سلامت

روش های ساده تمیز کردن دندان بدون نیاز به مسواک و خمیردندان

برای همه ی ما بارها موقعیت هایی پیش آمده است که به هر دلیلی در مکانی بوده ایم که مسواکمان همراهمان نبوده و به آن دسترسی نداشته ایم. در یک چنین موقعیت هایی تنها دغدغه ی ما تمیز کردن دهان و دندان هایمان می باشد. که دقیقاً نمی دانیم چه کاری باید انجام دهیم. خوشبختانه به کمک چند مواد خوراکی یا یک دستمال کاغذی ساده و یا حتی انگشتان می توان تا حدی نبود مسواک را جبران کرد.

پس اگر مسواک همراهتان نبود.

1- دستمالی تقریباً زبر و کاملاً تمیز، دندان ها را بهتر تمیز می کند اما اگر حتی به آن هم دسترسی نداشتید از دستمال کاغذی هم می توانید استفاده کنید.

دستمال را تا زده و دور انگشتتان بپیچید. سپس مقداری خمیر دندان به آن اضافه کنید. از لثه ها شروع کرده و دندان ها را نیز دقیقاً مانند مسواک بشویید.

1 تمیز کردن دندان بدون مسواک

همچنین می توانید:

2- از شاخه ی درخت و یا تکه چوبی استفاده کنید.

در زمان های قدیم و قبل از اینکه مسواک به وجود آید، مردم از شاخه ی درختانی چون درخت بلوط، درخت نیم و درخت اراک یا همان درخت مسواک برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده می کردند. امروزه تحقیقات نشان داده است که شاخه های درخت مسواک حاوی فلوراید طبیعی و عوامل ضد میکروبی بوده و مسواک زدن با آن همانند خمیردندان و مسواک های معمولی است.

– اگر دسترسی به این چوب ها را نداشتید، هر نوع شاخه ی جوان و انعطاف پذیری که در اطرافتان هست را 15 تا 20 سانتی متر برش زده و پوست آن را بِکَنید، نوک آن را کمی گرد کرده و سعی کنید مثلاً با جویدن سر چوب بافت آن را کمی نرم کنید تا شبیه به یک قلمو شود. سپس از آن می توان به عنوان مسواک استفاده کرد. فقط این کار را با دقت انجام دهید که به لثه ها آسیبی نرسد.

2 تمیز کردن دندان بدون مسواک


برای اطلاع بیشتر در این باره به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز استفاده از چوب مسواک <<<


3- از انگشتتان هم می توانید کمک بگیرید.

ابتدا خوب دست ها را شسته بعد خمیر را روی انگشت گذاشته از لثه ها شروع کنید تا به دندان ها برسید و هر دندان را با حرکات دایره ای شکلی تمیز کنید. فقط به یاد داشته باشید که برای حرکت به قسمت دیگر دندان ها مثلاً رفتن از جلو به پشت، باید دست را حتماً آب بکشید و دوباره شروع کنید.

3 تمیز کردن دندان بدون مسواک

4- اگر خمیر دندان نداشتید، جوش شیرین را به جای آن روی انگشت زده و با خیالی راحت دندان ها را مسواک بزنید.

جوش شیرین به دلیل اینکه توانایی سفید کردن دندان ها و حذف پلاک ها را دارد، در بسیاری از خمیردندان ها استفاده می شود.

5- از آب نمک هم می توانید استفاده کنید.

آب نمک را در دهان ریخته و همزمان با انگشت روی دندان ها بکشید. نمک خاصیت ضد باکتریایی داشته و میکروب ها را از بین می برد اما استفاده ی بیش از حد یا مقدار زیادی نمک در آب به دلیل خاصیت خورندگی نمک توصیه نمی شود.

6- اگر توت فرنگی در دسترستان هست، یک خمیردندان طبیعی بسازید.

توت فرنگی حاوی ویتامین C بوده که در حفظ سلامت لثه بسیار نقش دارد. همچنین خاصیت آسترینگنت قوی دارد که به حذف پلاک ها کمک می کند. همچنین دارای اسیدمالیک است که باعث سفیدی دندان می شود. توت فرنگی هم به تنهایی و هم به همراه جوش شیرین بهترین خمیر دندان طبیعی است. اما چون دارای قند است بعد از استفاده باید حتماً دندان ها خوب آبکشی شود. همچنین توت فرنگی حاوی ماده ای به نام فروکتوز است که کمتر از قند ضرر دارد اما ممکن است در برخی موارد ایجاد پوسیدگی کند. بنابراین اگر قصد دارید این خمیر دندان طبیعی را جایگزین دیگر خمیر دندان ها کنید حتماً با یک دندانپزشک مشورت داشته باشید.

4 تمیز کردن دندان بدون مسواک

اگر به هر دلیلی نتوانستید دندان ها را مسواک بزنید.

1- از دهانشویه استفاده کنید.

اگر چه دهانشویه هیچگاه نمی تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود، اما چون می تواند میکروب های دهان را از بین ببرد و مانع تشکیل پلاک ها شود، به قول معروف از هیچی بهتر است.

2- اگر مسواک ندارید حتماً از نخ دندان استفاده کنید.

بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که نخ دندان بسیار بیشتر از مسواک در جلوگیری از پوسیدگی دندان نقش دارد. زیرا مواد غذایی لای دندان و اطراف لثه را از بین می برد. به علاوه جریان خون را در لثه ها افزایش داده و باعث تشکیل یک مانع ضد باکتری در اطراف دندان می شود.

5 تمیز کردن دندان بدون مسواک

3- دهانتان را به طور کامل زیر دوش آب باز کرده تا آب روی دندان ها ریخته شود و میکروب ها و پلاک ها را شسته و از بین ببرد.

4- آدامس بدون قند بجوید.

آدامس می تواند باکتری ها، غذاها و پلاک های روی دندان را بلند کند. به علاوه نفس را تازه می کند. pH دهان را متعادل کرده و اجازه نمی دهد باکتری ها تشکیل شوند. فقط به یاد داشته باشید آدامس را یک دقیقه باید بجوید زیرا بعد از این مدت باکتری ها در دهان آزاد می شوند.

5- دهان خود را با چای سبز شستشو دهید.

چای سبز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنول است که پلاک را کاهش داده و با بیماری های لثه مبارزه می کند. پس یا چای سبز بنوشید یا مانند دهانشویه از آن استفاده کنید.

6- میوه و سبزیجاتی بخورید که دهان را تمیز می کنند.

جویدن و سایش میوه ها و سبزیجات فیبری روی دندان می تواند دهان و دندان را تمیز کند. به علاوه ویتامین ها و اسیدهای آن ها نیز دندان ها را سفید کرده و با حفره های دندانی مبارزه می کنند.

– سیب: سیب حاوی ویتامین C است که برای سلامت لثه ها لازم می باشد. همچنین اسید مالیک آن نیز به سفیدی دندان ها کمک می کند.

– هویج: هویج سرشار از ویتامین A می باشد که مینای دندان را تقویت می کند. بافت آن نیز به گونه ای است که سایش و ماساژی طبیعی را روی دندان ها ایجاد می کند.

– کرفس: جویدن کرفس باعث ایجاد مقدار زیادی بزاق می شود که کمک می کند تا اسید هایی که باعث حفره می شوند، خنثی شود.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس از با 11 اشتباه حین شستن دندان ها آشنا شوید.

>>> 11 اشتباهی که حین شستن دندان ها باید از آن ها اجتناب کرد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا