن می تواند تأثیرات مخربی رو مینای دندان داشته باشد. استفاده از مسواک های سخت و زبر و حرکات شدید حین مسواک زدن می تواند به تخریب مینای دندان کمک کند.


برای آگاهی از اشتباهات رایج هنگام مسواک زدن اینجا کلیک کنید.


همیشه از مسواک های نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید.

لثه ها و پشت دندان ها که دسترسی به آن ها سخت است را فراموش نکنید. حداقل دو دقیقه را صرف مسواک زدن این قسمت ها کنید. اما این کار را به آرامی و ملایمت انجام دهید.


ترفند هایی نیز برای تمیز کردن دندان بدون نیاز به مسواک و خمیردندان وجود دارد که می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با آن ها آشنا شوید.

>>> روش های تمیز کردن دندان بدون نیاز به مسواک و خمیردندان <<<


3- دندان هایتان را روی هم نکشید.

عادت هایی مثل ساییدن دندان ها به هم یا فشار دادن آن ها به یکدیگر را کنار بگذارید. اگر احساس می کنید موقع خواب چنین مشکلاتی دارید، در این مورد با دندانپزشک خود مشورت کنید.

استفاده از ژل های محافظ دندان می تواند روش خوبی برای جلوگیری از ساییدن دندان هایتان در خواب باشد.

4- ناخن هایتان را نجوید.

مادرها همیشه برای جویدن ناخن هایتان شما را سرزنش کرده اند! اما آیا می دانستید که این کار بیش از هر چیزی برای مینای دندانتان مضر است؟

علاوه بر جویدن ناخن ها، عاداتی مثل جویدنِ در بطری ها و یا خودکار که به تخریب مینای دندان کمک می کنند را کنار بگذارید.

جویدن و خرد کردن یخ در دهان هم یکی از کارهای فوق العاده اشتباه است که باعث شکنندگی دندان و ایجاد ترک های ریز در آن می شود.

5 جلوگیری از تخریب مینای دندان

5- از نوشیدن نوشابه ها دست بکشید.

مصرف نوشابه به طور موقت مینای دندان را نرم کرده و آسیب پذیری آن را افزایش می دهد. این موضوع به خصوص اگر به طور مکرر در وعده های غذایی خود نوشابه مصرف می کنید، نگران کننده خواهد بود.

برای کاهش آسیب نوشابه ها و نوشیدنی های قنددار، بعد از مصرف آن ها دهانتان را به خوبی با آب شستشو دهید و بعد از حدود نیم ساعت مسواک بزنید.

نوشیدنی های انرژی زا، مشروب و آبجو نیز شامل درصد زیادی شکر هستند و باید از مصرف بیش از حدشان خودداری کرد. بعد از مصرف این نوشیدنی ها نیز دهان خود را با آب شستشو دهید.

6- در مصرف خوراکی هایی که چسبندگی بالایی دارند احتیاط کنید.

این خوراکی ها علاوه بر اینکه نسبت به سایر خوراکی ها برای مدت بیشتری به دندان می چسبند، حاوی مقادیر زیادی قند هستند که منجر به تولید اسیدهای بیشتری می شود.

6 جلوگیری از تخریب مینای دندان

شیرینی جات و شکلات ها می توانند اثرات مخرب زیادی روی دندان داشته باشند. همانطور که غذاهای حاوی نشاسته مثل نان می توانند اینگونه باشند.

نیازی نیست به کلی مصرف این خوراکی های خوش طعم را کنار بگذارید. فقط کافی است مصرف آن ها را محدود کرده و از مصرف زیاد آن ها خودداری کنید.

7- در مصرف داروها احتیاط کنید.

آسپیرین، آنتی هیستامین، داروهای آسم و قرص جویدنی ویتامین C، همگی می توانند به خاطر ماهیت اسیدی بودنشان باعث خرابی مینای دندان شوند.

7 جلوگیری از تخریب مینای دندان

از آنجایی که این دارو ها ذاتاً اسیدی هستند، زمانی که با سطح دندان ها تماس پیدا کنند باعث خرابی آن خواهند شد. خوردگی دندان ها یکی از عوارض جانبی مصرف اینگونه دارو هاست.

باز هم توجه داشته باشید که نیازی نیست از مصرف این داروها خودداری کنید. چرا که آسیبشان قابل کنترل است. بنابراین کافی است نکات لازم حین مصرف آن ها را در نظر داشته باشید.

برای مثال در هنگام مصرف آسپیرین حتماً آن را با یک لیوان آب بخورید. یا بعد از مصرف داروهای جویدنی، دهانتان را با آب شستشو داده و پس از چند دقیقه دندان هایتان را مسواک بزنید.

8- بیماری هایی که می توانند باعث از بین رفتن مینای دندان شوند را بشناسید.

این مورد عمدتاً ناشی از نارسایی هایی است که به هر طریقی مثل استفراغ باعث ورود اسید معده به دهان و خوردگی مینای دندان می شود.

بیماری های زیادی می توانند روی تخریب مینای دندان اثرگذار باشند. رفلاکس معده، مشکلات گوارشی، زخم معده، بولیمیا (پرخوری عصبی)، اعتیاد به الکل و شرایط خاصی مثل بارداری می توانند این مشکل را ایجاد کنند.

8 جلوگیری از تخریب مینای دندان

برخلاف آنچه که ممکن است تصورکنید، بهتر است دندان هایتان را بلافاصله پس از استفراغ مسواک نزنید. محیط اسیدی ایجاد شده داخل دهان مینای دندان را نرم می کند و در نتیجه مسواک زدن باعث تخریب مینای دندان می شود. به جای این کار دهان خود را به خوبی با آب شستشو دهید و بعد از نیم ساعت یا بیشتر دندان هایتان را مسواک بزنید.

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه “جلوگیری از اسیدی شدن دهان و درنتیجه پوسیده شدن دندان ها” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> جلوگیری از اسیدی شدن دهان و پوسیدگی دندان ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا